شهر خبر

هانی‌زاده: اسرائیل از درون شکننده است/ امکان گسترده شدن جنگ وجود دارد

هانی‌زاده: اسرائیل از درون شکننده است/ امکان گسترده شدن جنگ وجود دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل به خبرانلاین گفت: در حال حاضر در اراضی اشغالی تمام فعالیت‌های اقتصادی متوقف شده و تمام فرودگاه‌های بین‌المللی اسرائیل پروازهای خود را لغو کرده‌اند و هزاران نفر از شهرک‌نشینان نزدیک به نوار غزه در حال فرار هستند. این نشان می‌دهد اسرائیل از درون آسیب پذیر است و رزمندگان فلسطینی با طراحی عملیات دیگری سعی خواهند کرد اسرائیل را شکننده‌تر و منزوی‌تر بکنند.

بامداد شنبه حملات گسترده‌ی موشکی و زمینی از نوار غزه به دست نیروهای مبارز فلسطینی حماس علیه شهرک‌های اسرائیلی نزدیک به غزه آغاز شده است. این عملیات که توسط نیروهای حماس «طوفان الاقصی» نامیده می‌شود به گفته‌ی برخی از کارشناسان بی‌سابقه‌ترین حملیات این گروه هم از نظر گستردگی و هم از نظر نوع عملیات علیه اسرائیل بوده است. آمار کشته شدگان بسیار متغیر است. مقامات اسرائیلی وعده‌ی انتقامی سخت را به حماس داده اند و از صبح امروز حملات هوایی شدیدی را علیه آسمان غزه آغاز کرده اند اما فیلمی از رهبران حماس در حال سجده‌ی شکر در رسانه‌ها پخش می‌شود که نشان می‌دهد رهبران این گروه از روند عملیات راضی هستند. آیا واقعا حماس در این عملیات دست بالا را نسبت به اسرائیل دارد؟ آیا ممکن است جنگ به سایر جبهه‌های مقاومت هم کشیده شود؟ در این باره با حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل گفت و گو کردیم:



عملیات «طوفان الاقصی» یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های رزمندگان فلسطینی در طول دو دهه‌ی گذشته تلقی می‌شود به اعتبار اینکه عنصر غافل‌گیری در این عملیات بسیار پر رنگ بوده است حتی با وجود چندین دستگاه اطلاعاتی و امنیتی از جمله موساد، شاباک، و آمان که به طور دائم تحریکات رزمندگان فلسطینی را رصد و رهگیری می‌کند. این عملیات که از بامداد شنبه آغاز شد نشان می‌دهد که رزمندگان فلسطینی توانستند همه‌ی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی را غافل‌گیر کنند و این یک امتیاز بالایی به لحاظ اطلاعات عملیات رزمندگان فلسطینی به شمار می‌رود.

موضوع دیگر مساله‌ی انسجام جبهه‌ی رزمندگان فلسطینی هست که جهاد اسلامی، حماس و سایر جنبش‌های مبارز در کنار همدیگر یک جبهه‌ی مشترک تشکیل دادند و توانستند با طراحی یک نقشه‌ی دقیق و راهبردی در ظرف کمتر از هشت ساعت پنج هزار موشک نقطه‌زن و یک ضد پهپاد رادارگریز را به سوی مراکز حساس نظامی، اقتصادی و امنیتی اسرائیل در اراضی اشغالی را هدف قرار بدهند. این مساله نشان می‌دهد که این سامانه‌ی گنبد آهنین که قدرت بازدارنده‌ی رژیم‌ صهیونیستی تلقی می‌شود قادر به دفاع از موشک نقطه‌زن و پهپادهای حماس نیست. این یک شکست تکنولوژیک و نظامی برای ارتش اسرائیل است. از دیگر اتفاقات مهمی که در این عملیات رخداد فرخوان نیروهای ذخیره و احتیاط اسرائیل هست که در طول یک دهه‌ی گذشته فراخوان به این حجم در ارتش اسرائیل شکل نگرفته است. این نشان می‌دهد که موازنه‌ی قدرت هم از لحاظ اطلاعاتی و نظامی و عملیاتی به نفع رزمندگان فلسطینی تغییر یافته است.

هانی‌زاده: اسرائیل از درون شکننده است/ امکان گسترده شدن جنگ وجود دارد


>>>
تغییر استراتژی حماس از پدافند به آفند/ حماس چگونه جنگ علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد؟

اسرائیل در یک سال گذشته بعد از تشکیل کابینه‌ی افراطی نتانیاهو بارها به مسجد الاقصی حمله و به مقدسات اسلامی توهین کرده است و حرمت نمازگزاران را ریخته است. از سوی دیگر حمله‌ی پهپادی به دانشکده‌ی نظامی حمص در سوریه نشان می‌دهد که کابینه‌ی نتانیاهو یک کابینه‌ی تهاجمی و ماجراجو است. برای پایان دادن به ماجراجویی‌های این کابینه باید چنین عملیاتی طراحی شود. تا اکنون موازنه‌ی عملیات به نفع حماس بوده است. اگر بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای برای پایان دادن به این جنگ ورود نکنند قطعا دامنه‌ی جنگ به اراضی اشغالی و جبهه‌ی مقاومت در سایر نقاط منطقه کشیده خواهد شد.


طبیعی است که مساله‌ی عادی‌سازی تاثیر مستقیمی در خروجی جنگ و خروجی جنگ تاثیر مستقیمی بر صلح ابراهیم خواهد داشت. به نظر می‌رسد الان تا مدتی فضای منطقه تحت تاثیر جنگ و عملیات طوفان الاقصی خواهد بود. طبیعی است که عادی‌سازی روابط عربستان-اسرائیل تحت تاثیر جنگ قرار خواهد گرفت. در حال حاضر در اراضی اشغالی تمام فعالیت‌های اقتصادی متوقف شده و تمام فرودگاه‌های بین‌المللی اسرائیل پروازهای خود را لغو کرده‌اند و هزاران نفر از شهرک‌نشینان نزدیک به نوار غزه در حال فرار هستند. این نشان می‌دهد اسرائیل از درون آسیب پذیر است و رزمندگان فلسطینی با طراحی عملیات دیگری سعی خواهند کرد اسرائیل را شکننده‌تر و منزوی‌تر بکنند.

۳۱۱۳۱۳