شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

علیزاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی تشریح کرد:

جزئیاتی از پلن B که الهام علی‌اف در پیش گرفته؛ واکنش ایران چه خواهد بود؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فعلا مناقشه آذربایجان و ارمنستان تمام شده و آذربایجان اعلام کرده که پلن B را دنبال می‌کند.

جزئیاتی از پلن B که الهام علی‌اف در پیش گرفته؛ واکنش ایران چه خواهد  بود؟
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ۱۱:۳۵:۰۰
اعتمادآنلاین |

علی علیزاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی با اشاره به تحولات قفقاز اظهار کرد: موضوع قفقاز مورد توجه تمام قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی است. مطالبه اصلی آذربایجان اتصال به نخجوان و حاکمیت کامل بر قره‌باغ بود. درخواست آذربایجان این بود که به صورت کامل گروه‌های مسلح قره‌باغ خلع سلاح شوند و هماهنگ با حاکمیت آذربایجان عمل کنند؛ گروه‌های شبه نظامی شکل گرفته این را نمی‌پذیرفتند که بعد از عملیات‌های آذربایجان گروه‌های مسلح تعهد دادند که کاملا خلع سلاح شوند.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: براساس سیاست‌های اعلامی آذربایجان مناقشه با ارمنستان تمام شده ولی درخواست اصلی آذربایجان بحث ایجاد کریدور زنگزور و اتصال به نخجوان است؛ در جلسات بین مقامات نظامی ایران و آذربایجان، وزیر دفاع آذربایجان از قول رئیس جمهور این کشور تعهد داده که بحث ورود نظامی برای ایجاد کریدور زنگزور منتفی است و آذربایجان وارد پلن B شده است. پلن B ایجاد کریدور از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران است.

علیزاده در عین حال گفت: البته کامل نمی‌توان بر روی حرف آذربایجان حساب کرد اما این سیاست اعلامی آذربایجان است که وزیر دفاع این کشور از قول رئیس جمهورشان به تیم ایرانی گفته است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد نظر ایران در خصوص اتصال کریدور از داخل جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بوده و در زمان مرحوم رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی قراردادی امضاء شد که از داخل خاک ایران راهی به آنها داده شده و سرمایه‌گذارش هم آذربایجانی‌ها باشند این راه اجرا شده و اتصال از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد.

علیزاده توضیح داد: اتفاقا ایران از کریدوری که از داخل خاک ارمنستان باشد و مرزهای ما را محدود کند، مخالف است تقریبا در منطقه تمامی کشورها و حتی کشورهای غربی درباره ایجاد این کریدور به توافق رسیده بودند و ایران مانع اصلی بود چون ایران می‌گفت محدودیت‌هایی در حوزه‌های من ایجاد شده و یک نوع خفگی ژئوپلیتیک برای ایران به وجود می‌آید. ایران خط قرمز تعریف کرده بود و اجازه نداد این اتفاق بیفتد. لذا اگر کریدور از خاک ایران باشد و مرزهای ما محدود نشود یک پیروزی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است؛ فعلا علی‌الظاهر آذربایجان و ارمنستان این موارد را پذیرفته‌اند اما این‌که بعدا چه اتفاق دیگری بیفتد را نمی‌دانم.

وی در پایان مجددا بیان کرد: فعلا مناقشه تمام شده و آذربایجان اعلام کرده که پلن B را دنبال می‌کند که آن هم اتصال از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به نخجوان است.