شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#کنگره آمریکا

برخی نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال قطع کمک به اوکراین و چرخش به سمت تایوان هستند

برخی نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال قطع کمک به اوکراین و چرخش به سمت تایوان هستند

ایسنا نوشت: «مایک کالینز» نماینده جمهوری‌خواه از ایالت جورجیا آمریکا، چین را «تهدیدی بزرگ‌تر از روسیه» می‌داند و بنابراین به ارسال تسلیحات به اوکراین رای منفی داده و خواستار ارسال تسلیحات بیشتر به تایوان است تا از این جزیره در برابر چین محافظت شود.

برای کالینز و دیگر قانونگذاران جمهوری‌خواه، تایوان و اوکراین به دلیل کمک‌های نظامی ایالات متحده، اساسا «رقیب یکدیگر» شناخته می‌شوند؛ اما تایوان و بسیاری از حامیانش لزوما این چنین به قضیه نگاه نمی‌کنند. آن‌ها معتقدند که سرنوشت تایوان بسیار شبیه به اوکراین است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌گوید: تایوان و بسیاری از حامیانش بر این باورند که چین موقعیت را از نزدیک رصد و بررسی می‌کند که آیا ایالات متحده استقامت سیاسی جهت حمایت از متحدی در جنگی پرهزینه و طولانی را خواهد داشت یا خیر.

«هسیائو بی‌خیم» دیپلمات تایوان در آمریکا در ماه مه حین نشست «انجمن سدونا» که به میزبانی موسسه مک‌کین برگزار شد، گفت: بقای اوکراین، بقای تایوان است. موفقیت اوکراین، موفقیت تایوان است.

آسوشیتدپرس می‌گوید: تایوان همچنان «محتاط» است تا درباره مشاجره‌های اخیر آمریکا بر سر ادامه کمک‌ها به اوکراین‌ها اظهار نظر نکند؛ بحثی که در روزهای اخیر میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده بحث‌برانگیز شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته قانون بودجه موقت برای جلوگیری از تعطیلی دولت تا ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) را بدون تخصیص کمک به اوکراین امضا کرد.

دفتر دیپلماتیک تایوان با احتیاط به این موضوع اشاره کرد و گفت: تایوان از اینکه حمایت قوی دوحزبی آمریکا را داشته باشد، سپاسگزار است. ما به همکاری با آمریکا ادامه خواهیم داد تا صلح و ثبات را در تنگه تایوان حفظ کنیم.

«بونی گلاسر» مدیر برنامه هند-آرام در اندیشکده «صندوق مارشال آلمان» گفت: اما خودداری کنگره از افزایش کمک‌ها زنگ خطر را در تایوان به صدا درآورده است. دولت تایوان استدلال کرده که پیروزی اوکراین برای تایوان حیاتی است. اگرچه چنین نگرانی‌هایی وجود دارند، اما اکثر جمهوری‌خواهانی که خواستار پایان دادن به حمایت از اوکراین هستند، همچنان حامی تایوان می‌باشند و مایلند تا اقدامات بیشتری برای دفاع از آن انجام دهند.

کالینز در اولین سفر خارجه خود به عنوان نماینده کنگره به تایوان رفت. هنگامی که او از سفر بازگشت، از آنجایی که تسلیحات فروخته شده به تایوان به ارزش ۱۹ میلیارد دلار با تاخیر مواجه شده است، خواستار ارسال به موقع تسلیحات به این جزیره شد.

وی در این خصوص افزود: این تاخیر نتیجه کمک‌های آمریکا به اوکراین و ترجیح آن نسبت به تایوان است. ما باید درباره ارائه کمک‌ها به تایوان جدی باشیم زیرا هنگامی که بحث مقابله با چین در میان باشد، منافع ما نیز در میان خواهد بود.

«بردلی بومن» مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها ضمن مخالفت با این دیدگاه گفت: این بازی برآیند صفر (بازی برد و باخت) نیست. تایوان از کمک‌های آمریکا به اوکراین حمایت می‌کند زیرا متوجه هستند که مسئله بازدارندگی در میان است.

همچنین کمک‌های واشنگتن به کی‌یف به آمریکا کمک کرده تا تولید تسلیحات خود را گسترش دهد؛ اقدامی که هم تایوان از آن سود می‌برد و هم آمادگی نظامی آمریکا را ارتقاء می‌بخشد.

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه موضوع کمک‌ به تایوان در کنگره از بین نرفته است، تصریح کرد: طی گفت‌وگوهایی که درباره کمک به اوکراین داشته‌ایم، نشنیدم که شخصی از تایوان انتقاد کند.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود می‌داند و ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود دانسته است.

در ۲۰۲۲ بود که با سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهوری تایوان با «کوین مک‌کارتی» رئیس برکنارشده مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

اقدامات نظامی چین در اطراف جزیره تایوان به نگرانی‌ها درخصوص «حملات مسلحانه» دامن زده است. جو بایدن گفته که در صورت وقوع جنگ، «سربازانی را برای دفاع از تایوان» اعزام خواهد کرد درحالیکه شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین از آمریکا خواسته است که «به حاکمیت و تمامیت ارضی» کشورش احترام بگذارد.

311311