شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب#انسانی

کتاب رویای چینی به چاپ دوم رسید/ شی جین‌پینگ: تنها زمانی که مردم زندگی خوبی داشته باشند، کشور می تواند پیشرفت کند

کتاب رویای چینی به چاپ دوم رسید/ شی جین‌پینگ: تنها زمانی که مردم زندگی خوبی داشته باشند، کشور می تواند پیشرفت کند

یک ضرب‌المثل چینی باستان می‌گوید: «اساسی‌ترین اصل حکومت، منفعت رساندن به مردم است.»از کتاب رؤیای چینی؛ پیرامون ساخت جامعه‌ای انسانی با آینده‌ای مشترک

کتاب «رؤیای چینی؛ پیرامون ساخت جامعه‌ای انسانی با آینده‌ای مشترک» نوشته شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست چین، با ترجمه محمدرضا نوروزپور به چاپ دوم رسید.

به گزارش خبر آنلاین «رؤیای چینی» نام کتابی است مشتمل بر سخنرانی‌ها و مقالات شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور و رهبر حزب کمونیست چین که تحت نام کامل «رویای چینی؛ پیرامون ساخت جامعه‌ای انسانی با آینده‌ای مشترک» اولین‌بار در خرداد 1402 توسط انتشارات فرهنگ مانا منتشر شد.

این کتاب که در مارس 2019 توسط موسسه تاریخ و ادبیات کمیته مرکزی حزب کمونیست چین منتشر شده، دربرگیرنده دیدگاه‌ها و نظرات رهبرچین است که در قالب سخنرانی‌ و مقالات در خلال سال‌های 2012 تا ژوئن 2018 در محافل رسمی اعم از ملی و بین‌المللی ایراد شده و در برگیرنده نوع و نحوه تعامل و تخاطب او با کشورها و رهبران جهانی است.

محور اصلی گفتمان شی در این کتاب توسعه، ابتکار کمربند و راه، گفتگو میان ملت‌ها، حسن هم‌جواری، حاکمیت جهانی قانون، پرهیز از هژمونی و تحمیل عقاید خود به دیگران، فقرزدایی از کل جهان، برقراری جهانی عادلانه‌تر و منصفانه‌تر و ایجاد یک جامعه انسانی با آینده‌ای مشترک است.

کتاب رویای چینی به چاپ دوم رسید/ شی جین‌پینگ: تنها زمانی که مردم زندگی خوبی داشته باشند، کشور می تواند پیشرفت کند

رئیس‌جمهور چین در بیان و ابراز عواطف و احساسات انسانی در این کتاب سنگ تمام گذاشته است. مدل سخنرانی‌ها و مقالات او منحصربه‌فرد و با محوریت ملی‌گرایی چینی، احترام به مخاطب و تلاش برای بازکردن راهی به اذهان و قلوب آنها است. ازاین‌رو جا بجا در این کتاب با اشعار، ضرب‌المثل‌ها، حکایات تاریخی و نقل‌قول‌های منسوب به حکما و فلاسفه باستانی چین مواجه می شوید. همچنین زمانی که کشورهای دیگر مخاطب او هستند از ادبیات، ضرب‌المثل‌ها و شخصیت‌های بنام فرهنگی آنها به نیکی یاد می‌کند و از آنها تجلیل می‌کند.

شی معتقد است که هر کشوری حق دارد که مدل توسعه خود را بر اساس فرهنگ و تمدن و حاکمیت سیاسی خود انتخاب کند و چین هرگز قصد ندارد مدل توسعه‌ای خود را به هیچ کشوری تحمیل کند.

او یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای حزب کمونیست چین در سی‌سال اخیر را فقرزدایی گسترده در این کشور برشمرده و بارها خصوصاً در محافل آمریکایی به آن بالیده و بارها درباره اینکه باید کمک کرد تا مردم ثروتمند شوند و از فقر رهایی یابند تأکید می‌ورزیده است. در جایی از این کتاب می‌گوید: «ما باید برنامه توسعه پایدار را اجرا کنیم. یک فیلسوف چینی باستان می‌گوید: کلید اداره یک کشور این است که ابتدا مردم را ثروتمند کنید. هدف نهایی توسعه، منتفع کردن مردم است، بنابراین ما باید ثمرات فراوان توسعه را برای تمام سطوح جامعه در دسترس قرار دهیم.» در جای دیگری می‌گوید: «فقر، عامل اصلی هرج‌ومرج است، صلح، ضامن توسعه است و توسعه کلید حل همه مشکلات است.» او چندین بار در سخنان خود به یک ضرب‌المثل چینی باستان اشاره می‌کند که می‌گوید: «اساسی‌ترین اصل حکومت، منفعت رساندن به مردم است.»

