شهر خبر

اردوغان: برای پیوستن به اتحادیه اروپا امتیازی نخواهیم داد

اردوغان: برای پیوستن به اتحادیه اروپا امتیازی نخواهیم داد

ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور ترکیه در پارلمان کشورش گفت: قدرت‌های بزرگ سازمان‌های تروریستی را بر ما تحمیل کردند. اتحادیه اروپا با ما مغرضانه و نه بی‌طرفانه برخورد می‌کند و ما دیگر پشت در آن نمی‌مانیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست افتتاحیه بیست و هشتمین دوره دوم قانونگذاری در مجمع ملی بزرگ ترکیه گفت: با وجود خیانت ها و محاسبات تنگ نظرانه مردم ترکیه به پارلمان خود مطمئن هستم. ملتی که سلاح کودتاچیان ۱۵ ژوئیه را به چالش کشید، شایسته است تاج مبارزه خود برای دموکراسی را با قانون اساسی غیرنظامی بر سر بگذارد. بیایید این حسرت را به تعویق نیندازیم.

رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: تنها میراثی که به نسل‌های آینده خواهیم داد، این پارلمان با تنوع و تجربه دموکراتیک است. ما می خواهیم از میراث کودتا خلاص شویم و هر شهروند ترکیه خود را با قانون اساسی جدیدی که ما آرزوی تدوین آن را داریم، بیابیم.

اردوغان افزود: دولت ترکیه کشور را با موفقیت و بر اساس استانداردهای بین‌المللی اداره می کند که ترکیه را در ردیف کشورهای بزرگ قرار می‌دهد. ترکیه با اتمام یک قرن به عنوان یک کشور به اوج قدرت خود رسیده است و اهداف زیادی وجود دارد که باید به آنها برسیم.

او گفت: کشور ما با موانع زیادی روبرو شد و در معرض کودتا قرار گرفت اما موفق شدیم با آنها مقابله کنیم. فرصت بسیار خوبی برای انتقال ترکیه به قانون اساسی مدنی جدید و خلاص شدن از خلأهای قانون اساسی فعلی داریم. ما از همه نیروها و اقشار سیاسی می‌خواهیم تا در تدوین قانون اساسی جدید کشور مشارکت کنند. قانون اساسی ترکیه بیش از بیست بار اصلاح شد تا اینکه ضعیف شد. احزاب مخالف از قانون اساسی کودتا شکایت کردند اما مشارکت ما در تدوین قانون اساسی جدید را نپذیرفتند.

اردوغان تاکید کرد: من در مورد قانون اساسی مدنی فراگیر و جامع صحبت می‌کنم که اجماع و گفتگو را به همراه دارد و شایسته صدمین سالگرد ترکیه است.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به حملات تروریستی امروز به وزارت کشور ترکیه در آنکارا گفت: ما حمله به ریاست عمومی امنیت را با شدیدترین عبارات محکوم و بر رد خشونت و تروریسم، صرف نظر از انگیزه آنها تاکید می‌کنیم. اقدام صبح امروز که در نتیجه مداخله به موقع واحدهای پلیس ما دو جنایتکار خنثی شدند، آخرین مبارزه با تروریسم است. شرورانی که قصد برهم زدن آرامش و امنیت شهروندان را داشتند نتوانستند به اهداف خود برسند. و هرگز به آنها نخواهیم رسید. تروریست ها امروز شکست خوردند؛ تروریست ها همیشه در رسیدن به اهداف خود ناکام خواهند بود. همانطور که فتو هرگز در این کشور دوباره احیا نخواهد شد، امکان ندارد سازمان‌های مشابه خیانت‌های جدیدی را به نمایش بگذارند. نه اجازه بازگشت دوباره به سازمان گولن را می‌دهیم و نه به سازمان‌های تروریستی مشابه اجازه عمل می‌دهیم. قدرت‌های بزرگ سازمان‌های تروریستی را بر ما تحمیل کردند که توانستیم آنها را از بین ببریم. ما خطرات عمده مربوط به تروریسم را در داخل و خارج از کشور از بین برده‌ایم. برای حفظ امنیت کشورمان در مرزهای جنوبی ترکیه حصار امنیتی ایجاد کرده‌ایم و تروریست‌ها را در خانه‌هایشان هدف می‌گیریم.

اردوغان خطاب به حامیان تروریست‌ها گفت: بار روحیه دادن و حمایت از گروه‌های تروریستی با محاسبات سیاسی بسیار سنگین خواهد بود. رفتار اتحادیه اروپا در قبال کشورمان ناعادلانه است و علیرغم تعهد ما به تعهداتمان، به وعده‌های خود عمل نکرده است. اتحادیه اروپا با ما مغرضانه و نه بی‌طرفانه برخورد می‌کند و ما دیگر پشت در آن نمی‌مانیم. ما برای پیوستن به اتحادیه اروپا امتیازی نخواهیم داد و اگر تصمیم به لغو پروژه عضویت ما بگیرد، مخالفتی نداریم.

رئیس‌جمهور ترکیه در باره تحولات اخیر در قره‌باغ گفت: حقوق به صاحبان خود در آذربایجان بازگشته است و ما خدا را از این بابت شاکریم.

او همچنین جنگ روسیه و اوکراین را باعث ایجاد مشکلات اقتصادی در سراسر جهان دانست.

310310