شهر خبر

اسلامی: علیرغم همه خرابکاری‌ها به عنوان کشوری دارای صنعت بومی هسته‌ای شناخته می‌شویم

آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب نهان‌» روز یکشنبه با حضور محمد اسلامی و برخی از معاونان سازمان انرژی اتمی ایران، پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما، علیرضا قزوه، رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما، خانواده معظم شهدای هسته‌ای، جمعی از اهالی فرهنگ و هنر و نیز شاعران و نویسندگانی از ۱۵ کشور جهان، در سالن همایش‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار و از آثار برگزیده این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی ایران در این مراسم با عرض تبریک فرارسیدن میلاد پیامبر اکرم اسلام (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) و نیز گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به تبیین دستاوردهای صنعت هسته‌ای و لزوم معرفی آن‌ها به مردم، سعی کردیم از ابزار هنر به‌ویژه شعر استفاده کنیم.

اسلامی با قدردانی از شاعران، نویسندگان، اصحاب فرهیخته هنر و نیز از شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی و برگزارکنندگان این رویداد فرهنگی تاکید کرد: گام‌های بلندی در زمینه اعتلای فناوری صلح آمیز هسته‌ای برداشته شده و از آقای جبلی، رییس سازمان صدا و سیما و آقای علیرضا قزوه، رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود این سازمان و همچنین هیات برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب نهان‌» تشکر می‌کنم و امیدوارم اجر روز افزون نصیب این افراد شود.

وی تصریح کرد: امیدوارم با تداوم برگزاری چنین رویدادهایی شاهد اعتلای بیشتر کلمه حق باشیم.

اسلامی اظهار کرد: اکنون در مقطعی به‌سر می‌بریم که با روایتگری‌های ظالمانه و تهاجم‌های سنگینی که به لحاظ سیاسی – روانی به کشور ما وارد می‌کنند، همواره در تلاش بوده‌اند تا چهره‌ای وارونه و یک روایت ظالمانه از حقیقت ایران به‌ویژه برنامه هسته‌ای ما را به دنیا نشان دهند. در حالی‌که صنعت هسته‌ای، پیشران فناوری‌های کشور است.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: مهمترین هدف انقلاب اسلامی رشد، تعالی و سعادت انسان‌ها و نیز آبادانی و پیشرفت کشور است البته باید دانست که تحقق این هدف بدون توجه به توسعه علمی و فناوری‌ ممکن نبوده و نمی‌توان انتظار داشت که پیشرفت اتفاق بیافتد. فناوری هسته‌ای به صورت سلطه‌گرانه در اختیار ابرقدرت‌هاست که با زورگویی و ناهموار کردن مسیر و با استفاده همه ابزارها تلاش کردند که کشوری مانند ایران که در جهان مستقل است و بر اساس منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد به حوزه فناوری‌های هسته‌ای ورود نکند و یا اگر ورود کرد موانعی ایجاد کنند که نتواند موفق شود.

وی ادامه داد: البته به لطف الهی و همت جوانان برومند و دانشمندان کشورمان و نیز شهدای والامقام هسته‌ای، این هدف محقق شد و ایران علیرغم همه مزاحمت‌ها و عملیات‌های خرابکاری توانست به این هدف دست یابد و امروز به عنوان کشوری که دارای صنعت بومی هسته‌ای است، شناخته شود؛ این مهم، قدرت و اعتباری برای اقتدار و آبروی کشور محسوب می‌شود.

اسلامی بیان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید ویژه داشتند، دستاوردها جز با خودباوری، اعتماد به نفس، توکل به خداوند و همت جوانان به‌دست نمی‌آید. ارزش‌های ایجاد شده و دستاوردهای ارزشمند را باید بتوانیم با اشکال و زبان‌های مختلف به ویژه از طریق هنر ارایه کنیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: شعر یکی از ظرفیت‌های فاخر و ماندگاری است که با روایت صادقانه می‌تواند باور عمومی را گسترش دهد و آن را به عنوان دستاورد ملی در فرایند جهاد تبیین، تثبیت کند تا ملت ایران و مردم دنیا همزمان بتوانند تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام شده را ببیند و بتوانند با روایتگری‌های ظالمانه مقابله کنند.

معاون رییس‌جمهور و رییس‌ سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: در این سازمان سعی شد تا از ابزار هنر و شعر در قالب برگزاری یک جشنواره استفاده شود؛ به همین دلیل گام نخست را با همت مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برداشتیم . امیدواریم این زحمات مقبول درگاه حق واقع شود و از همه عزیزان تشکر می‌کنیم و امید است شاهد تداوم برگزاری چنین رویدادها و برنامه‌هایی در راستای اعتلای فناوری و صنعت هسته‌ای ایران باشیم.



رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این مراسم اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که سازمان انرژی اتمی ایران در دوره مسوولیت مهندس اسلامی، توجه ویژه‌ای به هنر و رسانه داشته و برای پاسداست صنعت پرافتخار هسته‌ای از ابزار هنر استفاده کرده است.

پیمان جبلی افزود: شعر و شاعر هرکدام یک رسانه محسوب می‌شوند و از توجه سازمان انرژی اتمی ایران به شعر باید قدردانی کرد. با اطمینان می‌توان گفت که آغوش شعر از هر ابزار هنری برای صنعت هسته‌ای گشوده‌تر است. سازمان انرژی اتمی ایران بهترین روش را برای معرفی دستاوردهای خود به ایرانیان و جهانیان انتخاب کرده است.

وی گفت: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند؛ دستاوردهای بزرگ نظام در قالب هنر باید به تصویر کشیده شود و کار هنرمندانه رویکردی است که در سازمان انرژی اتمی ایران دنبال می‌شود. باید دانست دستاوردهای هسته‌ای مرهون تلاش‌های جوانان و دانشمندانی است که با وجود مشکلات فراوان، صنعت هسته‌ای را به جایگاه فعلی رسانده‌اند.

وی تاکید کرد: توجه به شعر، شعرا در سرفصل‌های اصلی و تحولی سازمان صدا و سیما و مرکز شعر، موسیقی و سرود قرار دارد و این یعنی نزدیکی رسانه و هنر.

علیرضا قزوه، رییس مرکز شعر، موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز با تاکید بر صلح‌ آمیز بودن فناوری هسته‌ای گفت: صنعت هسته‌ای ایران، صلح آمیزترین و پاک‌ترین صنایع و تولید کننده انرژی در جهان محسوب می‌شود و این جشنواره نقطه آغاز تبیین این دستاورد بود.

گفتنی است در طول‌ ماه‌های گذشته ۹۳۳ اثر از ۵۰۰ شاعر از ایران و کشورهایی نظیر اسپانیا، ‌آلمان، آرژانتین، کوزوو، صربستان، لهستان، بوسنی، لبنان، عراق، هلند، هندوستان، تاجیکستان ، پاکستان، افغانستان و لوکزامبورگ به دبیرخانه نخستین جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب نهان‌» ارسال شد که در آیین اختتامیه این جشنواره از شاعران بین‌المللی تجلیل و جوایزی به ۲۲ شاعر ایرانی اهدا شد.
لازم به ذکر است نخستین جشنواره بین‌المللی شعر «آفتاب نهان‌» در راستای اجرای جهاد تببین و با هدف ایجاد جریان هدایت‌گر و موج آفرین در زمینه آثار ادبی و نیز متناسب با صلح آمیز بودن انرژی اتمی و پاسداشت مقام والای شهدای هسته‌ای، با همکاری سازمان انرژی اتمی ایران و مرکز شعر و موسیقی سازمان صداوسیما برگزار شده است.

310310