شهر خبر

العرب گزارش داد:

مراحل احیای روابط ایران و مصر با سرعتی غیرمعمول و خوب در حال طی شدن است

رئیس انجمن عربی تحلیل سیاست های ایران در قاهره گفت: گام های احیای روابط تهران وقاهره با سرعت غیرمعمول خوبی از زمان قطع آن در سال 1979میلادی آغاز شده است.

مراحل احیای روابط ایران و مصر با سرعتی غیرمعمول و خوب در حال طی شدن است
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۹ ۱۱:۰۰:۰۰
اعتمادآنلاین |

محمد محسن ابوالنور رئیس انجمن عربی تحلیل سیاست های ایران در قاهره گفت: گام های احیای روابط تهران وقاهره با سرعت غیرمعمول خوبی از زمان قطع آن در سال  1979میلادی آغاز شده است.

به گزارش شفقنا، العرب نوشت: ابوالنور افزود: عادی سازی روابط مصر و اسرائیل در طول دهه ها مانع بزرگی در برابر احیای روابط تهران و قاهره بوده است اما دیدارهای متوالی رهبران بلندپایه دو کشور تاکیدی بر این قضیه است که تفاهماتی وجود دارد که موانع احیای آن روابط را برطرف کرده است.

وی که کارشناس مسائل ایران در موسسه مذکور است، ادامه داد: یکی از موانع غیرمحوری در نگاه قاهره به روابطش با ایران، عامل اسرائیل است زیرا مشخص است که عادی سازی روابط دو کشور بزرگ در منطقه برای تل آویو رضایت بخش نخواهد بود.

ابوالنور تصریح کرد: اسرائیل به ایران به عنوان بزرگترین حامی گروههای مسلح فلسطینی نگاه می کند و از طرف دیگر مصر بازیگر محوری قضیه فلسطین است بنابراین تل آویو اگر خود را بین قاهره و تهران برای حل مشکلات فیمابین محاصره ببیند، حداقل در دیدگاه استراتژیک تئوری امنیت ملی در موقعیت امنی قرار نخواهد گرفت .

این تحلیلگر مصری تاکید کرد: روابط قوی بین مصر و ایران امکان همکاری های بیشتر در ترتیبات امنیتی را که هرگز اسرائیل در آن طرف نخواهد بود، همراه با افزایش نشانه های اجماع بین نیروهای اصلی منطقه یعنی مصر، ایران، عربستان و ترکیه فراهم می کند.

العرب در ادامه این گزارش نوشت: ناظران می گویند که آمریکا با نگرانی به عادی سازی روابط بین قاهره و تهران نگاه می کند زیرا توسعه این روابط بر پایه مستحکمی از تفاهمات منطقه ای به تقویت نقش محوری این کشور در منطقه که بخشی از آن را به نفع روسیه و چین از دست داده، ضربه می زند.

همین ناظران می گویند که مصر و ایران از این حقایق آگاه هستند و همین امر باعث شده است رویکردی صبورانه را دنبال کنند و از شوک قوی که ممکن است به رسیدن روابط آنها به مرحله پیشرفته ضربه بزند، اجتناب می کنند.

العرب در پایان آورده است: انتظار می رود جلسات بین مقامات دو کشور به همین سبک ادامه داشته باشد و آنها در حاشیه کنفرانس های بین منطقه ای و بین المللی تا زمان پختگی فضای اتخاذ تصمیم نهایی عادی سازی کامل روابط و علنی، به اظهارات مثبت ادامه دهند.