شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس

برنامه سازمان بورس برای جلب اعتماد سرمایه‌گذاران

فردای اقتصاد : رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در چهارمین نشست مطبوعاتی خود وظیفه اصلی این نهاد را تحقق برنامه‌های راهبردی حمایت از حقوق سهامداران توام با توسعه بازار شفاف و کارا دانست.

مجید عشقی در پاسخ به سوال «فردای اقتصاد» مبنی بر اینکه، بی‌اعتمادی عمومی از سال ۹۹ همچنان پابرجاست و سیاست‌های سال‌های اخیر دولت مانند تلاش برای حذف فرمول خوراک پتروشیمی‌ها، خروج فولاد و سیمان از بورس کالا شرایط را به نحوی پیشبرد که حتی حرفه‌ای‌های بورس هم بی‌اعتماد شدند، اکنون سازمان بورس چه برنامه‌ای برای جلب اعتماد و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران خواهد داشت، گفت: در خصوص تصمیمات دولت باید توجه داشت که بعضا اختلاف نظرهای کارشناسی در داخل دولت نیز وجود دارد. سازمان بورس نظرات کارشناسی خود را اعلام و سازوکاری را برای جمع‌آوری چالش‌ها و دیدگاه‌های صنایع مختلف فراهم کرده است. اکنون نزدیک به ۱۵ جلسه میز صنعت با صنایع مختلف تشکیل شده است و در یک و نیم سال اخیر تمام چالش‌ها و مشکلاتی که وجود داشت از بالاترین مراجع رسمی مورد پیگیری قرار گرفته است. نظرات سازمان در حوزه تصمیم‌گیری‌ها به دولت ارسال می‌شود اما بعضا یا نظرات مورد توجه قرار نگرفته است یا تصمیماتی اتخاذ شده است که بر خلاف مصالح صنعت بوده است. موضوع خوراک پتروشیمی‌ها نمونه‌ای از اقدامات سازمان بورس بود که در نهایت نیز به فرمول بازگشت.

وی افزود: برخی از اعضای دولت همانند وزیر یا سایر مقامات دولتی نظرات کارشناسی خود را اعلام می‌کنند اما باید توجه داشت تا زمانی که مصوبه رسمی دولت مطرح و سخنگوی اقتصادی دولت تاییدی بر موارد نداشته باشد، اظهارات افراد قابلیت استناد نخواهند داشت. سازمان بورس با وزارت صمت به صورت دائم در حوزه بازار کالاهای مختلف جلسات روزانه و هفتگی برگزار می‌کند. قواعدی که باید در بازار کالایی حاکم باشد تا بتوان بازار را به صورت مطلوب مدیریت کرد. بنابراین نظرات اعضای دولت صرفا شخصی بوده و نظر هیات دولت همانی است که مصوب می‌شود.  

تسهیل صدور مجوز

در ادامه علیرضا ناصرپور معاون نظارت بر نهادهای مالی در خصوص این که برنامه سازمان بورس برای ارائه مجوز شرکت‌های تامین سرمایه جدید چیست و در حوزه تسریع مجوز صندوق‌ها و تایید صلاحیت‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟ به «فردای اقتصاد» گفت: طی دو سال اخیر دو مجوز تامین سرمایه تایید شد. در حال حاضر موارد دیگری در حال بررسی هستند که با تأیید شورای عالی بورس مجوز صادر می‌شود.

وی درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: طی دو سال گذشته حدود ۱۱۲ مجوز فعالیت صندوق صادر شده است. تقریبا معادل ۲۷ درصد مجموع صندوق‌هایی بوده که از سال ۱۳۸۷ تا کنون مجوز دریافت کرده‌اند. توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم دیگر سیاستی بوده که سازمان بورس دنبال کرده است. اقداماتی که در حوزه صندوق‌های سهامی، اهرمی، بخشی، تضمین اصل صورت گرفت حدودا ۳۰ همت منابع جذب کردند.

ناصرپور در خصوص صدور مجوزها خاطرنشان کرد: سازمان همزمان که تسهیل صدور مجوز را در دستور کار دارد با افزایش نظارت، در صورتی که نهادهای مالی از الزاماتی که تعیین شده است خارج شوند، برخورد لازم را انجام خواهد داد. لغو مجوز از دیگر اقدامات در این زمینه است. در دو سال گذشته یک شرکت کارگزاری لغو مجوز و یک شرکت سبدگردانی تعلیق مجوز شد.  اکنون ۱۰۰ شرکت سبدگردان مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند.

دستاورد دو ساله عشقی در سازمان بورس

مجید عشقی در دومین سال حضور خود در سازمان بورس عنوان کرد: برنامه‌های راهبردی در مهر سال ۱۴۰۰ تدوین و در سال جاری به روزرسانی شده است. اهداف اصلی در برنامه راهبردی شامل، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی، تسهیل‌گری در تامین مالی، مدیریت ریسک و تشکیل سرمایه می‌شود.

به گفته وی، ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن نظیر صندوق‌های املاک و مستغلات، پیش فروش متری، گواهی سپرده کالایی از جمله اقدامات سازمان است. بهبود کیفیت خدمات فعالان بازار، ایجاد رقابت بین نهادهای مالی، صدور مجوزها به طور مشخص در حوزه کارگزاری پس از ۱۳ سال، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت، کاهش زمان واریز سود سهامداران (از ۸ به ۴ ماه) و... در این مدت انجام گرفته است.

این مقام مسئول معتقد است، طراحی نسل جدید الگوریتم‌ها و هشدارهای نظارتی نظیر بورس‌بان، افشای تخلفات مدیران بازار، سوت‌زنی، کاهش زمان رسیدگی‌ به تخلفات (کمتر از ۶ ماه)، بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی از دیگر اقدامات سازمان بورس محسوب می‌شود.

عشقی به ضرورت واریز سود رسوبی اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۳۶ میلیون سود رسوبی واریز شد. در نیمه نخست سال جاری هم ۱۲ میلیون نفر سود رسوبی دریافت کردند. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۹ طرح به مبلغ ۶۵۵ میلیارد تومان و در نیمه ۱۴۰۲ نیز ۸۰ طرح به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان تامین مالی شدند. اساسا تامین مالی جمعی با هدف تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک صورت می‌گیرد.

عشقی خاطرنشان کرد: احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و اوراق سلف مسکن در افق دوم ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

زنگ هفته جهانی سرمایه‌گذاری

گفتنی است، امروز زنگ هفته جهانی سرمایه‌گذاری در بورس نواخته شد. سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار" یا همان "آیسکو" نهادی بین‌المللی است که ذیل آن نهادهای ناظر با بازارهای سرمایه جهان گرد هم می‌آیند و در واقع این سازمان به عنوان وضع‌کننده استانداردهای جهانی برای اوراق بهادار شناخته می‌شود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، وظیفه "آیسکو" ایجاد استانداردها، پیاده‌سازی و ترویج آنها در راستای نظارت و ایجاد قوانین برای بازارهای اوراق بهادار است و این نهاد همکاری تنگاتنگی با کشورهای گروه ۲۰ و هیأت ثبات مالی (FSB) در برنامه اصلاح قوانین نظارتی در سطح جهانی دارد.