شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت نفت#بازار نفت#حماس

بازار نفت جهانی به حالت عادی بازمی‌گردد؟

خبرآنلاین: توقف روند افزایشی قیمت نفت اما تحلیلگران را به این نتیجه رسانده است که تهدیدی متوجه بازار جهانی نفت نیست.

بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند که تغییرات رخ داده در عرصه جهانی می‌تواند زمینه را برای بروز بحران جدی در بازار نفت فراهم کند.

یکی از مهمترین نکاتی که تحلیلگران بدان توجه دارند این است که میزان صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در پنج سال اخیر رسیده است. بلومبرگ ، سهم نفت ایران از عرضه‌ی جهانی نفت را حدود سه درصد اعلام کرده و گفته است ایران توانسته است در توافقی نانوشته، صادرات نفت خود را افزایش دهد. نکته اینجاست که مهمترین خریدار نفت ایران، کشور چین است و کاهش عرضه نفت از سوی ایران می‌تواند زمینه را برای ورود تقاضای جدید نفت از سوی چین به بازارهای جهانی مهیا کند.

این اتفاق بی‌تردید در رشد قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود.

یورو نیوز در گزارشی اعلام کرده است: یافته‌های شرکت تحلیل داده «کپلر» نیز حاکی از آن است که صادرات ایران از ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل به ۱.۷۹ میلیون بشکه در روز در ماه اوت رسیده بود که بیشترین میزان از نوامبر ۲۰۱۹ محسوب می‌شود.

تورم جهانی تهدیدی جدی

جهان در سال‌های اخیر با تورم بالا روبرو شده است. جنگ روسیه و اوکراین، قیمت غذا را در سراسر جهان افزایش داد. اقتصادهایی که هنوز از پس تبعات کرونا برنیامده بودند، در مواجهه با تبعات جنگ در روسیه و اوکراین، دو کشوری که بزرگترین تولیدکنندگان غلات و مواد غذایی محسوب می‌شوند، با تورم بالا روبرو شدند.

افزایش قیمت نفت نیز می‌تواند موتور رشد دوباره‌ی تورم در جهان را رقم بزند، اتفاقی که از آن به عنوان تهدیدی جدی برای اقتصادهای جهانی یاد می‌شود.

به این ترتیب اگر جنگ پیشین، قیمت غذا را با انفجاری جدی روبرو کرد، جنگ تازه دور جدیدی از افزایش قیمت در اثر رشد بهای نفت را رقم خواهد شد.

برخی گزارش‌ها نیز در روزهای اخیر تبعات جنگ اعراب علیه اسراییل را در پنجاه سال پیش هدف گرفته‌اند. در این گزارش‌ها روشن است که هفت سال پس از آغاز جنگ اعراب علیه اسراییل قیمت نفت رشدی ۱۰ برابری را تجربه کرده و از پنج دلار به پنجاه دلار رسیده است.

بسیاری از کارشناسان معئقدند جنگ تازه نیز بی‌تردید مناسبات بازار جهانی نفت را دستخوش تغییر خواهد کرد و تاثیرات میان‌مدت و بلندمدت این اتفاق بیش از تاثیرات کوتاه‎مدت آن ملموس خواهد بود.

هنوز برای اعلام نظر زود است

تحلیلگران مؤسسه مالی آی‌ان‌جی روز سه‌شنبه اعلام کردند به‌دنبال حملات آخر هفته به مناطق اشغالی رژیم صهیونیستی همچنان ابهام زیادی در بازارهای نفت وجود دارد.

با وجود تولید اندک نفت خام در مناطق اشغالی، تشدید درگیری‌ها در کرانه باختری می‌تواند عرضه نفت را در خاورمیانه تحت‌تأثیر قرار دهد و کسری بیشتری را در عرضه نفت تا پایان سال ایجاد کند.

رسانه‌ها اعلام کردند با آغاز عملیات نظامی رزمندگان مقاومت فلسطین، بندر اشکلون و پایانه نفتی رژیم صهیونیستی تعطیل شده است.