شهر خبر

رسانه سعودی: عادی سازی پایان کار نیست؛ اسرائیل باید تغییر رفتار دهد

رسانه سعودی: عادی سازی پایان کار نیست؛ اسرائیل باید تغییر رفتار دهد

ایسنا نوشت: درپی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان، یک رسانه سعودی در این باره نوشته است، رژیم اشغالگر نباید فراموش کند ملت‌های عربی چه تعبیر و تفسیر تاریخی درباره نحوه حضور آن در منطقه دارند و به همین دلیل این رژیم نباید گمان کند که دستیابی به عادی سازی روابط، پایان راه است، بلکه باید برای پذیرفته شدن در منطقه تغییر دیدگاه و رفتار دهد.

روزنامه سعودی «الریاض» در یادداشتی در این باره نوشته است: عادی سازی روابط با اسرائیل توسط کشورهای عربی راه حل تمامی مشکلات منطقه نیست؛ آینده منطقه به دستیابی به این دستاورد برای ثبات محدود نمی‌شود، بلکه آینده حالتی از تحول و تداوم است که منجر به تغییر مسیرها در همه جهات می‌شود. تفکر اسرائیل باید فراتر از تاریخ باشد، چراکه موضوع صرفاً با به دست آوردن عادی‌سازی روابط با همه کشورهای عربی یا مهم‌ترین آنها خاتمه نمی‌یابد و این اتفاق به معنای اجازه چشم پوشی از خواسته‌های مشروعی نیست که مهم‌ترین مسئله خاورمیانه بر آن بنا نهاده شده است.

در این یادداشت آمده آست: ما به عنوان عرب معتقد هستیم که اتفاق مثبتی در آینده رخ خواهد داد. اعراب به دنبال دستیابی به روابط باز و خوب در خاورمیانه هستند، چراکه آنها معتقدند صلح باید واقعی باشد، مراحل و معیارهای عادی سازی روابط واقعی است و تضمین‌های بین‌المللی آمریکا نیز واقعی است. این معادله‌ای است که باید اجرا شود. وضعیت عادی سازی حالتی نیست که با موفقیت و جشن به اوج خود برسد، بلکه آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد مهمتر است. شروط روی کاغذ هرچه باشد، اسرائیل نباید تصور کند که با عادی سازی، مسئله (فلسطین) کنار گذاشته می‌شود؛ چراکه ایده عادی سازی روابط باید اسرائیل را وادار کند تا در اقدامات خود در قبال همسایگان بازنگری کند.

الریاض نوشته است: اسرائیل باید درک کند که تغییر اساسی، در تحقق هدف آن برای اعلام عادی سازی روابط با کشورهای عربی نخواهد بود و در این باره مسئله زمان مطرح است و باید یک دوره سپری شود تا ببینیم پس از عادی سازی روابط وقایع چگونه رقم خواهد خورد. شرایط خاورمیانه مستلزم یک تغییر اساسی در اندیشه سیاسی اسرائیل دارد و این رژیم باید برای خاورمیانه و برای توسعه در جهت منتهی به ادغام آن با همسایگان آینده خود تغییر کند، این تنها از طریق وجود سازوکارهایی حاصل می‌شود که ثبات را برای مهم‌ترین طرف منطقه یعنی ملت فلسطین تضمین کند.

طبق این گزارش، رژیم صهیونیستی که به دنبال صلح با کشورهای منطقه است، متوجه خواهد شد که باید معادله ارزش‌های صلح و واقعیت خود را ترکیب کند تا حضور آن در سیستم منطقه تفسیر شود. این مسیر، امروز برای واقعیت بخشیدن به ارزش‌های صلح در منطقه در دسترس است و هیچ ارزش واقعی فراتر از ملت فلسطین نیست.

این رسانه سعودی همچنین اضافه کرد: عرصه سیاسی در منطقه خالی نیست و کشورهای بزرگی از جمله عربستان سعودی، مصر، ایران، ترکیه و بسیاری از کشورهای جهان اسلام وجود دارند و زمانی که اسرائیل می‌گوید به دنبال صلح است، نباید ایده صلح آن تنها به دست آوردن چیزی در ازای این صلح باشد. طبقه سیاسی اسرائیل باید ایده صلح را یک ایده آزاد و غیر قابل تبادل در ازای دستاوردهای سیاسی یا اقتصادی در نظر بگیرد؛ چراکه خاورمیانه شکنندگی ایده یک صلح ناقص را متوجه می‌شود و این به خود تل‌آویو بستگی دارند نه اعراب.

الریاض همچنین گزارش داد: رژیم اسرائیل همچنان زمان دارد تا درک کند که ایده عادی سازی روابط صرفا یک پل نیست که بتوان بدون مشارکت در ساخت آن طبق قوانین واقعی صلح، از آن عبور کند. اسرائیل همچنین باید درک کند که نمی‌تواند بیشتر از آن چیزی که خود اعراب تمایل به اعطای آن به این رژیم دارند را از آنها دریافت کند، بنابراین تل‌آویو باید به طور جدی به این مسئله فکر کند که حضورش در خاورمیانه چگونه خواهد بود؛ خاورمیانه‌ای که یک دنیای در حال تغییر است و همه در آن فرصت قدرت، توسعه و تأثیر را دارند.

310310