شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پوتین

پوتین: نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران نمونه بارز دوگانگی کشورهای غربی است

پوتین: نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران نمونه بارز دوگانگی کشورهای غربی است

ایسنا نوشت: پوتین طی سخنرانی در والدای، ضمن انتقاد از سیاست‌های دوگانه غرب، وظیفه «ساختن دنیای جدید» را اعلام و تاکید کرد: صلح پایدار تنها زمانی برقرار خواهد شد که همه احساس امنیت کنند، بدانند که نظرات آنها محترم است و تعادل در جهان برقرار است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی در «باشگاه بین‌المللی گفتگوی والدای» در شهر سوچی گفت: تغییراتی جدی طی ۲۰ سال اخیر در جهان حاصل شده است. ما به کار برای ایجاد نظم جهانی چندقطبی جدید ادامه خواهیم داد. تلاش کشورهای قدرت‌مندتر برای تحمیل منافع خود به دیگران باید به وضوح غیرقابل قبول باشد اما در حال حاضر این چنین نیست.

پوتین در سخنرانی خود در بیستمین کنفرانس سالانه این اندیشکده که از دوم تا پنجم اکتبر با حضور ۱۴۰ کارشناس، سیاستمدار و دیپلمات از ۴۲ کشور از سراسر اوراسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی در حال برگزاری است، خاطرنشان کرد که «در آغاز قرن بیست‌ویکم، همه امیدوار بودند که قبلاً از رویارویی پرهزینه نظامی-ایدئولوژیک درس گرفته شده، اما معلوم شد که این‌طور نیست».

رئیس‌جمهور روسیه گفت: از همان ابتدا برای ما روشن بود که تلاش‌های (غربی‌ها) برای ایجاد انحصار محکوم به شکست است؛ جهان پیچیده‌تر و متنوع‌تر از آن است که بتوان آن را به یک الگوی واحد رساند، حتی اگر پشت آن قدرت عظیمی باشد. غرب در قرن‌ها سیاست استعماری انباشته شده است.

پوتین گفت که روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی آماده مشارکت در ایجاد نظم نوین جهانی بود، اما تمایل آن به «فرمانبرداری» تعبیر شد. او در ادامه گفت: غرور به اصطلاح شرکای ما در غرب از حد خارج شد و راه دیگری برای بیان آن وجود ندارد. ایالات متحده و ماهواره های آن به طور قاطعانه مسیری را برای هژمونی تعیین کرده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه با تاکید بر اینکه غرب «متکبر» است، گفت: هیچ کسی نمی‌خواست به آنچه که روسیه می‌گفت، گوش دهد. کسانی که ما آن‌ها را شریک خود در غرب می‌نامیدیم شروع به حرکت به سمت هژمونی و انحصار کردند و سعی کردند دیگران را تحت سلطه خود درآورند. کسانی که قبلاً آن‌ها را شرکای خود در غرب می‌نامیدیم به بالاترین درجه خصومت با روسیه رسیده‌اند.

پوتین گفت: هرگونه تلاش برای انحصارطلبی محکوم به شکست است چراکه گوناگونی در جهان بسیار است. پیشنهادهای ما برای نظم بین‌المللی عادلانه‌تر توسط غرب نادیده گرفته شد. بخشی از نخبگان غربی همیشه به دشمن نیاز داردند. غرب تلاش می‌کند تا هر کشوری را که با آن مخالف است به عنوان دشمن خود معرفی کند، از جمله برخی کشورهای عربی، چین و هند.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: تمدن برای روسیه یک پدیده چندوجهی است، هیچ تمدنی از تمدن دیگر بدتر یا بهتر نیست، همه تمدن ها با هم برابر هستند. بشریت به سمت جدا شدن و تقابل بلوک حرکت نمی‌کند، بلکه بر اساس تنوع به سوی هم افزایی در حرکت است.

