شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چطور#حماس#صهیونیست‌ها#فریب#داد

حماس چطور صهیونیست‌ها را فریب داد

حماس چطور صهیونیست‌ها را فریب داد

ایسنا نوشت: خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابعش نوشت، رمز موفقیت و پیروزی حماس در عملیات اخیرش استفاده از یک «کارزار دقیق فریب» بود که رژیم صهیونیستی را غافلگیر کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته است: «حمله روز شنبه حماس در شهرک‌های اطراف نوار غزه که بدترین نفوذ در نیروهای اسرائیل از زمان جنگ ۱۹۷۳ محسوب می‌شود، در پی دو سال اقدامات حماس در مخفی نگهداشتن برنامه‌های نظامی‌اش و متقاعد کردن اسرائیل در عدم تمایل برای جنگ انجام شد.

یکی از منابع نزدیک به حماس گفت، درحالیکه اسرائیل به این باور رسیده بود که با ارائه انگیزه‌های اقتصادی به کارگران غزه حماس را مهار می‌کند، نیروهای این گروه فلسطینی اغلب در معرض دید عموم آموزش و مهارت دریافت می‌کردند.

این منبع آگاه جزئیات زیادی درباره این حمله ارائه کرده است. سه منبع در نهاد امنیتی اسرائیل که خواستند هویتشان فاش نشود، نیز در این گزارش کمک کردند.

این منبع نزدیک به حماس با اشاره به طرح‌هایی برای این حمله که از زمان جنگ یوم کیپور در ۵۰ سال قبل بی سابق بود، گفت: حماس به اسرائیل این باور را القا کرد که آماده جنگ نیست؛ در جنگ یوم کیپور نیروهای مصری و سوری، اسرائیل را غافلیگر کرده و باعث شدند تا برای بقا بجنگد.

این منبع مطلع همچنین گفت: حماس از تاکتیک اطلاعاتی غیرمنتظره‌ای برای منحرف کردن اسرائیل در طول چند ماه گذشته استفاده کرد و یک باور عمومی را القا کرد که مایل به جنگ یا تقابل با اسرائیل نیست، درحالیکه خود را برای این عملیات گسترده آماده می‌کرد.

اسرائیل با یک حمله که با جشن سابات یهودیان و یک تعطیلی مذهبی هم زمان بود، غافلگیر شد. در جریان این حمله به شهرک‌های یهودی‌نشین، ۷۰۰ اسرائیلی کشته و ده‌ها تن دیگر اسیر شدند.

"نیر دینار"، سخنگوی نظامیان اسرائیلی گفت: این ۱۱ سپتامبر ماست. آنها به ما حمله کردند. آنها ما را غافلگیر کردند و از چندین جهت هم از زمین، هم از دریا و هم آسمان به ما حمله کردند.

"اسامه حمدان"، نماینده حماس در لبنان به رویترز گفته، این حمله نشان داد که فلسطینی‌ها بدون توجه به قدرت نظامی و ظرفیت‌های اسرائیل، در رسیدن به اهداف خود درنگ نمی‌کنند.

منبع نزدیک به حماس گفت که حماس در یکی از مهمترین بخش‌های آماده‌سازی خود، چیزی شبیه یک شهرک اسرائیلی در غزه ایجاد کرد و در آن فرود نظامی را تمرین کرده و برای حمله به آن آموزش دیدند و افزود که آنها حتی فیلم‌هایی از این مانورها تهیه کرده‌اند.

وی افزود: اسرائیل به طور حتم آنها را می‌دید اما آنها اسرائیل را متقاعد کردند که حماس مایل به تقابل نیست.

در ضمن، حماس به دنبال متقاعد کردن اسرائیل بود که بیشتر به کارگران در غزه اهمیت می‌دهد؛ باریکه‌ای که بیش از دو میلیون سکنه دارد تا آنها بتوانند در سراسر این مرز به کار دسترسی داشته باشند و مایل به آغاز یک جنگ جدید نیست.

این منبع نزدیک به حماس همچنین گفت: حماس قادر بود تا یک تصویر کلی از این مساله ایجاد کند که آماده یک ماجراجویی نظامی علیه اسرائیل نیست.

از جنگ ۲۰۲۱ با حماس، اسرائیل به دنبال تامین یک سطح اولیه ثبات اقتصادی در غزه با ارائه انگیزه‌های اقتصادی از جمله صدور هزاران مجوز به ساکنان غزه بود تا بتوانند در اسرائیل یا کرانه باختری کار کنند جاییکه دستمزدهای پرداختی در کارهای ساختمانی، کشاورزی یا خدمات دیگر ۱۰ برابر بیشتر از غزه است.

یکی از سخنگوهای نظامیان اسرائیلی گفت:‌ باور داشتیم که آنها مشغول به کار می‌شوند و برای ایجاد سطحی از آرامش قطعی پول به غزه می‌برند. اما اشتباه می‌کردیم.

یکی از منابع اطلاعاتی اسرائیلی نیز اذعان کرد که سرویس‌های امنیتی اسرائیل فریب حماس را خورده‌اند. آنها باعث شدند ما فکر کنیم که آنها پول می‌خواهند. تمام این مدت آنها درگیر تمرین و مانور بودند تا به ما یورش ببرند.

