شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##آموزش#اقتصاد#زبان#ساده/#راه#رسم

آموزش اقتصاد به زبان ساده/ راه و رسم اقتصاد

بسیاری به اشتباه فکر می‌کنند که علم اقتصاد دفاعی ایدئولوژیک از بازار آزاد است. این یک کج‌فهمی است.

بازار آزاد یک مدل و ابزار تحلیلی است. این مدل به ما این امکان را می‌دهد که از دل پیچیدگی‌های بازار و تعاملات انسانی بتوانیم تاثیر یک پدیده‌ اقتصادی را به تنهایی مطالعه کنیم و تأثیر پدیده‌ای دیگر باعث بروز اشتباه علمی در تحلیل ما نشوند. در علم اقتصاد، ما به دنبال درک ماهیت و روابط نیروهای اقتصادی هستیم. به عبارت دیگر، ما چیزهایی را که اقتصاد را مختل می‌کند، از جمله مقرراتی که بر رفتار مردم و در نتیجه بر نتایج اقتصادی تحمیل می‌شوند، حذف می‌کنیم. نتیجه  این کار اقتصادی است که در آن فقط نیروهای بازار  در بازی هستند: یک "بازار آزاد".

بازار بدون مانع
مدل بازار آزاد در مطالعه اقتصاد همان نقش سقوط آزاد در فیزیک را دارد. مدل سقوط آزاد مواردی مانند مقاومت هوا را به منظور مطالعه اثرات کشش گرانشی حذف می‌کند. مطالعه کشش گرانشی بدون جدا کردن آن از سایر نیروهایی که بر اجسام تأثیر دارند و ممکن است به اثر گرانش بیشتر یا کمتر کنند، ممکن نیست. اقتصاد از مدل بازار بدون مانع به همین صورت استفاده می‌کند: برای مطالعه نیروهای اقتصادی بدون تأثیر عوامل دیگر. قبل از اینکه بتوانیم تأثیرات عوامل مختلف به مانند سیاست‌های اقتصادی را بررسی کنیم، باید بفهمیم خود اقتصاد چگونه کار می‌کند. 

دفاع از بازار آزاد یا تلاش برای فهم آن؟
به همان اندازه که علم فیزیک از سقوط آزاد دفاع می‌کند علم اقتصاد از بازار آزاد دفاع می‌کنند. کار علم اقتصاد فهمیدن ماهیت و سازوکار اقتصاد است و داوری اخلاقی نمی‌کند. شاید با فهمیدن سازوکار اقتصاد اکثر افراد از ایده بازار آزاد حمایت کنند و آن را منطقی و اخلاقی بدانند اما کار علم اقتصاد صرفا مطالعه و فهم اقتصاد است. استدلال اقتصادی بدون مدل بازار آزاد غیرممکن است.

استدلال اقتصادی
استدلال اقتصادی به معنای استفاده از منطق برای فهم چرایی و چگونگی وقوع پدیده‌های اقتصادی است، روش ما برای درک آنچه می‌بینیم است و به وسیله آن می‌توانیم فرآیندهای نهان اقتصادی را آشکار می‌کنیم.