شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصولگرایان

دعوای قدرت بین اصولگرایان به روایت ایمانی /ضرورتی ندارد اصولگراها به یک لیست برسند

دعوای قدرت بین اصولگرایان به روایت ایمانی /ضرورتی ندارد اصولگراها به یک لیست برسند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا می گوید: اختلاف بین اصولگرایان یا ایدئولوژیکی است یا بر سر قدرت است.

با آغاز پاییز و نزدیک شدن به موسم انتخابات اختلافات در اردوگاه اصولگرایان پررنگ تر و عیان تر از قبل شده است و تحلیل ها حکایت از ورود اصولگرایان به انتخابات 1402 ذیل چند لیست جداگانه دارد.

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا نیز بر همین اعتقاد است و به خبرآنلاین می گوید؛«مشخصا بین این گروه ها اختلاف‌نظرهای خیلی جدی وجود دارد و اینکه اینها بتوانند با همدیگر باز هم به یک لیست مشترک برسند محل ابهام است»

او معتقد است ضرورتی ندارد اصولگرایان برای یک وحدت حداکثری و رسیدن به یک لیست تلاش کنند و این را هم می گوید که؛«اختلاف بین اصولگرایان یا ایدئولوژیکی است یا بر سر قدرت است»

*********

درحال حاضر و در این مقطع زمانی، جریان‌ها و جناح‌های سیاسی در جامعه ما خیلی محل اعتنای عمومی نیستند، یعنی یک زمانی بود که مردم توجه به این داشتند که اصلاح‌طلبان چه می‌گویند، اصولگرایان چه می‌خواهند و در موقع انتخابات به کاندیدای این جناح یا آن جناح رأی دهند، الان مردم نگاهشان نگاه جناحی به این معنا که توجه داشته باشند که در درون این جناح‌های سیاسی چه می‌گذرد و آن‌ها را تعقیب کنند و تمایل داشته باشند که به این جناح رأی دهند یا آن جناح نیست و این مسائل خیلی خاص عموم نیست.

نه اصلاح طلبان محل اعتناء مردم هستند نه اصولگرایان

بله می توان گفت نوعی سیاست‌زدگی و جناح‌زدگی در میان مردم وجود دارد و به اعتقاد بنده نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان در این انتخابات خیلی محل اعتناء مردم نیستند. در نظر داشته باشیم الان در جریان اصلاح‌طلب هم اختلاف نظرات خیلی جدی داریم، آن‌ها هم با چندپارگی مواجه هستند و در درون این جریان هم نگاه به تحریم انتخابات وجود دارد هم نگاه به شرکت در انتخابات و لیست‌دادن و معرفی کاندیدا.

در حال حاضر در جریان اصولگرایان در این حد اختلاف نیست، در انتخابات های قبلی هم اختلافاتی وجود داشت که بعضا در دقیقه 90 این اختلاف‌ها حل شد و مواردی هم بود که با چند لیستی روبرو شدیم. در این انتخابات پیش رو هم حتما در بین اصولگرایان اختلاف نظر جدی وجود دارد.

بین شورای وحدت، ائتلاف و پایداری ها اختلاف نظر جدی وجود دارد

مشخصا بین این گروه ها اختلاف‌نظرهای خیلی جدی وجود دارد و اینکه اینها بتوانند با همدیگر باز هم به یک لیست مشترک برسند محل ابهام است و شاید هم به لیست واحد نرسند. غیر از آن‌ها برخی از جریان‌های دیگر اصولگرا هم وجود دارند که ممکن است به آن چیزی که اسمش را می‌گذارند شورای ائتلاف یا شورای وحدت تمکین نکنند و شاید باز هم یک لیست یا جریان جدا از سمت آن‌ها ارائه گردد. بنابراین الان از این منظر اصولگراها هم علیرغم تلاشی که می کنند شاید یک جریان واحد برای شرکت در انتخابات نباشند.

ضرورتی ندارد اصولگرایان به وحدت برای یک لیست برسند

شاید اساسا خیلی ضرورت هم نداشته باشد تلاش شود برای یک نوعی وحدت که همه اصولگرایان تحت یک پرچم و لیست در انتخابات شرکت کنند. این تلاش در دوره‌های قبلی انتخابات هم شد، ولی نتیجه عملی آن این نشد که در درون مثلا مجلس، یکپارچگی به وجود بیاید.

