شهر خبر

ترفند سوداگران در خرید و فروش چند ۱۰۰ باره املاک

 ترفند سوداگران در خرید و فروش چند ۱۰۰ باره املاک

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: گرفتن مجوز و آماده‌سازی برای ساخت مسکن دو سال طول می‌کشد، ولی بعد از ساخت خانه هیچ کس با مالکان کاری ندارد.

ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تولید مسکن در ایران سخت است به طوری که سازندگان باید بیمه و مالیات سنگین پرداخت کند و از سوی دیگر با دردسرهایی از جمله مصالح ساختمانی گران مواجه هستند و برای گرفتن مجوز‌های ساخت‌وساز هم حدود دوسال زمان نیاز دارد، بنابراین روند تولید مسکن در ایران بسیار سخت است و به اصطلاح قیف تولید مسکن در ایران تنگ است.

به گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی بعد از تولید مسکن دیگر کاری در خصوص خالی نگه داشتن واحدها و یا احتکار واحدهای مسکونی نداریم درحالی که باید برعکس باشد به طوری که روند تولید مسکن را آسان و شرایط نگهداری مسکن به ویژه برای سوداگران را از طریق دریافت مالیات سخت تر کنیم.

او می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت گرفته در سامانه ملی املاک و اسکان شاهد آن بودیم که یک کد پستی ۳۰۰ بار خرید وفروش برای آن انجام شده بود و یک کدپستی هم ۱۰۰ بار خرید وفروش شده بود بنابراین اگر با سخت گیری‌های صورت گرفته مانع از احتکار و سوداگری مسکن شویم به طور قطع روند تولید مسکن بهتر خواهد شد.

او گفت: اگر روند تولید مسکن از جمله کاهش عوارض ساختمانی و بیمه‌های ساختمانی را کاهش دهیم به طور قطع میزان تولید افزایش می‌یابد و بعد از ساخت از نگهداری مسکن توسط سوداگران مالیات دریافت کنیم بازار مسکن بهبود می‌یابد و به اصطلاح قیف را برای تولید مسکن آسان‌تر کنیم بازار بهتر می‌شود.