شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

اسماعیل گرامی‌مقدم:

ایران به طرف‌ها بقبولاند که راهی جز رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی برای شکل‌دهی به یک حاکمیت فراگیر وجود ندارد

اسماعیل گرامی‌مقدم نوشت: ایران با اتخاذ یک دیپلماسی قوی و کارآمد به گونه‌ای رفتار کند که منافع ملی ایران و مقاومت تامین شود. ایران می‌تواند به طرف‌های مقابل بقبولاند که راهی جز رفراندوم با حضور همه طرف‌های حاضر در سرزمین‌های اشغالی برای شکل‌دهی به یک حاکمیت فراگیر وجود ندارد.

ایران به طرف‌ها بقبولاند که راهی جز رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی برای شکل‌دهی به یک حاکمیت فراگیر وجود ندارد
|
۱۴۰۲/۰۷/۱۹ ۰۹:۳۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

«تئوری مقاومت فلسطینیان» عنوان یادداشت اسماعیل گرامی‌مقدم برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: رخدادی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی در حال وقوع است برای جهانیان غیرمنتظره بود و اسراییل و حامیانش را در بهت و حیرت فرو برد. این رخداد، اما حادثه‌ای نیست که ناگهانی یا با پشتیبانی کامل یک کشور رخ داده باشد. بلکه فرآیندی است که به صورت تدریجی شکل گرفته تا نهایتا به مرحله فوران و جهش رسید. در واقع 75 سال ستم صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین ریشه بسیاری از مشکلات فعلی است. برخی حرکات ایذایی یا مبارزات مقطعی در میان فلسطینیان طی دهه اخیر، عملا از تئوری مقاومتی سرچشمه گرفت که رهبری جمهوری اسلامی آن را مطرح کرد. این تئوری طی سال‌ها تبدیل به حرکت مقاومت در منطقه شد. حرکتی که نه فقط در سرزمین‌های اشغالی منشأ تحول شد بلکه جامعه اسلامی را هم با مسیر تازه‌ای روبه‌رو ساخت. تئوری مقاومت 3دستاورد مهم را طی دهه اخیر ثبت کرده، دستاوردهایی که دوست و دشمن به آن اعتراف می‌کنند و آن را قبول دارند. 

1) در بهار عربی، دنیای غرب با جدیت به دنبال براندازی رژیم سوریه و سرنگونی بشار اسد بودند. ماجرا از حرکات اعتراضی شروع شد و در ادامه به ناآرامی‌های فراگیر منجر و در نهایت به مبارزه مسلحانه وسیع علیه اسد بدل شد. 

2) دومین دستاورد زمانی نمایان شد که داعشی‌ها برنامه ایجاد امارات اسلامی در عراق و سوریه را آغاز کردند؛ برنامه‌ای که تا مرزهای ایران هم کشیده شد و برخی نگرانی‌ها را ایجاد کرد. در همان زمان هم مقابله با داعش با تکیه بر محور مقاومت دنبال شد و به پیروزی رسید. 

3) سومین دستاورد مهم مقاومت در سرزمین‌های اشغالی به منصه ظهور رسید؛ سرزمینی که صهیونیست‌ها سال‌ها و دهه‌های متمادی در آن ساختارسازی نظامی و امنیتی برقرار ساخته و گنبد آهنینی برپا ساخته بودند. اما جوانان حماس این هیمنه را از هم گسیختند و اسراییل را با چالش‌های جدی مواجه ساختند.  

با آغاز عملیات توفان‌الاقصی، اسراییل و برخی رسانه‌های غربی تلاش کردند انگشت اتهام را متوجه ایران کنند. اما ایران همواره اعلام کرده، هرچند از حمایت مردم مظلوم فلسطین ابایی ندارد، اما فلسطینان با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و با بهره گرفتن از گفتمان مقاومت است که توانسته‌اند ضربات پی در پی به پیکره اسراییل وارد سازند. اگر فلسطین حامی دارد، اسراییل هم دامنه وسیعی از حامیان شرقی و غربی را در کنار خود دارد و از ظرفیت‌های نظامی، تسلیحاتی، اقتصادی و... آنها بهره می‌برد. یکی از پیامدهای مهم عملیات توفان الاقصی این بود که موفقیت نظریه مقاومت در جهان اسلام تثبیت شد و نشان داد که مقاومت بهترین راه برای کسب دستاوردهای بنیادین است.

