شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#نماینده مجلس#مجلس شورای اسلامی

جرم انگاری لایحه حجاب و عفاف برای قمه کش ها و دزدها /مدافع لایحه: دختر نوجوان ما اصلا نمی داند دارد مرتکب جرم می شود

جرم انگاری لایحه حجاب و عفاف برای قمه کش ها و دزدها /مدافع لایحه: دختر نوجوان ما اصلا نمی داند دارد مرتکب جرم می شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ایلنا گفت: مشکل ما این بود که قانون‌هایی که برای متولیان امر فرهنگی نوشته شده بود را مجریان و مسئولان آن اجرا نمی‌کردند، چون جرم‌انگاری نداشت.

مهدی باقری درباره لایحه عفاف و حجاب و بحث‌هایی که پیرامون جریمه‌های نقدی پیش‌بینی شده در این لایحه مطرح می‌شود در صورتی که در ابتدای امر تاکید می‌شد باید در این حوزه کار فرهنگی صورت گیرد، گفت: باید بخش فرهنگی این لایحه بیشتر در رسانه‌ها مطرح شود. جرم‌انگاری‌ها را برای مردم انجام نداده‌ایم، بلکه برای افرادی که قانون‌شکنی می‌کنند قرار دادیم. این را برای افرادی که یک روز به شکل اراذل و اوباش، قمه و قداره‌کشی می‌کنند، دزدی و قانون‌شکنی کرده و حق مردم را ضایع می‌کنند، قرار داده‌ایم.

نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معمولا این طیف افراد که اطرافیان‌شان هم با چنین فرهنگی زندگی می‌کنند، یک روزی به دام قانون می‌افتند و به زندان می‌روند. ما با این‌ها طرف هستیم نباید تلقی کنیم این جرم‌انگاری‌هایی که نوشته‌ایم برای مردم عادی است.

روایت روزنامه شرق از ماجرای آرمیتا؛نه حجاب بان درقطار بود،نه کسی تذکری داد،نه درواگن دوربین وجود داشت،نه آرمیتا مضطرب بود/اگر اورژانس زودتر می رسید...

حملات تند حسین شریعتمداری به نرگس محمدی /جایزه صلح نوبل همان نقش سفیده تخم‌مرغ در شناسایی و جمع‌آوری آشغال‌ها را دارد؟!

وی افزود: برای دختران نوجوان‌مان فقط آمده‌ایم بحث فرهنگی را لحاظ کرده‌ایم و نوعی قانون را نوشته‌ایم که وقتی مشاهده کرد با مجرم حرفه‌ای چگونه برخورد می‌شود، سمت آن جرم نرود.

باقری تاکید کرد: بله، مشکل ما این بود که قانون‌هایی که برای متولیان امر فرهنگی نوشته شده بود را مجریان و مسئولان آن اجرا نمی‌کردند، چون جرم‌انگاری نداشت، لذا کسی آن‌ها را نمی‌توانست مؤاخده کند و ضمانت اجرایی نداشت. در حال حاضر به صورت جدی داریم روی این موضوع کار می‌کنیم و ما باید بیشتر تمرکز کنیم که بخش عمده‌اش تکلیف نهادها و مسئولین فرهنگی است، شاید بگویم ۹۷ یا ۹۹ درصد می‌شود که البته از باب اغراق می‌گویم کارهای مربوط به حجاب و عفاف در ارتباط با فرهنگ‌سازی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای سالم‌سازی فضای جامعه، برای این‌که افراد حریم حیا و عفاف را از میان برندارند، جرم‌انگاری‌ها را آورده‌ایم تا مقابل این اشخاص بایستیم. اما معتقدیم تعداد بسیار بسیار اندکی که در زندان هستند و پرونده کیفری علیه آن‌ها وجود دارد، روحیه قانون ستیزی دارند و در مورد عفاف و حجاب هم همین کارها را انجام می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مورد فردی که مبتلا به فرهنگ بدپوششی می‌شود ما می‌گوییم این‌ها نهایتاً متاثر از فضای عمومی جامعه و فضای فرهنگی هستند و آن‌ها را باید با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی از اینکه فعل مجرمانه انجام می‌دهند، دور کنیم. قطعا دختر و پسر نوجوان ما فهم و درک دقیقی از این که جرم انجام می‌شود ندارد، اصلا تلقی ندارد که بگوید من جرم مرتکب می‌شوم، طبیعتا ما انتظار داریم یک مدتی زمان ببرد تا این قانون ابعادش برای مردم تبیین شود. نوجوان‌ها و خانواده‌های ما مطلع شوند و فضای فرهنگی جامعه و رسانه‌ها کمک کنند که ابعاد قضیه روشن شود، زیرا هنگامی که ابعادش مشخص شود بعید می‌دانیم که مردم ما بخواهند با قانون مخالفت کنند.

باقری درباره این که فقط شورای نگهبان باید لایحه را مورد بررسی قرار دهد یا قوه قضائیه هم باید به دلیل این‌که این لایحه قضایی است نظر دهد، گفت: لایحه به دلیل آن‌که قضایی است مسئولیتش با رئیس قوه قضائیه است، لذا چون تعداد قانون‌هایش زیاد شده است یا باید همان لایحه‌ای باشد که رئیس قوه ارسال کرده است یا مورد پذیرش وی باشد، لذا ما در این مدت تعامل بسیار زیادی با قوه قضائیه داشتیم که نظرات آنان را لحاظ کنیم و به گونه‌ای باشد که قانون برای آن‌ها قابل اجرا باشد و تحمیل نشود.

وی تاکید کرد: یک بُعد فلسفی مطلب این است مادامی که قابل اجرا نباشد نمی‌شود در جامعه وجود داشته باشد.

27218