شهر خبر

شکست ناوهای آمریکایی در مقابله با قایق های تندرو ایران در خلیج فارس به روایت سردار علایی

سردار علایی، استاد دانشگاه و فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران می گوید: در زمان جنگ، زمانی که ناوهای آمریکایی در حمایت از عراق به خلیج فارس وارد شدند، در مقابله با قایق های تندرو دیدند موشک هایشان ارزشی ندارد.

در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، در بازخوانی خاطراتش از دوران دفاع مقدس، به ، اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ، عراق کشتی ها و نفتکش های ما را هدف قرار می‌داد. بنابراین تصمیم بر این شد که عراقی ها که نفتکش ما را زدند ایران هم بتواند مقابله کند در آن زمان نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش می‌خواستند مقابله نمایند این کار بسیار پر هزینه بود و خیلی بازدارندگی نداشت، ما زمانی که نیروی دریایی را تشکیل دادیم به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم اقدام کنیم.

قایق های تندرو و ایده جنگ نامتقارن

وی گفت: آمدیم بررسی کردیم در خلیج فارس که چگونه می‌شود با هزینه کم چنین کاری را انجام داد متوجه شدیم قایق های تندرو بهترین وسیله هستند برای نزدیک شدن به کشتی ها، بدون اینکه رادار آن ها را کشف کند و بدون اینکه نیروی دریایی و هوایی دشمن بتواند براحتی اقدامی علیه آنها انجام دهد. به همین دلیل ایده قایق های تندرو مطرح شد. قایق های تندرو را تهیه کردیم و این قایق ها زمانی که در آب‌های ایران قرار گرفتند با همین سلاح های معمولی زمانی که عراق یک نفتکش ایران را می‌زد، قایق های تندرو هم با یک نفتکشی که نفت عراق را حمل می کرد، مقابله به مثل می‌کردند. کار به‌جایی کشید که بر اثر این مقابله به مثل موثری که صورت گرفت عراقی ها حمله به کشتی های ایران را به طور کامل برای یک ماه متوقف کردند.

شکست ناوهای نظامی آمریکایی در مقابله با قایق های تندرو ایران در خلیج فارس

سردار علایی ادامه داد: این کار در سال ۱۳۶۶ انجام شد. به این دلیل که ایده قایق های تندرو موثر بود و این ایده ، فکر بسیار درستی بود و ما توانستیم با این ایده جنگ نامتقارن را راه اندازی کنیم. جنگ نامتقارن یعنی شما با یک قدرت عظیمی مواجه هستید اما پاسخ به آن قدرت را شبیه به تاکتیک های آن قدرت نمی دهید. شیوه ها و روش ها را متفاوت انجام می‌دهید به گونه ای که او قدرت درگیری با شما را نداشته باشد و شما توان ضربه زدن به او را داشته باشید. این روشی بود که ما انجام دادیم به همین دلیل بود که در زمان جنگ، زمانی که ناوهای آمریکایی در حمایت از عراق به خلیج فارس وارد شدند، در مقابله با قایق های تندرو دیدند موشک هایشان ارزشی ندارد.

تئوری جنگ های نامتقارن برای مقابله با ناوهای جنگی

فرمانده پیشین نیروی دریای سپاه گفت: موشک می‌توانست ناو بزند، در صورتی که ناوی در مقابلشان نبود. پدافند هوایی آنها می‌توانست هواپیما بزند، در اینجا هواپیمایی در مقابل خود نداشتند. آنها مجبور شدند در روی ناوهای خود مسلسل دوشکا گذاشتند و لبه ناو را کیسه شنی چیدند که بتوانند با قایق های تندرو مقابله کنند، زیرا آنها تجهیزات مقابله با قایق تندرو را نداشتند و تجهیز مقابله با ناو و هواپیمای جنگی را داشتند.

وی تاکید کرد: در عین حالی که این کار را انجام دادند، ناوهای آنها روی مین دریایی هم رفت. در واقع ناوی را که مشخص کرده بودند برای یافتن میدان های مین به نام "ساموئل بی رابرتز"، خودش در میدان مین گرفتار شد و روی میدان مین رفت. بنابراین تئوری جنگ نامتقارن در آن زمان با این شیوه ای که ما مطرح کردیم برای مقابله با ناوهای جنگی بوجود آمد و انجام شد. قایق های تندرو ایده ای بود که ما درمتن درگیری های ارتش عراق با کشتی های ایرانی به آن رسیدیم و اجرایی کردیم و صدها فروند از آن ها را سازماندهی کردیم و به کار گرفتیم .

