شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#برنج#خوراکی

آخرین تغییرات قیمت اقلام خوراکی / برنج رکورددار ارزانی

آخرین تغییرات قیمت اقلام خوراکی / برنج رکورددار ارزانی

در گروه نان و غلات، اقلام " برنج خارجی درجه یک " با ٢,٤ درصد و " شیرینی خشک " با ١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ٢.٨- است.

محاسبه تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی اهمیت زیادی دارد؛ با محاسبه تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی، می‌توان متوجه شد که قدرت خرید مردم در یک دوره زمانی چقدر تغییر کرده است؟ اگر قیمت‌ها بالا رفته باشند، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد و برعکس. محاسبه تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی نقش مهمی در تشخیص و پیش‌بینی نرخ تورم دارد. اگر قیمت‌ها به طور مستمر افزایش یابند، این نشانگر نرخ تورم بالاست.افزایش قیمت اقلام خوراکی می‌تواند به افزایش سطح فقر در جامعه منجر شود. اگر قیمت‌ها بالا رود، افراد با درآمد کمتر نمی‌توانند به اقلام خوراکی اساسی دسترسی داشته باشند و در نتیجه سطح فقر افزایش می‌یابد. با محاسبه تغییرات قیمت اقلام خوراکی، می‌توان تاثیر آن را بر روند تورم و رکود اقتصادی بررسی کرد. افزایش قیمت‌ها می‌تواند نشانگر رکود باشد، در حالی که کاهش قیمت‌ها ممکن است نشانگر تورم باشد.

در شهریور ماه ١٤٠٢ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام " برنج خارجی درجه یک " با ٢,٤ درصد و " شیرینی خشک " با ١.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به "برنج ایرانی درجه یک " با ٢.٨- می باشد.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام " گوشت گاو یا گوساله " با ٧,٧ درصد ،"ماهی قزل آلا" با ٦.٠ درصد و " گوشت گوسفند"  با ٥.٠ درصد بیشترین افزایش قیمت و "مرغ ماشینی"  با ٥.٨- درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" تخم مرغ" با ١٠,٠ درصد ، " شیر خشک" با ٦.٠ درصد و " کره پاستوریزه" با ٣.٨ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به" روغن نباتی جامد" با ١.٨- درصد و " روغن مایع" با ٠.٦- درصد می باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" موز " با ١٠,٢ درصد ، " پرتقال " با ٧.٤ درصد و " کشمش پلویی " با ٣.٣ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به " لیمو ترش" با ٩.٨- درصد و " هندوانه" با ٢.٧- درصد می­‌باشد.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به" قارچ" با ٢١,٨ درصد ، " خیار "  با ١١.١ درصد ،  "بادمجان" با ٨.٥ درصد و" کدو سبز "  با ٨.٣ درصد و همچنین بیش‌ترین کاهش قیمت مربوط به " گوجه فرنگی " با ٦.٧- درصد ،  " پیاز" با ٥.٠- درصد و " سیب زمینی" با ٣.٩- درصد می­‌باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیش‌ترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به " شکر " با ٤,٦ درصد ،" قند " با ٣.٩ درصد " چای خارجی بسته ای" و" سس گوجه فرنگی" با ٣.٦ درصد می­‌باشد.