شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن#علوم پزشکی

عامل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی را بشناسید

عامل اصلی حمله قلبی و سکته مغزی را بشناسید

ایسنا نوشت: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عامل اصلی بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی مصرف دخانیات و الکل، رژیم غذایی ناسالم و کم‌تحرکی است که به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا و کلسترول خون بالا، اضافه وزن و چاقی در افراد ظاهر می‌شود.

مهدی دلاوری اظهار کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، ۳۱ درصد کل مرگ‌ها و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را تشکیل می‌دهد که به شکل حمله قلبی و سکته مغزی تظاهر می‌کنند.

وی افزود: بیمارهایی قلبی عروقی اولین علت مرگ در ایران و جهان است و در منطقه کاشان نیز بیش از ۹۵۰ نفر هر سال به علت بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: ارائه خدمت خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی برای ۴۴ هزار و ۳۱۹ نفر از جمعیت بالای ۳۰ سال منطقه کاشان در پنج ماه اول سال جاری انجام شد که ارائه این خدمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

وی تأکید کرد: افزایش پوشش خطرسنجی و پیگیری و مراقبت افراد در معرض خطر، عامل بسیار مهم در کاهش مرگ و میر زودرس و دستیابی به اهداف سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در حوزه معاونت بهداشت است.

دلاوری گفت: نتیجه خطر سنجی جامعه هدف، ۵۵۱۷ نفر بدون عامل خطر، ۳۴ هزار و ۳۵۰ نفر سطح خطر کمتر از ۱۰ درصد، ۱۹۴۸ نفر خطر ۱۰ تا ۲۰ درصد، ۳۲۵ نفر خطر ۲۰ تا ۳۰ درصد و ۲۱۷۹ نفر خطر بالای ۳۰ درصد داشته و یا مبتلا به بیماری‌های قلبی بودند که مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفتند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان، افزود: نتیجه دوم خطر سنجی جامعه هدف، شناسایی و مراقبت ۱۰۹۳ بیمار مشکوک به دیابت، ۱۰۳۳ بیمار مشکوک به فشارخون بالا و ۷۲۷۱ بیمار مشکوک به اختلال لیپید جدید از افراد خطرسنجی شده در سال جاری بود.

وی تأکید کرد: در خطرسنجی بیماری قلبی عروقی ارزیابی فشارخون بالا، دیابت و اختلال چربی به‌صورت رایگان انجام می‌شود و از همه شهروندان گروه سنی بالای ۳۰ سال دعوت می‌شود برای دریافت این خدمت به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌ها مراجعه کنند.

دلاوری اظهار کرد: برنامه‌های روز جهانی قلب برای استفاده از راه‌هایی برای شناخت قلب و حفاظت از آن برگزار می‌شود و «شناخت عوامل خطر بیماری قلبی عروقی، مراقبت بهتر و قلب سالم‌تر» به‌عنوان شعار روز جهانی قلب نام‌گذاری شده است.

۲۳۳۲۳۶