شهر خبر

ترفند نانوایی‌ها برای جبران ضرر و زیان

قیمت هر قرص نان لواش با قیمت مصوب ۵۰۰ تومان بعضا به ۲۰۰۰ تومان هم می رسد! برخی نیز از وزن چانه نان می کاهند تا شاید از این راه نیز درآمدی حاصل کنند. برخی از نانواها نان ها را با قیمت بالاتری به رستوران ها، کبابی ها و سوپرمارکت ها می فروشند.

اطلاعات آنلاین: طرح‌ها و برنامه‌های دولت رئیسی هنوز نتواسنه پایان بندی مناسبی را برای قصه پرغصه یک لقمه نان طراحی و عملیاتی کند.

انتظار گندم‌کاران برای دریافت پول و تسویه حساب با دولتی ها از ۱۵۰ روز گذشت. دولت ۴۸ هزار میلیارد تومان به گندمکاران بدهکار است و تکلیف این پرداخت هنوز معلوم نیست.

برخی از گندمکاران ۵ ماه قبل گندم خود را به سیلوهای دولتی تحویل داده اند؛ اما همچنان روزشماری می کنند.

این بار قالیباف وعده داد!

امروز شنبه ۸ مهرماه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس محمدباقر قالیباف در جلسه علنی در پاسخ به تذکر چندین نماینده درباره عدم پرداخت مطالبات گندم کاران، وعده داد که بر اساس پیگیری های انجام شده حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده کل بدهی گندم کاران پرداخت می شود.

نانوایان قانون را دور می زنند؟

علی رغم اصرار دولت مبنی بر ساماندهی نانوایی ها و ثبات قیمت نان، گزارش های دریافتی و مشاهدات میدانی در مناطقی از تهران و شهرستان ها حاکی است که دربرخی از نانوایی ها نان تا ۴ برابر قیمت عرضه می شود!

برخی از نانوایی ها با نصب برچسبی بر روی قیمت نان به اصطلاح ساده در کارتخوان های هوشمند، مشتریان را وادار به انتخاب گزینه هایی دیگر با قیمت های بالاتر می کنند.

این درحالی است که دولتمردان یکی از مهمترین اقدامات خود را در دو سال گذشته، ساماندهی نانوایی‌های کشور و نصب کارتخوان‌های هوشمند با هدف کاهش توزیع خارج از مجاری قانونی، جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات نان در کشور عنوان کرده اند.

البته قیمت گزاف نان تاحدودی آمار ضایعات این محصول را کاهش داده است! اما آیا اهداف دیگر این طرح تحقق یافته است؟

اگر ناظران و مسئولان دستگاه های ذی ربط در برخی از نانوایی ها در مناطقی از تهران یا شهرستان ها گشت و گذاری کوتاه داشته باشند برای این سئوال پاسخی می یابند.

البته نمی توان روند موفقیت آمیز اجرای این طرح را نادیده گرفت اما از واقعیت ها نیز نباید غافل ماند. افزایش صف های طولانی و بعضا کم کاری برخی از نانوایی ها و کاهش وزن و کوچکی نان ها سئوال برانگیز شده است.

صف های طولانی نان و نارضایتی مردم

فارس در گزارشی به این سئوالات پاسخ داد و نوشت: «برخی از آنها نان را به دو برابر قیمت به مغازه‌ها، کبابی‌ها و کلا مکان‌های عرضه نان بسته‌ای می‌فروشند، این کار چند مشکل ایجاد می‌کند نخست اینکه نانوایی‌ها ساعات کار خود را جلو کشیده‌اند واز آن طرف تا ظهر بیشتر کار نمی کنند، اینگونه نانوایی‌های متخلف برای اینکه بتوانند نان را به راحتی به صنوف بفروشند، سحرگاه، زمانی که مردم عادی برای خرید نان حضور ندارند، حاضر می‌شوند و از ظهر به آن طرف هم نانوایی را تعطیل می‌کنند، بنابراین زمانی که مردم عادی بتوانند نان خریداری کنند بسیار محدود است و اگر مردم بعد از ظهر به این نانوایی‌ها سر بزنند با درهای بسته مواجه می‌شوند.

این موضوع موجب می‌شود صف‌های طولانی جلوی نانوایی‌ها تشکیل شود و مردم عادی مجبورند برای خرید چند قرص نان در صف‌های طولانی بایستند، زیرا با فروش نان به صنوف، آرد کمی برای فروش به مردم می‌ماند بنابراین نان نانوایی کمتری در ساعت محدود به مردم می‌فروشند که ازدحام در نانوایی‌ها را بیشتر می‌کند.»

از سوی دیگر برخی از نانواها نان ها را با قیمت بالاتری به رستوران ها، کبابی ها و سوپرمارکت ها می فروشند. قیمت هر قرص نان لواش با قیمت مصوب ۵۰۰ تومان بعضا به ۲۰۰۰ تومان هم می رسد! برخی نیز از وزن چانه نان می کاهند تا شاید از این راه نیز درآمدی حاصل کنند.

جای خالی ناظران در میدان

طی ماه های گذشته نیز گزارشاتی درباره تخلفات برخی از نانوایی‌ها رسانه ای شد و گروهی از نانوایان افزایش سطح دستمزد کارگران و هزینه ها را مهمترین علت گرانی نان عنوان کردند. دولت نیز در واکنش به این گونه اظهارات، مدعی شد که با روش های مختلف نانوایان را مورد حمایت قرار می دهد؛ مثلا به ازای هر یک میلیون تومان فروش نان، ۳۰۰ هزار تومان به حساب آنان واریز می شود.

مشاهدات میدانی حاکی است که نانوایان و مشتریان نان هر دو از نبود نظارت فنی و اثرگذار گلایه مندند. برخی از نانوایان از تخلفات بازرسان به هنگام انجام وظیفه قانونی خود می گویند و مردم و مشتریان نان نیز از تخلفات نانوایان ابراز نارضایتی می کنند.