شهر خبر

این استان‌ها رکورددار چک برگشتی شدند + آمار رسمی

این استان‌ها رکورددار چک برگشتی شدند + آمار رسمی

بانک مرکزی گزارشی از روند چک های برگشتی در استان ها ارائه کرد.

براساس گزارش ها تهران در صدر لیست چک های وصول شده قرار گرفته است. طبق اعلام بانک مرکزی بالاترین نرخ تعداد چک های برگشتی در ابتدای تابستان امسال مربوط به استان کردستان می شود.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار چک نشان می‌دهد که در تیر ۱۴۰۲، بیشترین و کمترین نسبت «تعداد» چک‌های برگشتی به مبادلاتی به ترتیب مربوط به استان‌های کردستان و گیلان بوده است. این در حالی است که محاسبه این نسبت بر اساس «مبلغ» چک‌های برگشتی، نتایج متفاوتی را در رتبه‌‌بندی استان‌ها ارائه می‌کند.

 آمارهای بانک مرکزی از وضعیت بازار چک در تیر ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که نسبت «تعداد» چک‌های برگشتی به مبادلاتی در کل کشور به ۸.۸ درصد رسیده است. در میان استان‌های کشور و مناطق آزاد، گیلان کمترین و کردستان بالاترین سطوح این نسبت را به نام خود ثبت کرده‌اند.

طبق داده‌های بانک مرکزی در ابتدای تابستان امسال، نسبت «مبلغ» چک‌های برگشتی به مبادلاتی کل کشور به ۱۲.۷ درصد رسیده است. تهران، کمترین سطح این نسبت را میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده و خراسان شمالی نیز در سمت دیگر ماجرا ایستاده و بالاترین رقم این نسبت را محقق کرده است.

نمودار1

چک‌های برگشت‌خورده و شاخصی برای ارزیابی آن‌ها

یکی از شاخص‌هایی که به کمک آن وضعیت بازار چک را بررسی می‌کنند، نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای است.

تعداد چک‌های مبادله‌ای کل چک‌هایی را نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی مشخص کشیده شده است. چک‌های مبادله‌ای از دو بخش «وصولی» و «برگشتی» تشکیل شده‌اند. چک‌های وصولی همان چک‌هایی هستند که در موعد مقرر وصول شده‌اند اما چک‌های برگشتی به دلایل مختلف مثل عدم موجودی کافی یا مواردی از این قبیل برگشت خورده‌اند.

نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای نشان می‌دهد که چه بخشی از چک‌های کشیده‌شده در یک بازه زمانی مشخص برگشت خورده است. این نسبت به تفکیک «تعداد» و «مبلغ» ارائه شده و واحد آن درصد است. گزارش پیش‌رو، نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای را در تیر ۱۴۰۲ و در استان‌های کشور بررسی کرده است.

کردستان، استانی با بالاترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی

در تیر ۱۴۰۲، نسبت «تعداد» چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در کل کشور به ۸.۸ درصد رسیده است. البته این نسبت تنها مربوط به کل کشور است و هر استان عملکرد متفاوتی را از خود به جای گذاشته است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که بالاترین نرخ «تعداد» چک‌های برگشتی در ابتدای تابستان امسال به نام کردستان بوده و رقم آن برابر با ۱۱.۸ درصد ارائه شده است. به جز کردستان، ۷ استان دیگر نیز این نسبت را در سطوح بالاتر از ۱۰ درصد تجربه کرده‌اند.

در سمت دیگر ماجرا، پایین‌ترین نسبت «تعداد» چک‌های برگشتی به مبادله‌ای به نام گیلان رقم خورده است. به عبارت دیگر، در تیر امسال و در این استان، از هر ۱۰۰۰ چک مبادله‌ای ۶۲ چک برگشت خورده است.

البته این مشاهده بیان نمی‌کند که وضعیت برگشت‌خوردگی چک‌ها در گیلان الزاما بهتر از سایر استان‌ها است. در ادامه این گزارش، نسبت «مبلغ» چک‌های برگشتی ارائه شده که نشان می‌دهد اگر چه نسبت «تعدادی» گیلان از سایر استان‌ها کمتر است اما نسبت «مبلغی» آن از ۴ استان کشور بالاتر است.

تهران؛ پایتخت وصول چک‌ها

در نخستین ماه از تابستان ۱۴۰۲، تهران نه تنها پایتخت ایران، بلکه پایتخت چک‌های وصول‌شده نیز بوده است.

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که در تیر امسال، نسبت «مبلغ» چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در کل کشور ۱۲.۷ درصد بوده است. این رقم در تهران ۱۰.۸ درصد ثبت شده که کمترین رقم در میان سایر استان‌ها و مناطق آزاد است.

بعد از آن، همسایه غربی پایتخت یعنی استان البرز قرار گرفته که نسبت «مبلغ» چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در آن معادل با ۱۰.۸ درصد است. برای فهم بهتر این رقم می‌توان در قالب مثالی بیان کرد که در تیر امسال، به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان چکی که در البرز امضا شده، ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برگشت خورده است.

این نسبت در استان گیلان برابر با ۱۲.۷ درصد رقم خورده است. این استان پایین‌ترین نسبت «تعدادی» چک‌های برگشتی را دارد اما نسبت «مبلغی» آن از چهار استان کشور بالاتر است.

مشاهده فوق درمورد استان گیلان می‌توان حاکی از آن باشد که چک‌هایی با ارزش کلان‌تر و با ارقامی بالاتر در تیر امسال برگشت خورده است.

برگشت‌خوردگی بیش از یک‌پنجم چک‌ها در خراسان شمالی

مقایسه استان‌ها از منظر نسبت «مبلغ» چک‌های برگشتی به مبادله‌ای نشان می‌دهد که در تیر ۱۴۰۲ بالاترین سطح این نسبت برابر با ۲۳.۶ درصد بوده و در استان خراسان شمالی ثبت شده است. برای درک بهتر این رقم می‌توان به مثال قبل رجوع کرد؛ بر این اساس، در خراسان شمالی به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان چکی که امضا شده، ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برگشت خورده است.

خراسان شمالی و کردستان تنها استان‌هایی هستند که نسبت «مبلغ» چک‌های برگشتی به مبادله‌ای در آنها در ابتدای تابستان امسال بالای ۲۰ درصد بوده است.

نمودار2