رهبر حزب کمونیست چین، بر گشودگی، درهای باز و گسترش ارتباطات و افزایش اتصالات به‌عنوان اصلی کلیدی در توسعه تأکید می‌کند و معتقد است کشوری که راه بسته بودن را انتخاب کند محکوم به مرگ و عقب‌ماندگی است. او بارها می‌گوید: درهای چین برای همیشه به روی دنیای بیرون باز خواهد ماند.

شی جین‌پینگ در این کتاب تلاش کرده است تا عمده ابتکارات و دستاوردهای دولت چین در خصوص توسعه، امنیت، محیط‌زیست و ... را به خیر جمعی برای کل جهان نسبت دهد. او مکرراً می‌گوید که توسعه چین، ابتکار کمربند و راه و ... نه تنها به نفع چین و منطقه و یا طرفی که چین با او کار می‌کند؛ بلکه به نفع کل جهان و بشریت است.

شی، توسعه چین را فرصتی برای همه کشورها و به‌ویژه کشورهای آسیایی و کشورهایی که در مسیر ابتکار «کمربند، راه» هستند می‌داند و مدام بر استفاده کشورها از این فرصت تأکید می‌کند و ابایی از این ندارد که بگوید کدام کشورها از این فرصت بیشترین استفاده و بیشترین منفعت را برده‌اند.

استفاده از واژه‌های دوجانبه، مشترک، دوطرفه، با کمک یکدیگر، به‌صورت اشتراکی، و همه با هم دست در دست هم با کمک و یاری همه طرف‌ها نشان از روحیه مشارکت‌جویی بالای چینی‌ها و یا سیاست این کشور در درگیرکردن همه جهان در امور توسعه‌ای خود دارد. چین به‌هیچ‌وجه در کتاب شی، یک کشور خود محورِ تک رو که صرفاً دنبال منافع خود باشد دیده نمی‌شود.

شی در این کتاب به تبادلات فرهنگی و روابط مردم با مردم بسیار اهمیت می‌دهد: در بخشی از این کتاب آمده: «‏همچنان که جزرومد تاریخ ادامه دارد، نمی‌توان ندای روزگار را نادیده گرفت، آرزوهای مردم جهان را نمی‌توان سرکوب کرد و نمی‌توان در برابر گرایش به‌سوی صلح و توسعه مقاومت کرد.»

کتاب رویای چینی به چاپ دوم رسید/ شی جین‌پینگ: تنها زمانی که مردم زندگی خوبی داشته باشند، کشور می تواند پیشرفت کند

شی، حرکت چین ‎به سمت توسعه را به‌قطار سریع‌السیر تشبیه کرده و دائماً تأکید می‌کند: «به همه کشورهای سوار شده به‌قطار سریع‌السیر توسعه چین خوش آمد گفته می‌شود و از پیوستن همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دیگر به این ابتکار استقبال و خوشامدگویی می‌شود.»

در این کتاب با تاکیدات زیاد شی جین‌پینگ نسبت به جایگاه مردم به‌عنوان پایه‌های اصلی یک کشور مواجه می‌شویم: «با ادامه این نقطه شروع جدید، ما قاطعانه، برابری و به‌اشتراک‌گذاری نتایج توسعه را برای ارائه منافع بیشتر به مردم ترویج خواهیم کرد. مردم پایه‌های اصلی تشکیل یک کشور هستند. تنها زمانی که مردم زندگی خوبی داشته باشند، کشور می‌تواند پیشرفت کند. ما متعهد هستیم که یک رویکرد مردم‌محور را به‌طورجدی در تمام مراحل توسعه اقتصادی و اجتماعی به کار ببندیم.‏»

‎ در بخشی از مقدمه این کتاب که به قلم دکتر فریدون ووردی‌نژاد نگاشته شده آمده است: «ایده‌های مطرح‌شده در سخنرانی‌های گوناگون آقای شی نشان می‌دهد که برنامه‌های جسورانه شی برای توسعه سیاسی و اقتصادی کشورش به «رؤیای چینی» شهرت یافته است. او در چارچوب این رؤیا بر آن است تا قدرت اقتصادی چین در جهان را مبنایی برای گسترش قدرت سیاسی این کشور قرار دهد و چین را به یک ابرقدرت جهانی بدل کند.»

خواندن این کتاب به همه علاقه‌مندان به چین، توسعه، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی، مطالعات منطقه‌ای و نیز دست‌اندرکاران مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی توصیه می‌شود.

4949