او در مورد تحمیل خط غربی در اقتصاد گفت: واقعاً شگفت‌انگیز است، اصلاً شما که هستید که سعی می‌کنید به ما بیاموزید چگونه رفتار کنیم؟ این یک ایدئولوژی استعماری است که پایان یافته و باز نخواهد گشت.

پوتین افزود: ایالات متحده آمریکا و متحدان آن مسیری را برای هژمونی نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی اخلاقی تعیین کرده‌اند. مشکل نگرش غرب نسبت به روسیه، منافع ژئوپلیتیکی، نگرش متکبرانه نسبت به دیگران و اعتماد به نفس آنهاست.

رئیس‌جمهور روسیه تصریح کرد: در کشورهای غربی، نخبگان هنجارهایی را تحمیل می کنند که شهروندان مایل به پذیرش آن نیستند و تلاش کشورهای قدرتمندتر برای تحمیل منافع خود بر دیگران غیرقابل قبول است. ما باید از آنچه که برای آن تلاش می‌کنیم آگاه باشیم و در روسیه این درک وجود دارد که هیچ کس موانع مصنوعی ایجاد نخواهد کرد. روسیه موضوع مورد علاقه تعدادی از سیاستمداران در غرب است و ما به آن عادت کرده‌ایم.

پوتین در مورد اصول تعامل دولت‌ها گفت که نه یک کشور برای همه کشورها تصمیم می‌گیرد و نه همه کشورها درباره همه چیز تصمیم می‌گیرند. رئیس‌جمهور روسیه گفت: هر بازیگر مستقلی برای غرب تبدیل به کسی می‌شود که باید حذف شود. چشمان خود را پاک کنید، دوران حکومت استعمار مدت‌هاست به پایان رسیده است. در غرب فراموش کرده‌اند که سازش چیست، آن‌ها می‌خواهند به هر قیمتی که شده منافع خود را تحمیل کنند. غرب در حال تحمیل ساختارهای ژئوپلیتیک مصنوعی به جهان است.

پوتین تاکید کرد: ما آغاز کننده جنگ اوکراین در سال ۲۰۱۴ نبودیم. ما سعی در خاتمه آن داشتیم. ساکنان دونباس به مدت ۹ سال در معرض بمباران مداوم بوده‌اند، در میان غفلت غرب از قربانیان. هدف ما پایان دادن به جنگ است. این آمریکا و متحدانش هستند که مسیر را برای هژمونی ایجاد می‌کنند.

پوتین نصریح کرد: این روسیه نبوده که دونباس را به بمباران تهدید کرده، در کریمه رعب و وحشت راه انداخته و برای ۱۰ سال از تانک‌های خود استفاده کرده و مردم را کشته است. بحران اوکراین درگیری سرزمینی نیست، روسیه در حال حاضر بزرگترین کشور جهان است و بنابراین به دنبال به دست آوردن قلمرو جدید نیست. روسیه برای تعامل سازنده با همه کشورها و مقاومت سخت در برابر کسانی که از دیکتاتوری حمایت می‌کنند آماده است.

پوتین در رابطه با حمایت غرب از کی‌یف گفت که روسیه در انتظار پدیداری عقل سلیم است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که در آمریکا مشکلاتی برای حمایت از اوکراین بوجود آمده و در بودجه خود به مشکل خورده‌اند اما در آخر پول لازم برای حمایت از این کشور را پیدا خواهند کرد.

پوتین گفت: امروز در اسپانیا یک رویداد بزرگ با مشارکت رئیس‌جمهور اوکراین برگزار می شود، حمایت از کی یف مورد بحث قرار می گیرد. در ایالات متحده این مشکل وجود داشت، بنابراین به احتمال زیاد اروپا این وظیفه را بر عهده خواهد گرفت. می‌توانید آن را تحمل کنید؟ در ایالات متحده، مشکل ماهیت سیاسی و فنی دارد؛ چگونگی تعادل بودجه مورد بحث است و در این زمینه، موضع مخالفان تسلیحات کی‌یف در حال تقویت است. اما هیچ مشکل جهانی وجود ندارد،

او تصریح کرد که چاپ پول و توزیع آن در سرتاسر جهان برای آمریکا کاری ندارد، همان‌طور که در زمان کووید ۱۹، مبلغ ۹ هزار میلیارد دلار را چاپ کرد.

