شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#فرانسه

موضعگیری خصمانه مجدد فرانسه به پرتاب ماهواره نور ۳ توسط ایران

موضعگیری خصمانه مجدد فرانسه به پرتاب ماهواره نور ۳ توسط ایران

ایرنا نوشت: فرانسه مجددا با صدور بیانیه‌ای خصمانه در پرتاب ماهواره تصویربرداری نور ۳ توسط ایران واکش نشان داد.

وزارت خارجه فرانسه امروز پنجشنبه در حساب ایکس خود پرتاب ماهواره نور ۳ را عامل پیشرفت نگران کننده ایران در برنامه‌های موشک‌های بالستیک دانست در حالیکه غرب همواره از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در هر زمینه‌ای هراسیده است.

این وزارتخانه همچنین مدعی شده که پرتاب این ماهواره با قطعنامه شورای امنیت مطابقت ندارد و آن را محکوم کرد.

ماهواره نور ۳ که یک ماهواره‌ سنجشی و شناسایی است هفته گذشته با سرعت ۷.۶ کیلومتر بر ثانیه و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.

این در حالی است که پیش از فرانسه، انگلیس هم بیانیه مداخله جویانه‌ای را در خصوص پرتاب این ماهواره از سوی ایران منتشر کرده بود.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، آمده است: ایران در ۲۷ سپتامبر، پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نور ۳ را با استفاده از ماهواربر قاصد، که از فناوری ضروری برای توسعه سامانه موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند، اعلام کرد.

این بیانیه افزود: ایران به‌رغم درخواست های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه موشکی بالستیک خود این اقدام را انجام داده است. اقدامات ایران نادیده گرفتن محدودیت‌های بین‌المللی را ثابت و تهدید جدی این کشور برای امنیت جهانی را برجسته می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با تکرار ادعاها علیه برنامه موشکی و هسته‌ای ایران، مدعی شد که این کشور در کنار شرکای خود، «به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و مسئول دانستن این کشور برای فعالیت‌های بدخواهانه‌اش در سراسر جهان متعهد است.»

به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان هفته پیش از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره تصویربرداری نور ۳ خبر داد. وی گفت: با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، ماهواره تصویربرداری نور ۳ با ماهواربر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

در همین پیوند، آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در پیامی، این موفقیت ملی را حاصل توجه دولت مردمی به صنعت فضایی و نشانه دیگری از ناکارآمدی تحریم و تهدید دشمن مقابل عزم و اراده متخصصان و دانشمندان کشور دانسته و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران خواست، مسیر رشد پرشتاب صنعت فضایی در کشور را بیش از گذشته هموار کند.

310310