شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قاچاق#پاکستان

جزئیات دستگیری باند قاچاق اعضای بدن در همسایگی ایران

جزئیات دستگیری باند قاچاق اعضای بدن در همسایگی ایران

ایسنا به نقل از بی بی سی نوشت: پلیس پاکستان می‌گوید افراد یک باند قاچاق اعضای بدن انسان را که در شمال این کشور فعال بودند، دستگیر کرده است.

یک جراح که گفته می‌شود رئیس این باند است، کلیه‌های بیش از ۳۰۰ نفر را از بدنشان بیرون آورده و به مشتریان ثروتمند خود پیوند زده است. یک مقام ایالت پنجاب گفته است که این عمل‌های جراحی و پیوند در خانه‌های شخصی انجام گرفته و بابت هر پیوند تا ۳۵ هزار دلار دریافت شده است.

«فواد مختار»، جراح متخلفی که سرپرست این باند است از یک مکانیک خودرو به عنوان دستیار جراحی خود برای اغوای بیماران آسیب‌پذیر در بیمارستان‌ها استفاده کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این باره آورده است که این باند هشت نفره در سراسر ایالت پنجاب پاکستان و همچنین در منطقه کشمیرِ تحت کنترل این کشور فعالیت می‌کردند. براساس گزارش‌ها حداقل سه نفر طی این جراحی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

سروزیر ایالت پنجاب در یک نشست خبری گفته است: داده‌ها و ارقامی که به دست ما رسیده است، دل انسان را به درد می‌آورد. شمار پیوندها و جراحی‌های غیرقانونی بسیار بیشتر از این ارقام است. اینها تنها مواردی است که ما تایید کرده‌ایم.

دکتر مختار پیش‌تر پنج بار به دلیل تخلف در حرفه پزشکی دستگیر شده بود ولی هر بار موفق ‌شده بود با وثیقه آزاد شود و دوباره کار غیرقانونی خود را ازسربگیرد.

همچنین بنابر گزارش رسانه پاکستانی «دان»، سروزیر ایالت پنجاب قول داده است که مقامات، روش پیگرد حقوقی مناسبی برای این جراح در پیش بگیرند تا نتواند دوباره از دست قانون فرار کند.

در ژانویه امسال نیز پلیس ایالت پنجاب در پی پیدا کردن یک پسر ۱۴ ساله ناپدیدشده که کلیه‌اش را در یک آزمایشگاه زیرزمینی برداشته بودند، اعضای یک باند دیگر قاچاق اعضای بدن را دستگیر کرد.

پاکستان ۱۳ سال پیش، تجارت اندام‌های بدن انسان را غیرقانونی اعلام کرد و احکامی سنگین از جمله یک دهه زندان و جریمه‌های سنگین برای آن وضع کرد به این امید که فروش اعضای بدن به مشتریان خارجی توسط واسطه‌های سودجو را محدود کند.

۲۳۳۲۳۶