شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#ترکیه#حوزه#سال جاری#چین

جاماندگی صادرات در نیمه نخست ۱۴۰۲

فردای اقتصاد: غزاله طایفه، دبیر گروه صنعت و تجارت فردای اقتصاد با اشاره به نامه مشترک روسای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور به سران قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد، عنوان کرد: در این نامه نسبت به سیاست‌های ارزی دولتمردان که از سال ۱۳۹۷ تا کنون اعمال کرده‌اند و فعالیت صادراتی را تحت تاثیر قرار داده‌، هشدار داده شد. به طور مشخص یکی از موارد به بازگشت ارز حاصل از صادرات مرتبط می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون بودجه امسال از مهرماه باید محصولات کشاورزی، صنایع دستی و فرش از رفع تعهد ارزی معاف می‌شدند اما هنوز قانون اجرا نشده است. همچنین شیوه‌های بازگشت ارز که از سال ۱۳۹۷ تا کنون دستخوش تغییر شده، از دیگر نکته حائز اهمیت در نامه است.

طایفه با اشاره به دیگر هشدارهایی که در نامه مطرح شده است، گفت: در این نامه آمده است، با شیوه دستوری صادرکنندگان ملزم شدند که ارز حاصل از صادرات را در سامانه‌های تحت مدیریت بانک مرکزی عرضه کنند. مشکل عرضه ارز نیست بلکه بحث قیمت‌گذاری دستوری ارز صادرکنندگان وجود دارد که با ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار در سامانه‌ها ارز به کشور باز می‌گردد.  این اقدامات طبعا انگیزه صادرکنندگان را کاهش می‌دهد و به تدریج این قشر از بازار خارج خواهند شد. در این نامه به وضعیت تراز تجاری منفی ۶ میلیارد دلاری امسال نیز اشاره شده است.

دبیر گروه صنعت و تجارت فردای اقتصاد در خصوص شرکای تجاری کشور تصریح کرد: شرکای تجاری در نیم سال نخست سال جاری تغییری نداشتند. در حوزه صادرات، مقصد اول صادرات ایران همچنان کشور چین و کشورهایی نظیر عراق، عمارات، ترکیه و هند در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.