شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن#تهران

رکود شدید در بازار مسکن ادامه دار است؟

همشهری آنلاین: نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین در مورد وضعیت بازار مسکن گفت: با توجه به اینکه از تابستان و پیک جابه‌جایی‌ها خارج شدیم در حال حاضر بازار اجاره، شاهد ثبات قیمتی هستیم.

داود بیگی‌نژاد در مورد وضعیت بازار خرید و فروش مسکن هم بیان کرد: اما در بحث خرید و فروش مسکن، بازار همچنان راکد است که علت اصلی آن، افزایش بیش از حد قیمت‌ها در بخش مسکن است که سبب شده قدرت خرید مردم کاهش یابد.

بیگی‌نژاد با انتقاد از کافی نبودن رقم تسهیلات بانکی در بخش مسکن گفت: در زمینه خرید مسکن همواره بخشی از بودجه مورد نیاز مردم، از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌شود و به این صورت توان مالی آنها برای خرید مسکن افزایش می‌یابد اما در حال حاضر، رقم تسهیلات با قیمت‌ خانه‌ها چندان تناسب ندارد. شورای پول و اعتبار هم تغییر چندانی در رقم تسهیلات ایجاد نکرده است برای همین مردم توان خرید مسکن ندارند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران افزود: بر این اساس و با توجه به آنچه گفته شد، همکاران ما مدت زیادی است که قرارداد چندانی در زمینه خرید و فروش نداشته‌اند و بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و درآمد و هزینه بعضی از دفاتر مشاور املاک تطبیق ندارد.

مسکن گران‌تر می‌شود؟

برخی خبرها حاکی از آن است که تعداد فروشندگان در بخش مسکن افزایش یافته است اما خریدار کم است. بیگی‌نژاد در این باره گفت: در بخش مسکن همیشه فروشنده بوده است اما حالا تجمع فروشنده در کسوت فروشندگی از بابت عدم توانایی مردم برای خرید است. درواقع، زمانی می‌توان گفت فروشنده زیاد شده است که افزایش تولید داشته باشیم و تولیدات سبب افزایش عرضه شده باشد اما در حال حاضر تولید همچنان پایین است و افزایش فایل‌های فروش به دلیل کاهش قدرت خرید مردم است.

این مقام صنفی در مورد تاثیر رکود بر قیمت‌ مسکن گفت: یقینا کسانی که در این بخش سرمایه‌گذاری کردند و به دریافت پول نیاز دارند در حال حاضر می‌توانند یک‌سری تخفیفات و کاهش قیمت‌ها را داشته‌ باشند اما به هیچ وجه نمی‌توان این موضوع را به کل بازار مسکن تسری داد چون همانطور که اشاره کردم عرضه مسکن به آن شکل انجام نشده است و مهم‌تر از آن، موضوع قیمت نهاده‌های ساختمانی مطرح است، چون در حال حاضر قیمت مصالح نسبت به قبل تغییر نکرده و همچنان بالاست و این مسئله به کاهش تولید مسکن دامن می‌زند.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در پاسخ به اینکه آیا قیمت مسکن با تغییرات بیشتری همراه می‌شود؟ گفت: قیمت مسکن تابع دیگر بازارهای مالی است و ما نمی‌توانیم صرفا درباره بازار مسکن صحبت و پیش‌بینی کنیم.

بیگی‌نژاد ادامه داد: ما باید ببینیم که در این ۵ ماه منتهی به پایان سال، در دیگر بازارهای مالی چه اتفاقی می‌افتد و پس از آن منتظر واکنش بازار مسکن به این اتفاقات باشیم.

وی در مورد تاثیر افزایش نرخ دلار در روزهای گذشته بر قیمت مسکن هم بیان کرد: الان در این باره نمی‌شود صحبت کرد چرا که ممکن است یک هیجان گذرا باشد. بنابراین، باید منتظر باشیم ببینیم این هیجان چقدر ثبات دارد و حتی ممکن است ورق برگردد و قیمت‌ها به پایین‌تر از قیمت قبل هم برسد، پس از آنجا که هنوز نمی‌دانیم اتفاقات آینده چطور رقم می‌خورد و واکنش بازارها به این اتفاقات چیست، پس باید صبر کنیم و بعدا نظر بدهیم.