شهر خبر

از جریمه سنگین خودروسازان آمریکا تا تضعیف قدرت روبل روسیه

از جریمه سنگین خودروسازان آمریکا تا تضعیف قدرت روبل روسیه

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی گذرا و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیر اقتصادی در سراسر جهان داریم.

روزنامه وال استریت ژورنال(The Wall Street Journal) در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳ (۸ مهر ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

یک نظرسنجی رسمی در روز شنبه نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین برای نخستین بار در شش ماه گذشته در سپتامبر افزایش یافت. این نشان دهنده‌ی بهبود وضعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان است. نشانه‌های بهبود اقتصاد چین در ماه آگوست با افزایش تولید کارخانه‌ها و رشد بیشتر خرده فروشی، ظاهر شد. سود شرکت‌های صنعتی در ماه آگوست جهش شگفت‌انگیز ۱۷.۲ درصدی را ثبت کرد.

کاهش کسری تجاری کالاهای امریکا

بر اساس اطلاعات منتشر شده در روز جمعه، کسری تجاری کالاهای ایالات متحده در ماه آگوست با ۷.۳ درصد کاهش به ۸۴.۳ میلیارد دلار رسید. اداره سرشماری وزارت بازرگانی امریکا در گزارشی اعلام کرد، کسری تجاری ( تفاوت بین کالاهای وارداتی و صادراتی ) از ۹۰.۹ میلیارد دلار در ژوئیه ۶.۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. انتظار می‌رفت این رقم به ۹۱.۲ میلیارد دلار برسد.

The Wall Street Journal 30 September

روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده در روز گذشته، درآمد و هزینه شخصی هر امریکایی در ماه آگوست ۰.۴ درصد افزایش یافت که هر دو مطابق با انتظارات بازار بودند. بر اساس داده‌های دفتر تحلیل اقتصادی وزارت بازرگانی امریکا، درآمد شخصی ۸۷.۶ میلیارد دلار نسبت به ماه قبل افزایش یافت.

رضایت نسبی از نبرد با تورم در امریکا

میزان تورم اساسی در امریکا در ماه آگوست کاهش یافت و رشد سالانه قیمت‌ها به جز قیمت مواد غذایی و انرژی برای نخستین بار در بیش از دو سال به کمتر از ۴٪ رسید. این خبر خوشایندی برای فدرال رزرو است که در حال بررسی چشم‌انداز سیاست پولی است. با این حال، نبرد با تورم هنوز به پیروزی نرسیده است، زیرا گزارش وزارت بازرگانی در روز جمعه نشان داد که قیمت‌های کلی به دلیل افزایش قیمت بنزین، همچنان بالا است.

The New York Times 30 September

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

یک گروه خودروسازی روز جمعه اعلام کرد پیشنهاد دولت بایدن برای افزایش استانداردهای مصرف سوخت تا سال ۲۰۳۲ امکان‌پذیر نیست و ممکن است در مجموع بیش از ۱۴ میلیارد دلار جریمه برای خودروسازان به همراه داشته باشد. اتحاد نوآوری خودرو، که شامل جنرال موتورز، تویوتا موتور، فولکس واگن، هیوندای و سایر شرکت‌ها می‌شود، نظر خود را در مورد پیشنهاد استاندارد مصرف سوخت شرکتی اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها بیان کرد. آنها اعلام کردند: آژانس پیش‌بینی می‌کند که تولیدکنندگان باید بیش از ۱۴ میلیارد دلار جریمه برای عدم رعایت مصرف سوخت بین سال‌های ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۲ بپردازند.

در روز جمعه، روبل روسیه نسبت به دلار ضعیف شد. روبل در برابر دلار ۰.۵ درصد کاهش داشت و به ۹۷.۳۲ رسید که ضعیف‌ترین نقطه آن از ۱۴ سپتامبر بود. روبل در برابر یورو ۰.۹% و در برابر یوان ۰.۲% کاهش یافت.

Financial Times 30 September