شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

قدردانی ۲۲۰۰ میلیارد تومانی دولت از مشترکان خوش مصرف برق

قدردانی ۲۲۰۰ میلیارد تومانی دولت از مشترکان خوش مصرف برق

با همکاری مشترکان کم مصرف برق در سال جاری، مشکلات گذشته صنایع در تابستان تکرا نشد و ۴۰ درصد از آنها در بخش خانگی مشمول پاداش شدند.

گرمای هوای امسال میزان مصرف برق را ۶.۶ درصد افزایش داد، اما به همت خوش مصرف‌ها صنایع از پا نیفتادند و دولت هم برای قدرانی ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خوش مصرف تخصیص داد و پرونده پیک تابستان ۱۴۰۲ نیز بسته شد

صنعت برق در امسال به میزان ۲۲.۵۵ درصد در بازه مدیریت مصرف، انرژی برق بیشتری به صنایع کشور تحویل داد و این بخش در مجموع ۱۶.۳۸ میلیارد کیلوولت ساعت برق مصرف کردند که این مقدار ۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

همچنین در این بازه زمانی بسیاری از صنایع نسبت به سال گذشته با افزایش میزان مصرف برق رو به رو شدند که از جمله آنها می‌توان به صنعت آلومینیوم اشاره کرد که در دوره مدیریت مصرف در مجموع ۶.۰۷ درصد انرژی برق بیشتری دریافت کرد. افزون بر صنعت آلومینیوم، صنایع دیگر نیز مانند خودروسازی و سیمان به ترتیب ۶.۵۴ و ۳.۶۱ درصد انرژی برق بیشتری تحویل گرفتند و در مجموع کلیه صنایع فلزی نیز در بازه مدیریت مصرف برق امسال نسبت به سال گذشته ۸.۴۲ درصد برق بیشتری دریافت کردند، رقم قابل ملاحظه‌ای که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۲.۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

در این بین همت مشترکان خوش مصرف موجب شد تا مشکلات گذشته صنایع در پیک تابستان تکرار نشود و یا حداقل با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم کنند، آن طور که اعلام شده در بخش خانگی بالغ بر ۴۰ درصد از مشترکان بخش خانگی مشمول پاداش شدند و رقمی معادل ۲۲۰۰ میلیارد تومان به آنها پاداش پرداخت شد.

علاوه بر این تغییر ساعات ادارات و الزام آنها به مدیریت مصرف هم در این میان کارساز شد، چرا که حدود ۸۵۰ مگاوات در مصرف برق کشور صرفه جویی شد که این میزان برق صرفه‌جویی شده در بخش اداری نیز به افزایش میزان انرژی برق تحویلی به صنایع بزرگ کمک کرد.

البته در این مدت ۷۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور نیز افزوده شد که همین موضوع امکان تحویل برق بیشتر به بخش‌های مختلف را فراهم کرد، در نهایت تابستان امسال هرچند که سال سختی برای صنعت برق بود اما با کمترین چالش پشت سر گذاشته شد، البته زمان استراحت این صنعت فرا نرسیده چرا که از هم اکنون نیروگاه‌ها وارد دوره تعمیرات شده‌اند و باید تدابیر لازم برای سال آینده نیز در نظر گرفته شود.

از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰ هزار و ۸۶۲ مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحدها آغاز شده، انجام به موقع و با کیفیت برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی موجب شده تا در پیک تابستان امسال ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی به ۹۹ درصد برسد. دستیابی به این رقم در حالی بوده که متوسط آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی در جهان حدود ۹۵ درصد است.

 این تعمیرات در ۷۶۴ واحد تولید برق حرارتی انجام خواهد شد،  این برنامه شامل ۶۸۳۵ مگاوات تعمیرات اساسی واحدهای بخار، ۸۲۸۰ مگاوات تعمیرات اساسی واحدهای گازی، ۵۷ هزار و ۲۷ مگاوات بازدید اتاق احتراق، ۳۵ هزار و ۹۴۹ مگاوات تعمیرات دوره‌ای بخار و ۲۷۷۱ مگاوات بازدید مسیر داغ خواهد بود.

درحال‌حاضر ۹۵ درصد قطعات صنعت برق ساخت داخل هستند، توانایی تعمیر ۹۵ درصد قطعات در نیروگاه‌ها وجود دارد، پنج درصد باقی مانده بعضا قطعات اصلی محصول به حساب می‌آیند و نیازی به ساخت داخل آنها نیست چراکه این قطعه خرابی ندارد، مگر اینکه حوادث خاصی برای نیروگاه ایجاد شود، البته باید توجه داشت که ساخت آن صرفه اقتصادی ندارد. خرید خارجی این قطعات هم انجام می‌شود.

حتی نیروگاه هایی که از گذشته و توسط کشورهای دیگر در ایران ساخته شده نیز قابلیت تعمیر دارند، در گذشته تمام نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شد با فناوری زیمنس بود و اکنون توانایی تعمیر تمام آن قطعات وجود دارد. ضمن اینکه اکنون هیچ توربین خارجی در نیروگاه‌ها نصب نمی‌شود.

درواقع ایران در حوزه تعمیرات نیروگاهی نه تنها به خودکفایی رسیده بلکه نیاز برخی کشورها را نیز برطرف می‌کند، تا جایی که طبق اعلام مسوولان سالیانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار از صدور خدمات دانش فنی و مهندسی و حدود هفت تا ۱۰ میلیون دلار نیز بابت فروش قطعات به کشورهای دیگر به‌دست می‌آوریم.

برای تامین برق زمستان نیز تدابیر لازم برای تامین سوخت نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده و آن طور که مسوولان اعلام کرده‌اند مشکلی برای تامین برق در روزهای سرد سال نیز نخواهیم داشت.