حماس در بخشی از کمپین فریب خود در دو سال گذشته از عملیات نظامی علیه اسرائیل امتناع کرد، حتی وقتی که جهاد اسلامی یکسری حملات را انجام داد.

این منبع نزدیک به حماس گفت، این نمایش خویشتنداری از سوی حماس با انتقادهای عمومی از سوی حامیان این گروه همراه شد که به منزله ایجاد یک باور بود که حماس نگرانی‌های اقتصادی دارد نه جنگی جدید.

در کرانه باختری که تحت کنترل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران و فتح است، افرادی هم بودند که حماس را بابت این سکوتشان مسخره کردند. در یکی از بیانیه‌های گروه فتح که در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، این گروه، رهبران حماس را به گریختن به سوی پایتخت‌های کشورهای عربی برای زندگی در هتل‌ها و ویلاهای لوکس و ترک ساکنان در فقر غزه متهم کرد.

یک منبع دیگر امنیتی اسرائیلی نیز گفت، دوره‌ای وجود داشت که اسرائیل باور کرد "یحیی السنوار" رهبر حماس در غزه به مدیریت این باریکه مشغول است تا کشتار یهودیان. در همان بازه زمانی، اسرائیل تمرکزش را از حماس به سمت عادی سازی روابط با عربستان سعودی معطوف کرد.

اسرائیل مدت‌هاست که به توانایی‌اش در نفوذ و کنترل گروه‌های اسلام‌گرا می‌بالد. منبع نزدیک به حماس گفته که در نتیجه این توانایی، بخش مهم و حیاتی طرح حماس این بود که از افشای اطلاعات جلوگیری شود.

این منبع همچنین گفت، بسیاری از سران حماس از این برنامه‌ها بی‌اطلاع بودند و در حین آموزش، یکهزار نیروی مستقر در این حمله هیچ اطلاعی از هدف دقیق تمرینات نداشتند. وقتی روز موعود فرا رسید، عملیات به چهار بخش تقسیم شد که مولفه‌های مختلفی داشت.

این منبع نزدیک به حماس گفت: نخستین بخش شلیک ۳۰۰۰ راکت از غزه بود که با نفوذ نیروها به وسیله پاراگلایدرها بر فراز مرز انجام شد. اسرائیل پیشتر گفته بود که ۲۵۰۰ راکت در وهله نخست حمله شلیک شده بود.

وقتی نیروهای حماس با پاراگلایدرهای خود فرود آمدند، زمین را پاکسازی و امن کردند تا یگان کماندوها بتوانند به دیوار مرزی که غزه و شهرک‌ها را از هم جدا می‌کند، حمله کنند.

این نیروها از مواد منفجره برای نفوذ به موانع استفاده و سپس سوار بر موتورسیکلت‌ها از این دیوار مرزی عبور کردند. بولدوزرها شکاف‌های مرزی را بیشتر کرده و نیروهای بیشتری سوار بر خودروهای چهارچرخ وارد شدند.

یک واحد کماندویی به مقرهای نیروهای نظامی اسرائیل در جنوب غزه حمله و ارتباطات آنها را قطع کرد و این مساله باعث شد تا پرسنل نتوانند به فرماندهان یا به دیگر نیروها گزارش دهند.

منبع نزدیک به حماس گفت، بخش نهایی این حمله شامل انتقال گروگان‌ها به غزه بود که بیشترشان را در همان اوایل حمله به گروگان گرفته بودند.

در یکی از عملیات گروگانگیری که رسانه‌ای شد، نیروهای حماس شرکت کنندگان در یک فستیوال موسیقی در نزدیکی کیبوتز رعیم در غزه را با خود بردند. تصاویر ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها نفر از شرکت کنندگان به اطراف می‌دوند درحالیکه صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

یک منبع امنیتی اسرائیلی نیز گفت: چطور چنین فستیوالی در نزدیکی غزه برگزار شده است؟!

یک منبع امنیتی اسرائیلی نیز گفت، سربازان اسرائیلی در جنوب و نزدیک غزه به شدت غافلگیر شدند چون برخی از آنها برای حفاظت از شهرک نشینان اسرائیلی و در پی بروز خشونت بین شهرک نشینان و نیروهای فلسطینی در کرانه باختری مستقر شده بودند.

این منبع همچنین گفت: حماس از این وضعیت بهره‌برداری کرد.

"یاکوب آمیدرور"، ژنرال بازنشسته اسرائیلی و مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائلی روز یکشنبه به رویترز گفت که حمله صورت گرفته از سوی حماس بیانگر یک شکست بزرگ برای سیستم اطلاعاتی و دستگاه نظامی در جنوب است.

وی که از آوریل ۲۰۱۱ تا نوامبر ۲۰۱۳ رئیس شورای امنیت اسرائیل بود و اکنون یکی از اعضای ارشد در موسسه جروزالم در امور استراتژی و امنیت است، افزود: برخی از متحدان اسرائیل گمان می‌کردند حماس مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد. ما به طرز احمقانه‌ای باور کردیم که این مساله درست است. ما اشتباه کردیم. ما نباید یکبار دیگر مرتکب اشتباه شویم و حماس را به آرامی و طور قطع نابود خواهیم کرد.»

۳۱۰۳۱۰