وی ادامه داد: ما طبیعتاً بازسازی ساختاری اقتصاد را آغاز کرده‌ایم. امروز ما به طور کامل همه محصولات اساسی غذایی را برای خود فراهم می کنیم. همین اتفاق در صنعت نیز در حال وقوع اول از همه صنایع تبدیلی است.

پوتین گفت که مشکلات کمبود نیروی کار وجود دارد، اما درآمد واقعی قابل تصرف جمعیت بیش از ۱۲ درصد در حال رشد است.

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: تعدیل ساختاری چیست؟ مگر نظامی سازی نیست؟ هزینه های دفاعی و امنیتی ۲ برابر شده است، اما در عین حال ما در این سه ماهه بیش از ۶۶۰ میلیارد روبل مازاد بودجه داریم. این یک بودجه کاملا سالم و یک اقتصاد سالم است.

پوتین در ادامه گفت: رفاه غرب عمدتاً از طریق غارت کل سیاره و توسعه‌طلبی بی‌پایان حاصل شده است. باید برای همه روشن می شد که تلاش کشورهای قدرتمند برای تحمیل منافع خود به دیگران غیرقابل قبول است، اما این اتفاق نیفتاد.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد: برخورد با برنامه هسته‌ای ایران نمونه بارز دوگانگی کشورهای غربی است. چگونه می‌توان دولت آمریکا اعتماد کرد؛ خصوصا زمانی که یکی از دولت‌های قبلی آن‌ها توافق را با ایران امضا کرد و دولتی دیگر از آن خارج شد؟

پوتین تاکید کرد که تلاش‌ها برای دور کردن هند از روسیه بی‌فایده خواهند بود چراکه هند کشوری مستقل است. او گفت: رهبری هند، می‌خواهم بگویم، مستقل است، بسیار ملی‌گراست و من فکر می‌کنم که این تلاش‌ها (برای جدا کردن هند از روسیه) منطقی نیست، اما با این وجود ادامه دارد.

وی افزود که شرایط فردای غرب ممکن است تغییر کند چراکه پس از انتخابات ممکن است تغییرات سیاسی داخلی رخ دهد و دیدگاه‌های کاملا متضادی ترویج شوند.

او گفت که خواهان برابری میان تمامی کشورهاست و گفت که هیچ کشوری نباید به دیگران وابسته باشد.

پوتین «اظهارات شارل میشل» رئیس کمیسیون اروپا مبنی بر خیانت روسیه به ارمنستان را رد کرد و گفت: غرب نباید از خیانت صحبت کند. روسیه ۱۵ سال به ارمنستان پیشنهاد مصالحه و بازگرداندن پنج قلمرو قره‌باغ به جمهوری آذربایجان و حفظ دو منطقه را داد، اما ایروان رد کرد. پس از سال ۲۰۲۰، صلح‌بانان روس در قره‌باغ تنها حق نظارت بر روی آتش‌بس را داشتند. نیروهای حافظ صلح روسیه هیچ وضعیت تنظیم شده کتبی نداشتند؛ همه چیز بر اساس بیانیه نوامبر ۲۰۲۰ بود. حقوق حافظان صلح فقط شامل یک چیز است؛ نظارت بر رعایت آتش‌بس. حقوق دیگری وجود نداشت.

وی تاکید کرد: خود ارمنستان قره‌باغ را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته است. پس از به رسمیت شناخته شدن قره‌باغ به عنوان بخشی از آذربایجان وضعیت صلح‌بانان روسی تغییر یافت. زمانی که قره‌باغ اعلام استقلال کرد، هیچ کس - حتی خود ارمنستان - آن را به رسمیت نشناخت و این مسئله‌ای عجیب است.

