شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#قیمت#آپارتمان#سال قبل

همه چیز درباره بازار مسکن اکباتان

فرارو: خرید آپارتمان در شهرک اکباتان تقریبا متری ۷۴ میلیون تومان هزینه دارد. آمارهای غیررسمی متوسط قیمت مسکن در شهرک اکباتان را که یکی از محله‌های قدیمی منطقه پنج است، متری ۷۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نشان می‌دهد و با این اوصاف خرید یک خانه ۱۲۰ متری در آن نقطه از تهران به‌طور متوسط هشت میلیارد و ۸۵۶ میلیون تومان آب می‌خورد. خرید آپارتمان در شهرک اکبتان درمقایسه با میانگین خود منطقه پنج و کل تهران به‌ترتیب متری سه و متری ۹.۵ میلیون تومان خرج بیشتری دارد و تقریبا با همین نسبت هزینه اجاره‌نشینی در اکباتان محاسبه می‌شود.

شهرک اکباتان کجاست؟

شهرک اکباتان جزو منطقه پنج تهران است و آن را یکی از بزرگترین شهرک‌های خاورمیانه می‌دانند. وسعت شهرک اکباتان به حدود شش کیلومتر مربع می‌رسد و آخرین سرشماری‌ها جمعیت ساکن در این شهرک را بیش از ۴۰ هزار نفر تخمین می‌زند. شهرک اکباتان از سمت شرق به کوی بیمه و شهرک آپادانا متصل شده است و از شمال به اتوبان تهران – کرج، از جنوب به بزرگراه لشگری و از غرب به نمایشگاه صنایع هوایی وصل می‌شود. نخستین واحدهای شهرک اکباتان تحت عنوان بلوک‌های فاز یک سال ۱۳۵۶ به مردم تحویل داده شد و در سال‌های بعدی بقیه ساختمان‌های فاز اول و فازهای دو و سه شهرک اکباتان به بهره‌برداری رسیدند.

قیمت آپارتمان در شهرک اکباتان چقدر است؟

خرید آپارتمان در شهرک اکباتان به‌طور متوسط متری ۷۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. به این ترتیب خرید آپارتمان ۱۰۰ متری در شهرک اکباتان هفت میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد و کسی که به‌فکر یک خانه ۱۲۰ متری در این بخش از شهر است، باید کمی بیش از هشت میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان بودجه داشته باشد.

به‌عنوان مثال واحد ۱۱۰ متری در اکباتان با قیمت هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آگهی شده و فروشنده بابت هر متر مربع، روی عدد ۷۰ میلیون تومان حساب باز کرده است. همزمان قیمت آپارتمان ۱۰۰ متری دیگری در اکباتان ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده و خرید آن متری ۹۸ میلیون تومان هزینه دارد.

قیمت آپارتمان در اکباتان حالا نسبت به یک سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته، اما وقتی به‌ابتدای سال نگاه می‌کنیم، متوجه کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در شهرک اکباتان می‌شویم. چون خرید آپارتمان در اکباتان مهر ماه پارسال متری ۶۴ میلیون تومان هزینه داشت، اما ابتدای سال متوسط قیمت مسکن در اکباتان تا متری ۹۳ میلیون تومان بالا رفته بود.

ارزش آپارتمان در اکباتان چقدر است؟

خرید آپارتمان در اکباتان نسبت به میانگین محله‌های منطقه پنج، تقریبا متری سه میلیون بیشتر آب می‌خورد. الان که از عدد متری ۷۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در شهرک اکباتان صحبت می‌کنیم، ارزش آپارتمان در کل منطقه پنج بهشکل متوسط به متری ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. مثلا در محله آپادانا متوسط قیمت مسکن متری ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود، اما این عدد در بلوار فردوس به متری ۷۴ میلیون تومان می‌رسد.

خرید آپارتمان در اکباتان البته در مقایسه با گران‌ترین محله‌های پایتخت هزینه کمتری دارد. مثلا در منطقه یک از متوسط قیمت متری ۱۳۲ میلیون صحبت می‌شود و در یک‌سری از محله‌های گرانقیمت دیگر مثل زعفرانیه بابت هر متر آپارتمان به‌شکل میانگین متری ۱۶۷ میلیون تومان ردوبدل می‌شود. با این حال خرید آپارتمان در شهرک اکباتان درمقایسه با منطقه ۱۸ که ارزان‌ترین نقطه بازار مسکن پایتخت است، متری ۴۲ میلیون تومان بیشتر خرج برمی‌دارد. چون براساس آخرین بررسی‌ها متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران، متری ۳۱ میلیون تومان برآورد شده است.

رهن و اجاره در اکباتان چقدر هزینه دارد؟

رهن کامل آپارتمان در اکباتان حداقل ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون هزینه دارد. مثلا یکی از سوئیت‌های فاز یک را درحالی به شکل رهن کامل آگهی کردند که صاحبخانه درازای ۶۰۰ میلیون به‌عنوان پول پیش، از دریافت اجاره ماهانه صرف‌نظر می‌کند. البته اگر مستاجر بیشتر از ۴۰۰ میلیون تومان نداشته باشد، رقم اجاره همین سوئیت به ماهی هشت میلیون تومان تبدیل می‌شود.

رهن کامل آپارتمان در اکباتان برای اغلب واحدهای دوخوابه‌ای که در سایت‌های خریدوفروش قرار گرفتند، دست‌کم یک میلیارد هزینه دارد و بین گران‌ترین گزینه‌ها باید به یکی از واحدهای قدیمی‌ساز فاز سه با متراژ ۱۸۸ متر اشاره کنیم، که رهن آن طبق اطلاعاتی که مالک ارائه داده، دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان خرج برمی‌دارد.

اجاره آپارتمان در شهرک اکباتان هم برای کسی که با بودجه‌ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون به‌اسم پول پیش دنبال یک واحد دوخوابه است، ماهی ۱۳ تا ۲۵ میلیون تومان به هزینه‌های زندگی اضافه می‌کند. مثلا مالک آپارتمان ۱۳۵ متری در اکباتان برای خانه‌ای که دقیقا ۳۰ سال از عمربنا آن می‌گذرد، در قدم اول ۲۰۰ میلیون رهن دریافت می‌کند و انتظار پرداخت ماهی ۲۲ میلیون تومان از مستاجر را دارد. یا مثلا در همان حوالی واحد ۹۰ متری دیگری بین آگهی‌ها به‌چشم می‌خورد که رقم ودیعه و اجاره ماهانه آن به‌ترتیب ۳۰۰ و ۱۶ میلیون تومان اعلام شده است.