شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#اوکراین#سایه#چین

کمک آمریکا به اوکراین زیر سایه ترس از حمله چین به تایوان/ سیگنال خطرناکی که به پکن می‌رسد!

کمک آمریکا به اوکراین زیر سایه ترس از حمله چین به تایوان/ سیگنال خطرناکی که به پکن می‌رسد!

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در مصاحبه با برنامه «رو در رو با ملت» در شبکه سی‌بی‌اس تاکید کرد که توقف کمک مالی به اوکراین، در واقع حکم مرگ تایوان است.

به گزارش خبرآنلاین، این سناتور آمریکایی خطاب به دونالد ترامپ و سایر افرادی که مخالف کمک های آمریکا به اوکراین هستند گفت: بزرگترین اشتباهی که ما از زمان جنگ علیه ترور انجام دادیم، خروج از افغانستان بود. اگر ما جلوی کمک به اوکراین را بگیریم، اوضاع ۱۰ برابر بدتر از افغانستان می‌شود. ما بحث تایوان را هم داریم. توقف کمک مالی به اوکراین، در واقع حکم مرگ تایوان است.

کمک آمریکا به اوکراین زیر سایه ترس از حمله چین به تایوان/ سیگنال خطرناکی که به پکن می‌رسد!

این سیاستمدار جمهوری‌خواه به سی‌بی‌اس گفت: ولادیمیر پوتین به کار خود ادامه خواهد داد. اگر نمی‌دانید پایان این ماجرا چگونه است، در واقع شما هیچ چیز از جنگ جهانی دوم متوجه نشدید. خطاب به آن جمهوری‌خواهانی که می‌گویند مساله اوکراین به ما ارتباطی ندارد، می‌گویم که شما اشتباه می‌کنید. با احترام عرض می‌کنم که اشتباه می‌کنید. این جنگ بزرگ‌تر می‌شود نه کوچک‌تر. تایوان هم هست. اگر اوکراین بتواند روسیه را شکست دهد، احتمال اینکه چین به تایوان حمله کند، کمتر می‌شود و پوتین متوقف می‌شود.

یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین، جو بایدن بسته ای به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار برای کمک های نظامی به اوکراین اختصاص داد. پنتاگون گفت که این بسته شامل سلاح‌های کوچک و مهمات و همچنین زره و تجهیزات برای مدافعان خط مقدم اوکراین است و اولین بسته از ده‌ها بسته اعلام شده برای اوکراین برای ادامه جنگ خواهد بود. با ادامه جنگ ارقام و اقلام کمک واشنگتن به اوکراین بزرگ و بزرگتر شد. به گفته موسسه «کیل برای اقتصاد جهانی»، یک موسسه تحقیقاتی آلمانی، از زمان آغاز جنگ، دولت بایدن و کنگره ایالات متحده بیش از ۷۵ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده اند که شامل کمک های بشردوستانه، مالی و نظامی می شود. بخش اعظم کمک‌ها به ارائه سیستم‌های تسلیحاتی و آموزش نیروهای اوکراینی برای دفاع در برابر روسیه، که یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را دارد، تخصیص داده شده است. اکنون با گذشت یکسال و نیم از آغاز جنگ اوکراین دولت بایدن فهرست بلندبالایی از قابلیت‌های دفاعی، از جمله تانک‌های رزمی آبرامز، توپخانه،موشک‌های ضد هوایی، پهپاد، نفربر، هواپیماهای جنگنده، موشک های دوربرد، کشتی‌های دفاع ساحلی و سیستم‌های نظارتی و راداری پیشرفته را به اوکراین ارائه کرده است. همچنین در ماه ژوئیه، دولت بایدن با تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین موافقت کرد که این مساله به دلیل اینکه این بمب ها هنگام انفجار به بمب های کوچکتر تبدیل می شوند و میزان خسارات وارده از آنها بسیار زیاد است و گاهی در زمین عمل نکرده باقی مانده و مانند مین عمل می کنند، بحث و انتقادات زیادی را به همراه داشت.

یکی از موضوعاتی که با شروع جنگ اوکراین توجه غرب بخصوص آمریکا را به خود معطوف کرده است تایوان است. چین در ماه های اخیر اقدام به تحرکات نظامی گسترده ای در ارتباط با تایوان کرده است و این مساله به شدت باعث نگرانی واشنگتن شده است. ایالات متحده از این در هراس است که حمله روسیه به اوکراین به الگوئی برای چین جهت حمله به تایوان تبدیل شود. بر همین اساس سیاستمداران آمریکائی بر این اعتقاد هستند که چنانکه جنگ در اوکراین به نفع روسیه به پایان برسد و این کشور موفق به جدا کردن بخش هائی از خاک اوکراین شود چین هم به پیروی از متحد خود به تایوان حمله ور شده و آرزوی خود مبنی بر انضمام رسمی تایوان به خاک چین را عملی کند.

ادعای ارضی چین نسبت به تایوان تاریخی دیرینه دارد و مساله جدیدی نیست. در سال ۱۹۵۰ دولت کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد. دولت تایوان از سوی کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد تا اینکه این دولت در سال ۱۹۷۱ از سازمان ملل اخراج و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین آن را یکی از استان‌های خود می‌داند.از همان زمان ایالات‌متحده از سیاست چین واحد پیروی می‌کند. بر اساس این سیاست واشنگتن روابط رسمی با پکن دارد و نه تایوان؛ اما همچنین یک رابطه غیررسمی قوی نیز با جزیره تایوان دارد. درواقع آمریکا در ضمن اینکه تایوان را یک کشور مستقل نمی‌شناسد خواهان حفظ وضع موجود و جلوگیری از الحاق تایوان به خاک چین است.

۳۱۱۳۱۱