شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بانک مرکزی

از افزایش فرصت‌های شغلی تا مداخله بانک مرکزی در بازار ارز

از افزایش فرصت‌های شغلی تا مداخله بانک مرکزی در بازار ارز

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۳ ( ۱۲ مهر ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

 

افزایش مجدد قیمت نفت به اقتصاد در حال نزول ایتالیا آسیب وارد می‌کند. یورو که در پایین‌ترین سطح خود در امسال نزدیک به ۱.۰۵ دلار معامله می‌شود، در سه ماهه سوم نسبت به دلار ۳ درصد کاهش یافت. این کشور برای سومین سال متوالی ضرر کرد. یورو به ویژه در برابر افزایش قیمت نفت آسیب پذیر است، زیرا واردات خالص بیش از ۹۰ درصد محصولات نفتی موجود در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

 

بر اساس داده‌های منتشر شده در روز گذشته، تولید صنعتی برزیل در ماه آگوست نسبت به ماه قبل ۰.۴ درصد افزایش یافت. این رقم پس از انقباض ۰.۶ درصدی در ماه جولای، بیش از انتظارات ۰.۵ درصدی بود. مؤسسه جغرافیا و آمار کشور (IBGE) در بیانیه‌ای اعلام کرد: محصولات دارویی افزایش ماهانه ۱۸.۶ درصدی را ثبت کردند، در حالی که تجهیزات کامپیوتری و محصولات الکترونیکی ۱۶.۶ درصد افزایش یافتند.

Financial Times 4 October edited 1

روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

 

بر اساس آمار وزارت کار که روز سه شنبه منتشر شد، فرصت‌های شغلی ایالات متحده در ماه آگوست به ۹.۶۱ میلیون افزایش یافت که بالاتر از انتظارات بود. انتظار می‌رفت که این رقم به ۸.۸ میلیون برسد، در حالی که این رقم در ماه جولای از ۸.۸ میلیون به ۸.۹۲ میلیون تغییر یافت. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد در ماه آگوست، تعداد استخدام‌ها به ۵.۹ میلیون نفر افزایش یافت.

 

مایکل اس. بار، معاون نظارت فدرال رزرو ایالات متحده، اعلام کرد که تمرکز خود را بر روی طول مدت سطوح بالای نرخ بهره به جای نیاز به افزایش نرخ مجدد حفظ کرده است. وی در سخنرانی خود در کلوپ Forecasters نیویورک گفت: به نظر من، مهم‌ترین سوال در این مرحله این نیست که آیا در امسال به افزایش نرخ اضافی نیاز است یا خیر، بلکه این است که چقدر باید نرخ‌ها را در سطحی محدود نگه داریم تا به اهداف خود دست یابیم.

The Washington Post 4 October

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

 

بانک جهانی، پیش‌بینی رشد اقتصادی آسیای جنوبی برای سال ۲۰۲۳ را ۵.۸ درصد( بالاتر از پیش‌بینی قبلی ۵.۶ درصد) اعلام کرد. با این حال، این بانک اعلام کرد که تورم در آسیای جنوبی همچنان بالا مانده است، اگرچه در سایر نقاط جهان رو به کاهش بوده است. در بیانیه بانک مرکزی آمده است: « تورم مواد غذایی در منطقه به دلیل تورم بالای جهانی آن و اختلالات عرضه محلی در سطح بالایی باقی مانده است. با تثبیت ارزها و کاهش برخی کنترل‌های واردات، انتظار می‌رود تورم در سراسر منطقه روند کاهشی داشته باشد.»

 

یانگ چین لانگ، رئیس بانک مرکزی تایوان روز چهارشنبه گفت در صورت وجود نوسانات شدید برای حفظ ثبات مالی، در بازار ارز مداخله خواهد کرد. دلار تایوان تا کنون بیش از ۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار افزایش یافته در امسال از دست داده است و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از ۷ سال اخیر رسیده است، زیرا اقتصاد وابسته به صادرات این کشور با کاهش تقاضای جهانی کواجه شده است.

The New York Times 4 October