شهر خبر

کره‌جنوبی نگران است کره‌شمالی‌ مانند حماس حمله کند

ایسنا نوشت: وزیر دفاع کره‌ جنوبی امروز سه‌شنبه گفت، از آنجایی که حمله غافلگیرانه مقاومت حماس به رژیم صهیونیستی نگرانی‌هایی را در کره جنوبی در مورد حملات مشابه توسط کره شمالی ایجاد کرده است، برای از سرگیری نظارت خط مقدم بر کره شمالی و تعلیق توافقنامه نظامی سال ۲۰۱۸ بین دو کره تلاش خواهد کرد.

این توافق که در یک دوره کوتاه دیپلماسی میان مون جائه این، رئیس جمهوری لیبرال سابق کره جنوبی و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به دست آمد، مناطق حائل را در امتداد مرزهای خشکی و دریایی و مناطق پرواز ممنوع بالای مرز ایجاد کرد تا از درگیری جلوگیری شود.

شین وون شیک، وزیر دفاع کره جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران در سئول به درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت حماس در غزه اشاره کرد و بر لزوم تقویت نظارت بر کره‌ شمالی تاکید کرد. این مقام روز شنبه توسط یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی در این سمت منصوب شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، شین وون شیک به ویژه از مناطق پرواز ممنوع در توافق بین دو کره انتقاد کرد که به گفته او مانع از استفاده کامل کره جنوبی از تجهیزات نظارت هوایی خود در زمانی می‌شود که تهدیدات هسته‌ای کره شمالی در حال افزایش است.

روابط بین دو کره پس از شکست مذاکرات بزرگ‌تر میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در سال ۲۰۱۹ بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی رو به افول گذاشت. کره شمالی تهدید کرده که توافق ۲۰۱۸ را کنار می‌گذارد و در عین حال آزمایش‌های موشکی خود را با سرعتی بی‌سابقه افزایش می‌دهد و همین باعث شد یون سوک یول محافظه‌کار موضع سخت‌تری نسبت به سلف پیشین خود در قبال پیونگ‌یانگ اتخاذ کند.

وزیر دفاع کره‌ جنوبی گفت، در حالی که خروج کامل این توافق برای کره جنوبی به یک فرآیند حقوقی پیچیده نیاز دارد، اما توقف توافق تنها نیازمند تصمیم جلسه کابینه است.

شین ووک شیک با اشاره به نام رسمی کره جنوبی گفت: حماس به اسرائیل حمله کرده است و جمهوری کره (کره جنوبی) در معرض تهدید بسیار قوی‌تری قرار دارد.

او افزود: برای مقابله با آن تهدید، ما باید تحرکات نظامی کره شمالی را با تجهیزات نظارتی خود رصد کنیم تا اطلاعات به دست آوریم که آیا آنها در تدارک اقدامات تحریک‌آمیز هستند یا خیر. اگر اسرائیل هواپیماها و پهپادها را برای نظارت مستمر به پرواز در می‌آورد، فکر می‌کنم ممکن بود این گونه هدف اصابت قرار نمی‌گرفت.

اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی احتمالا انتقاد شدید اپوزیسیون لیبرال کره جنوبی را به دنبال خواهد داشت که این توافق را یک سوپاپ اطمینان بین دو کره توصیف کرده، چراکه روابط همچنان رو به وخامت است.

روزنامه «جونگ آنگ ایلبو» کره جنوبی هم در سرمقاله‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، از کره جنوبی خواست تا از ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در جلوگیری از حمله مقاومت حماس درس بگیرد و در عین حال آمادگی خود را در برابر حمله احتمالی کره شمالی تقویت کند.

این روزنامه نوشت: «اسرائیل در محاصره دشمنان و نیروهای "تروریستی"، یادآور وضعیت امنیتی کنونی کره جنوبی است. حتی موساد هم نتوانست نشانه‌هایی از حمله را شناسایی کند و سیستم دفاع هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین هم شکاف امنیتی را آشکار کرد. زمانی که ایالات متحده و سایر متحدانش توجه خود را بر خاورمیانه متمرکز کردند، دولت سئول باید کاملا برای تحریکات نظامی احتمالی کره شمالی آماده باشد.»

اظهارات این سیاستمدار در شرایطی مطرح می‌شود که نیروهای مقاومت حماس از صبح شنبه با حملات سنگین راکتی و موشکی، شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار دادند و «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» خبر داد.

درگیری‌ها امروز (سه‌شنبه) در چهارمین روز از عملیات طوفان الاقصی توسط گردان‌های عزالدین القسام علیه اشغالگران ادامه دارد. رژیم صهیونیستی در میان خشن‌ترین حملات هوایی، دریایی و زمینی در چهار روز گذشته، جنگ وحشیانه خود را در نوار غزه عمیق‌تر کرده و صدها شهید و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

310310