شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#خودرو

هشدار تعمیرکاران خودرو درباره کمبود قطعات

همشهری آنلاین: رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در مورد وضعیت مراجعه مردم برای تعمیر خودرو گفت: میزان مراجعه مردم برای تعمیر خودرو رو به افزایش است که علت آن بالا رفتن سن خودورها است چرا که در حال حاضر تعداد زیادی خودروهای کارکرده در کشور به‌خصوص در تهران داریم. از طرف دیگر، کیفیت پایین خودروهای داخلی هم بی تقصیر نیست و این باعث می‌شود برای مثال اگر یک خودروی خارجی برای لنت یا دیسک و صفحه و یا کلاچ هر دو سال یک بار مراجعه می‌کند خودروهای داخلی هر سال و حتی کمتر از یک سال باید برای تعمیر و تعویض قطعات مراجعه کنند.

علیرضا نیک‌آئین در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با بیان اینکه کیفیت قطعات در میزان مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها تاثیرگذار است، عنوان کرد: در این میان قطعات یدکی خودروهای چینی در بازار کم است مخصوصا در خودروهای نسل جدید این کمبود به وضوح مشاهده می‌شود. غیر از آن، قطعات موجود در بازار، قطعات یدکی ارجینال یا OEM شرکت‌های چینی نیست بلکه قطعات بی‌کیفیت و مارک‌های متفرقه چینی است که به بازار آمده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا بر فروش لوازم یدکی نظارت می‌شود؟ گفت: نظارت با ما نیست و با گمرکات است. البته خود نمایندگی‌ها قطعات اصلی را دارند اما آنها جنس خود را به بیرون نمی‌فروشند. از طرف دیگر، حتی نمایندگی‌ها هم جنس کافی که مورد نیاز بازار است، را ندارند و برای اینکه به نیاز بازار پاسخ داده شود، برخی‌ها قطعات غیر اصلی را وارد می‌کنند.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران در مورد لوازم یدکی خودروهای داخلی بیان کرد: لوازم یدکی خودروهای داخلی به وفور در بازار است ولی کیفیت‌ها بسیار متفاوت است که به نظر من، مردم برای تهیه قطعات باکیفیت باید آن را از خود خودروسازها و از قطعات افتر مارکت (جایگزین قطعات ارجینال) که مورد تایید خودروسازهاست و گارانتی می‌شود، تهیه کنند چون متاسفانه قطعات زیادی در بازار است که شرکت‌های متفرقه تولید می‌کنند و هیچ نظارتی روی آنها نیست و این شرکت‌ها حتی قطعات دست دوم را به نو تبدیل می‌کنند و در بازار می‌فروشند.

هزینه تعمیر خودرو چقدر است؟

نیک‌آئین در مورد هزینه تعمیرات و اجرت تعمیر خودرو بیان کرد: ما در این باره برای تمام خودروها (سبک و سنگین) نرخ مصوب و نرخنامه داریم و هر کسی که برای تعمیر خودرو به یک واحد صنفی تعمیراتی مراجعه می‌کند مالک آن تعمیرگاه موظف است که طبق تعرفه پول دریافت کند و تعرفه باید در معرض دید مشتریان باشد. همچنین تاکید می‌شود از آنجا که هنوز درجه‌بندی تعمیرگاه‌ها صورت نگرفته است، نرخ خدمات تعمیراتی با توجه به مدل خودرو در همه تعمیرگاه‌ها یکسان است و اگر در این زمینه مشکلی بود و مردم شاهد تفاوت هزینه تعمیرات از یک تعمیرگاه به تعمیرگاه دیگر شدند، می‌توانند با واحد شکایات اتحادیه تعمیرکاران خودرو به شماره ۷۷۶۴۶۰۶۰ تماس بگیرند و ما حتما به سرعت به تماس آنها رسیدگی می‌کنیم.

این مقام صنفی در پاسخ به اینکه امسال اجرت تعمیرکاران چقدر افزایش یافته است؟ گفت: از ابتدای سال ما یک بار افزایش دستمزدها را داشتیم که در حال حاضر طبق همان پیش می‌رویم. این افزایش بین ۱۵ تا ۳۵ درصد متغیر است و به نوع کار و میزان پرمصرف‌بودن آن بستگی دارد یعنی هر چه میزان مراجعه برای دریافت خدمات تعمیرات بیشتر باشد، اجرت تعمیر هم پایین‌تر است. برای نمونه، تعمیر چرخ که میزان مراجعه برای آن زیاد است، نسبت به دیگر خدمات تعمیری اجرت کمتری دارد.

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران با تاکید بر اینکه مردم به تعمیرگاه‌های دارای جواز کسب مراجعه کنند، گفت: متاسفانه شاهد هستیم که یک عده سودجو یک‌ شبه اتاق یک خانه را به مکانیکی تبدیل می‌کنند و تا ما بخواهیم در این شهر بزرگ آنها را شناسایی کنیم زمانبر است و در این فاصله تخلفات زیادی انجام می‌شود چنانچه در این زمینه ما شاهد شکایات گسترده‌ای هستیم که همه به مغازه‌های بدون جواز برمی‌گردد.

نیک‌آئین ادامه داد: واحدهای صنفی دارای جواز کسب موظفند پروانه کسب خود را در معرض دید عموم قرار دهند. بر این اساس، مردم به راحتی می‌توانند از مجاز بودن یا غیرمجاز بودن تعمیرگاه‌ها مطلع شوند.

کد خبر ۷۹۴۸۳۶