دعوای قدرت بین اصولگرایان به روایت ایمانی /ضرورتی ندارد اصولگرایان به وحدت برای یک لیست برسند

چون به محض این‌که انتخابات تمام شد، علی‌رغم این‌که لیست واحد داده شد، ولی جریان‌های مختلف کار خودشان را کردند، یعنی شاید اصلا احتیاج هم نباشد که برای ایجاد وحدت تلاش شود.

دلایل مختلف دارد. یکی از دلایل آن نوع نگاه ایدئولوژیک و ماهیتی است که به مجموعه انقلاب و نظام اسلامی و برداشت‌هایی از نظام جمهوری اسلامی وجود دارد، یعنی این نگاه، نگاه ماهیتی و ایدئولوژیک در برخی از اصولگرایان است.

اختلاف بین اصولگرایان یا ایدئولوژیکی است یا بر سر قدرت است

بله ولی این‌ها تعابیر جدیدی است که روی آن می‌گذارند. ولی در هر صورت اختلاف نظرهای ایدئولوژیک اصطلاحا وجود دارد. در مورد برخی دیگر از این طیف‌ها نه، مساله مساله قدرت است؛ فکر می‌کنند که آن‌ها قدرت بیشتری دارند، آن چیزی که به‌نام جریان اصولگرای سابق نامیده می‌شود، این‌ها دیگر به اندازه کافی سرکوب شده‌اند و فقط اسم اصولگرایی را دارند یدک می‌کشند و در واقع باید میدان را به این طیف‌های جدید محول کنند.

البته این افراد این چنین فکر می‌کنند من نمی گویم درست است، دارم نظرات آن‌ها را می‌گویم. در واقع دعوا دعوای قدرت است. طبیعی هم هست. وقتی که یک جریان و جناح سیاسی، هم دولت و هم مجلس را در اختیار داشته باشد، قدرت همیشه میل به انشقاق پیدا می‌کند و به محض این‌که به قدرت می‌رسند، به این فکر می‌افتند که خب سهم اینها چه شده است، سهم شان از بین رفته یا خرد شده است، و باید فقط خودشان در قدرت باشند. این خاصیت در انحصار و در قدرت بودن است.

مردم دچار سیاست زدگی شده اند

نه، من اینطوری فکر نمی‌کنم که راه برای آن‌ها باز شود. اولا همانطور که گفتم یک نوع سیاست‌زدگی در میان مردم وجود دارد. اصلا نگاه مردم برخلاف آن نگاهی است که سیاسیون از این جناح و آن جناح دارند و فکر می‌کنند مثلا تمام این مردم منتظرند که این جناح لیست دهد و همه بروند پای صندوق‌های رأی و به آن رأی دهند، بنظر من اصلا اینطور نیست.

اصلاح‌طلب‌ها برخی‌شان در انتخابات حاضر می‌شوند، چه در درون اصلاح‌طلب‌ها انشقاق باشد یا نباشد و برخی دیگرشان هم در انتخابات به شکل علنی حضور پیدا نمی‌کنند، چه اصولگرایان وحدت داشته باشند چه نداشته باشند.

شورای وحدت نمی تواند اختلاف در جریان اصولگرا را جمع کند

نه، تصور نمی‌کنم آن‌ها بتوانند اختلاف این طیف بزرگ را در نهایت جمع کنند. شاید هم به مصلحتشان نباشد، یعنی اگر این اقدام را در انتخابات گذشته هم با پادرمیانی و ریش‌سفیدی حل نمی‌کردند و می‌گذاشتند این اختلاف، مسیر طبیعی خودش را طی کند، الان به این مشکلات نمی‌افتادند.

یک طیفی از اصولگرایان می خواهند کار خودشان را بکنند و لیست خودشان را بدهند

من فکر می‌کنم این ایده در میان سران اصولگرا و ائتلافشان وجود دارد که مثل سال‌های قبل که تلاش کردند همه زیر پرچم جمع شوند، الان دیگر چنین اراده‌ای وجود ندارد و فکر می‌کنند باید رها کنند و اگر یک طیفی از اصولگرایان نمی‌خواهند این مسیر را طی کند کار خودش را بکند و لیست خودش را اصطلاحا منتشر کند.

27212