4) موضوع مهم بعدی به اغما رفتن ایده صلح ابراهیم است. اسراییل و حامیان غربی‌اش به دنبال آن بودند از طریق ایده صلح ابراهیم، فلسطین اشغالی را دور بزنند و با جهش از فلسطین با کشورهای مسلمان عربی و حاشیه خلیج‌فارس ارتباط نزدیک برقرار سازند. بدون اینکه تن به برگزاری رفراندوم و همه‌پرسی دهند که این راهبرد هم با شکست مواجه شد. پیامد بعدی این رخداد آن است که کشورهای اسلامی در سال‌های اخیر در مواجهه با موضوع فلسطین یا سکوت می‌کردند یا اینکه فاصله خود را با این کشور حفظ می‌کردند، اما در رخداد اخیر نتوانستند نسبت به موضوع بی‌تفاوت باشند و بیانیه‌هایی در حمایت از فلسطین صادر کردند. اقناع افکار عمومی جهان اسلام موضوع مهمی است که پس از این عملیات بیشتر عینیت پیدا کرده است. بسیاری از شهروندان مسلمان در کشورهای مختلف طی سال‌های گذشته مایل به حمایت از فلسطین بودند اما موانعی پیش روی آنها قرار داشت که پس از رخدادهای اخیر به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از این موانع برداشته شدند.

مسلمانان متوجه شدند رژیمی که نه به مذاکره تن می‌دهد، نه حاضر به برگزاری رفراندوم است و نه تشکیل کشور دیگری را تحمل می‌کند، باید با نقد و اعتراض و مخالفت مواجه شود. تمام این دستاوردهای برآمده از تئوری مقاومت و تلاش در راستای ظرفیت‌سازی‌های داخلی برای فلسطینیان است.

5) با این توضیحات اما این پرسش مطرح می‌شود که ایران چگونه می‌تواند به گونه‌ای رفتار کند که هم دستاوردهای حماس و فلسطینیان حفظ شود و هم منافع ملی و امنیتی ایرانیان مورد تهاجم و خدشه قرار نگیرد. پس از حمله روسیه به اوکراین در یادداشتی که در «اعتماد» نسبت به رویکرد ایران در مواجهه با موضوع روسیه و اوکراین در پیش گرفته است، نقدهای جدی را مطرح کردم. امروز هم معتقدم ایران با اتخاذ یک دیپلماسی قوی و کارآمد به گونه‌ای رفتار کند که منافع ملی ایران و مقاومت تامین شود. ایران می‌تواند به طرف‌های مقابل بقبولاند که راهی جز رفراندوم با حضور همه طرف‌های حاضر در سرزمین‌های اشغالی برای شکل‌دهی به یک حاکمیت فراگیر وجود ندارد. 

6) این سیاست‌ورزی در حوزه دیپلماسی جمهوری اسلامی به مسائل داخلی ایران هم تاثیرگذار است. این‌گونه نیست که سیاست‌های بیرونی یک نظام سیاسی، بدون تاثیر بر سیاست‌های داخلی آن باشد. همان‌طور که رخدادهای داخلی کشور بر مناسبات بیرونی اثرگذار هستند. در ماجرای فوت مهسا امینی این ارتباط و نزدیک به عینه مشخص شد؛ بسیاری از مجامع بین‌المللی نسبت به رخدادهای پس از فوت مهسا امینی واکنش نشان دادند و حتی ایران از برخی کمیسیون‌های سازمان ملل اخراج شد. در‌خصوص مساله فلسطین هم در شرایطی که ایران از برگزاری همه‌پرسی در فلسطین اشغالی دفاع می‌کند، باید در داخل هم از این ظرفیت استفاده کند تا چالش‌های کشور حل‌وفصل شوند. در همسایگی ایران کشور ترکیه اخیرا انتخاباتی با مشارکت اقشار مختلف برگزار کرد و بیش از 80درصد مردم ترکیه در این انتخابات مشارکت کردند. اساسا مردم ایران مردمی آزادی‌خواه هستند و همواره از مظلوم دفاع می‌کنند. برای این مردم باید زمینه مشارکت و حضور بیشتر فراهم شود. حاکمیت ایران هم همان‌گونه که خشونت اسراییلی‌ها را محکوم می‌کند در صحنه داخل هم باید از رفتارهای سلبی، خشن و تند پرهیز کند. اقتدار حاکمیت با انعطاف، به رسمیت شناختن آزادی و تلاش برای تحقق مطالبات مردم شکل می‌گیرد. اقتدار سیستم با خشونت و رفتارهای سلبی و بگیر و ببند حاصل نمی‌شود.