پوتین گفت: اینکه جمهوری آذربایجان کی و چگونه بتواند نظام مبتنی بر قانون اساسی به قره‌باغ بیاورد، به زمان بستگی دارد. غرب ارسال کمک‌های بشردوستانه به ارمنی‌های قره‌باغ را آغاز کرده اما لزوم تفکر درخصوص سرنوشت آن‌ها مسئله‌ای درازمدت است. مقامات غربی باید در مورد سرنوشت ارمنی‌های در قره‌باغ و در مورد حقوق آن‌ها فکر کنند. هیچ ارمنی در قره‌باغ باقی نمانده، همه رفته‌اند، شاید فقط ۱۵۰۰ نفر باقی مانده باشد. مسکو از همه مکانیسم‌ها به لحاظ حقوقی برای ارائه پشتیبانی‌های بشردوستانه در قره باغ استفاده کرد. اگر ارمنستان متحد روسیه باقی بماند، مسکو به ارائه کمک به ارمنی‌های قره‌باغ ادامه خواهد داد.وی در رابطه با واردانیان، وزیر امور داخلی ارمنستان گفت: خود او از شهروندی‌اش در روسیه دست کشیده است.

پوتین در رابطه با دستگیری رئیس پیشین قره‌باغ گفت: امیدواریم که باکو بر مبنای بشردوستانه اقدام کند. «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان همیشه به دیگران اطمینان خاطر داده که به حقوق مردم در قره‌باغ احترام گذاشته خواهد شد.رئیس‌جمهور

روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه و چین به راه‌اندازی مسیرهای لجستیک جدید علاقه‌مند هستند. او با تاکید بر ماهیت سازنده روابط چین و روسیه گفت که همکاری‌ها میان دو کشور بر ضد هیچ‌ کسی متمرکز نشده است.

پوتین گفت که اگر سازمان ملل دیگر وجود نداشته باشد، همه چیز به آشوب کشیده خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش نقش هند، بزریل و آفریقای جنوبی در عرصه بین‌المللی گفت که به نظرات این کشورها باید احترام گذاشته شود.

او تصریح کرد: اروپا تنها می‌تواند به بهای وخامت بیشتر اقتصاد و وضعیت شهروندانش به اوکراین کمک کند. انتظار است غرب در ارائه کمک به کی‌یف عقل سلیم نشان دهد. اوکراین بیش از ۹۰۰۰۰ پرسنل نظامی خود را از زمان شروع ضدحمله در چهارم ژوئن از دست داده است.

پوتین تصریح کرد: روسیه امروز با تهدید وجودی مواجه نیست، نیازی به تغییر دکترین نظامی و کاهش آستانه هسته‌ای در دکترین روسیه ضروری نیست. آمریکا فقط معاهده ممنوعیت آزمایش‌های هسته‌ای را امضا کرد، در حالی که روسیه آن را امضا و تصویب کرد. فدراسیون روسیه می‌تواند تصویب معاهده ممنوعیت آزمایش هسته‌ای را پس بگیرد، زیرا ایالات متحده آن را تصویب نکرده، موضوع لغو تصویب به عهده دومای دولتی است. روسیه نیز ممکن است رویه آمریکا را دنبال کند و قانون‌گذاران از آن خارج شوند.

پوتین تاکید کرد: حمله تلافی‌جویانه روسیه به حمله اتمی توسط هر دشمن احتمالی، هیچ شانسی برای بقای او باقی نخواهد گذاشت. هیچ انسان عاقلی به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه فدراسیون روسیه فکر نمی‌کند.

رئیس روسیه خبر داد که روسیه کار روی تولید انبوه موشک بالستیک قاره پیمای «سارمت» را تقریباً به پایان رسانده و به مراحل پایانی رسیده است.

