شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتوبوس#مترو

رایگان شدن بلیت مترو و اتوبوس به امان خدا سپرده شد

رایگان شدن بلیت مترو و اتوبوس به امان خدا سپرده شد

عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: شورا دنبال این است که بلیت اتوبوس و مترو کلا به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته شود.

رایگان شدن بلیت حمل و نقل عمومی مسئله‌ای است که مدتی است در مورد آن بحث می‌شود اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. طبق گزارش‌ها یکی از دلایل زمانبر شدن این مسئله، کافی نبودن ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران است.

این موضوع در پایتخت مدتی است مطرح شده اما نتیجه آن به امان خدا سپرده شده است.حمل‌ونقل عمومی و داستان هایش هیچ زمانی تمامی ندارد.خصوصا در دوره ششم مدیریت شهری که حاشیه‌اش زیاد بوده است. حمل‌ونقل عمومی رایگان یکی از موضوعاتی است که مسئولان همیشه درمورد آن صحبت می‌کنند و اجرای آن تاکنون چیزی شبیه رویا بوده است. حالا گویا مدیریت شهری تهران می‌خواهد این رویا را به حقیقت تبدیل کند. چند مدت پیش سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: شورا دنبال این است که بلیت اتوبوس و مترو کلا به صورت رایگان در اختیار مردم گذاشته شود، در این رابطه یک طرحی در کمیسیون داریم که در حال بررسی است. اما باید زیر ساخت این کار تعریف شود، ما این طرح را پیشنهاد دادیم و باید به نتیجه برسد تا بلیت مترو و اتوبوس رایگان شود.

درحال‌حاضر حدود یکسال از این وعده می‌گذرد، موضوع را با سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران در میان گذاشتیم، او بیان کرد که تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران بسیار کم است و اصلا رایگان کردن آن چه فایده دارد؟ این تعداد از مترو و اتوبوس اصلا جوابگو مردم ما نیست و هنوز با وضعیت ایده آل فاصله داریم چه برسد به اینکه بخواهیم رایگان کنیم. موضوع رایگان شدن بلیت هم در شورا مطرح نشده اما شهرداری با طرح‌های تشویقی به دانش آموزان و دانشجویان به دنبال کاهش نرخ قیمت بلیت حمل‌ونقل عمومی است.تا زمانی که تعداد ناوگان اینطور است ما نمیتوانیم کامل بلیت را رایگان کنیم و اصلا ضرورتی برای این اقدام وجود ندارد.بهتر است شهرداری تهران در نگاه اول به فکر نوسازی و افزایش تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو باشد.

اما در مقابل سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نظر دیگری دارد.او تاکید کرد که شهرداری با رایگان شدن بلیت حمل‌ونقل عمومی موافق است و اصلا تخفیف بلیت برای دانش آموزان و دانشجویان مقدمه همین کار است. صدور بلیت خودش هزینه دارد و مردم چرا باید آن را بپردازند؟ بهتر است بلیت حمل‌ونقل عمومی برای افراد رایگان شود و در عوض آن عوارض هایی گرفته شود تا کارهای دیگر جلو بیفتد و برای مردم نتیجه داشته باشد؛ انشالله رایگان شدن بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی در این دوره حداقل برای قشری خاص به نتیجه می‌رسد.

اینطور که مشخص است حتی اعضای یک کمیسیون هم در رابطه با رایگان شدن بلیت حمل‌ونقل عمومی تهران با هم تناقض هایی دارند چه برسد به شهرداری تهران. البته این مدل تناقض‌ها در مطرح کردن وعده‌ها و عدم تحققش در دوره مدیریت شهری موضوع جدید نیست. فعلا تنها کاری که می‌توان انجام داد صبر است تا ببینیم قرار است تکلیف این طرح و ایده چه شود؟ آیا واقعا شهرداری تهران تن به اجرای این طرح می‌دهد؟ و باز هم سوال همیشگی، آقایان مسئول درحال‌حاضر که بخش زیادی از بودجه امسال برای حمل‌ونقل عمومی است چه اتفاقی دقیقا افتاده است؟ آیا شهروندان تهرانی همچنان در انتظار رایگان شدن بلیت باشند یا خیر؟ پاسخ شفاف تنها کار است.