شهر خبر

سخنگوی دولت رئیسی: دلیلی ندارد تمامی موارد دولت شفاف شود

سخنگوی دولت رئیسی: دلیلی ندارد تمامی موارد دولت شفاف شود

سخنگوی دولت درباره طرح شفافیت قوای‌ سه‌گانه به روزنامه همشهری گفت:‌ اینکه تمامی موارد دولت مانند جلسه‌ها شفاف شود، موضوعیت ندارد.

درادامه بخش مهمی از این گفت‌وگو درباره نظر دولت رئیسی درباره شفافیت را بخوانید:

*دولت سیزدهم همواره در موضوع شفافیت پیشگام بوده است. آیا پیش از این دولت، لیست بدهکاران بانکی منتشر می‌شد؟ یا موضوعات مالی مربوط به شرکت‌های دولتی و صورتحساب‌های آنان منتشر می‌شد؟ پس این دولت سیزدهم بود که در اکثر موارد مانند صدور مجوزها یا بحث مولدسازی، پیشقدم در امر شفافیت شده است، اما اینکه تمامی موارد دولت مانند جلسه‌ها شفاف شود، موضوعیت ندارد.

*در مواردی نیز طرح موضوعات تخصصی، موجب تشنج در جامعه خواهد شد، اما مصوبات دولت که امری مهم و تغییرناپذیر است، هر هفته بعد از جلسات دولت به مردم اعلام می‌شود و بر درگاه دولت قرار می‌گیرد. به‌طور کلی دولت سیزدهم از هر بعد شفافیت که به افزایش آگاهی مردم و جلوگیری از فساد در هر قوه‌ای کمک کند، حمایت می‌کند.

*دولت سیزدهم سعی کرد اقتصاد کشور را تحت ۲برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت اصلاح کند. موضوعاتی مانند اصلاح یارانه‌ها یا افزایش دستمزدها ازجمله مواردی بود که دولت برای آن برنامه کوتاه‌مدت داشت و با موفقیت نیز آنها را انجام داد. کنترل تورم و تقویت ریشه‌ای بنگاه‌های اقتصادی تولیدی بزرگ کشور ازجمله مواردی است که دولت برای کنترل و حل معضلات آن، برنامه بلندمدت دارد. به‌رغم اینکه هنوز برنامه‌های بلندمدت دولت سیزدهم در موضوع اقتصاد به ثمر نرسیده است، اما سیر صعودی تورم مهار شد و تورم حدود ۶۰درصدی ۱۴۰۰ اکنون به ۴۰درصد رسیده است.


* تورم حال حاضر کشور نیز رقم بالایی است، اما نسبت به سال‌های گذشته در وضعیت بهتری قرار گرفته‌ایم. در روزهای ابتدایی تحویل دولت، رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کردند تورم کشور ۳رقمی شود، اما خوشبختانه اکنون این مقدار نزولی شده است؛ به‌طوری که در ۲سال گذشته میانگین نرخ رشد اقتصادی کشور ۴.۲درصد شده است و از سوی دیگر نرخ آمار رشد اقتصادی ۶.۲درصد شده که درصورت حفظ این مقدار می‌توان به احیای قدرت خرید بدنه عمومی مردم امید داشت.



۲۱۹۲۲۰