وی در ادامه اعلام کرد که آزمایش نهایی موشک‌های کروز «بوروستنیک» روسیه موفقیت‌آمیز بوده است.

پوتین در رابطه با تجلیل یکی از کهنه‌سرباز نازی در پارلمان کانادا گفت: رئیس مجلس عوام این کشور نمی‌توانسته از اینکه او برای هیلتر جنگیده، مطلع نبوده باشد. رئیس‌جمهور اوکراین در پارلمان کانادا شخص نازی را تشویق کرده که خود در کشته شدن مردم اوکراین دخیل بوده است. رئیس مجلس عوام کانادا حامی نازی را به رژیم کنونی در کی‌یف تشبیه کرد.

پوتین عنوان کرد که روسیه در حال فاصله گرفتن از بازار در حال محو شدن اروپا و نزدیک شدن به بازارهای رو به رشد به ویژه در آسیاست. او همچنین گفت که اروپا پس از فاصله گرفتن از بازار انرژی روسیه، انرژی خود را ۳۰ درصد گرانتر از آمریکا تامین می‌کند.

پوتین در بخشی دیگری از سخنان خود گفت که هیچ نتیجه‌ای از تحقیقات در رابطه با انفجارها در نورد استریم حاصل نشده و احتمالا در آینده نیز حاصل نخواهد شد.

او در ادامه این انفجارها را «اقدام تروریستی بین‌المللی» خواند و گفت اوکراینی‌ها به دنبال حمله به خط لوله «ترک‌استریم» هستند که گاز را از روسیه و از طریق دریای سیاه به ترکیه منتقل می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین عنوان کرد که روسیه آماده افزایش تولیدات گاز طبیعی مایع و ساخت خطوط لوله جدید برای صادرات به دیگر کشورها است.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود، هرگونه دخالت خارجی در سوریه نتیجه‌ای مثبت در بر نخواهد داشت.

او در ادامه از بازدید آتی «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق از روسیه استقبال کرد و گفت با السودانی در رابطه با امنیت در عراق و منطقه گفت‌وگو خواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه از سویی دیگر درخصوص روابط روسیه و ژاپن گفت: این مسکو نبود که در را به روی ژاپن بست. این کار توکیو بود. او تاکید کرد که اگر ژاپن اقداماتی در راستای عادی‌سازی روابط با روسیه انجام دهد، مسکو نیز آمادگی همکاری را خواهد داشت.

رئیس‌جمهور روسیه گفت که سیستم دفاعی اوکراین بدون حمایت خارجی وجود نخواهد داشت و اگر اوکراین از کمک نظامی محروم شود «ظرف یک هفته نابود خواهد شد».

پوتین همچنین گفت اقتصاد اوکراین نیز بدون حمایت خارجی قادر به دوام آوردن نیست.

او تاکید کرد که روسیه به دلیل «چالش‌های امنیتی» مخالف پیوستن اوکراین به ناتو است اما با پیوستن کی‌یف به اتحادیه اروپا مخالف نیست.

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت که روسیه به دنبال ایجاد ائتلاف جدید نیست اما به دلیل تحولات در نزدیکی مرزهایش وادار به نشان دادن عکس‌العمل به همراه چین شده است.

رئیس‌جمهور روسیه گفت ناتو به طور خستگی ناپذیر در تلاش است تا خود در نزدیکی مرز روسیه بسط دهد و حال دارد همین کار را نزدیکی چین تکرار می‌کند.

او گفت که اگر کشورها به اتحادیه‌های اقتصادی ملحق شوند، روسیه خطر نظامی را احساس نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در این نشست درباره علت مرگ «یوگنی پریگوژین» فرمانده پیشین گروه واگنر در حادثه سقوط هواپیما در نزدیکی مسکو نیز گفت: تکه‌هایی از نارنجک‌های دستی در بقایای اجساد افراد حاضر در هواپیما کشف شده و اثر خارجی بر هواپیما مشاهده نشده است.

311311