این موشک ها را اول عراق به کار گرفت. در ساحل راس البیشه در کنار اروند رود و نیز در کنار خور عبدالله این موشک ها را که از روسیه و چین خریده بود مستقر کرد. این موشک ها نود کیلومتر برد داشت و تمام کشتی هایی که از ایران از بندر بوشهر میخواست به سمت بندر امام خمینی برود با این موشک ها می زدند. البته تنها این موشک ها نبود با هیکوپترسوپر فریلون فرانسوی هم می‌زدند. همینطور با هواپیمای سوپر اتاندارد نیز کشتی ها را هدف قرار می‌دادند. یعنی با چند نوع وسیله می‌زدند.

ماجرای خرید موشک های کرم ابریشم از چین با تلاش آیت الله هاشمی

وی ادامه داد؛ ما زمانی که دیدیم عراقی ها به این شکل کشتی ها را می زنند و خلیج فارس برای ایران امنیت ندارد، فکر کردیم که ممکن است ایران نیز در خلیج فارس و تنگه هرمز به چنین موشک هایی نیاز داشته باشد تا بتوانیم آنجا را کنترل نماییم. به همین دلیل زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی در سال 1364 می خواستند به چین بروند، به ایشان گفتم اگر بخواهیم تنگه هرمز را به طور کامل در کنترل بگیریم، نیاز به این داریم که موشک های کرم ابریشم را که عراق در خور موسی علیه ما به کار گرفت تهیه کنیم و در تنگه هرمز مستقر نماییم.

سردار علایی گفت: آقای هاشمی این ایده را پذیرفت و در سفری که داشتند با آنها صحبت کرد و ما از چینی ها موشک hy۲یا همان کرم ابریشم خریداری کردیم. البته این موشک ها را بعدها در ایران توسعه دادیم به نام c۸۰۲که این موشک پیشرفته تر از کرم ابریشم است و در حال حاضر هم بکار گیری می‌شود.

ابتکار جنگی برای مقابله با حملات عراق به جزیره خارک

مهم ترین خاطره ای که به یاد دارم مسئله حمله مستمر عراق به جزیره خارک بود. همانگونه که می‌دانید مهمترین بندر صادرات نفت ایران جزیره خارک بوده است. زیرا ما در آنجا دو اسکله داشتیم که نفت ایران از آنجا صادر می‌شد، وقتی عراقی ها به جزیری خارک حمله کردند هم اسکله ی آذرپاد را می‌زدند و هم مخازن نفتی که در جزیره خارک داشتیم را می‌زدند. یک روزی با آقای هاشمی رفسنجانی که فرمانده جنگ بودند به جزیره خارک رفتیم فرمانده نیروی دریایی و هوایی ارتش هم حضور داشتند. در آنجا این بحث مطرح شد که ما قوی ترین پدافند را در جزیره خارک مستقر کرده ایم، موشک های هاک در آنجا قرار داشت، سیستم اسکای گارد هم در آنجا مستقر کردیم، توپ های ۲۳ میلیمتری را که نفر با آنها کار می‌کند هم مستقر کرده بودیم. قویترین سیستم پدافندی کشور در زمان جنگ در جزیره خارک مستقر شده بود. ولی با این حساب هر روز با آسیب هایی مواجه بودیم که از سمت عراقی ها بر ما وارد می‌شد.

وی تصریح کرد: پیشنهادی که در آنجا مطرح کردم آن بود که بنده بررسی کرده ام زمانی که عراقی ها می آیند و به جزیره خارک حمله می‌کنند از روی دریا هواپیما هایشان در ارتفاعات پایین در سطح دریا پرواز می‌کند و نزدیک جزیره خارک خارج از برد پدافند ما موشک هایش را رها می‌کند و اسکله ها و مخازن نفتی ما را هدف می‌دهد. بنابراین تمام سیستم پدافندی ما در داخل جزیره است و عراقی ها خارج از برد سیستم پدافندی ما عملیات انجام می‌دهند؛ من در جلسه در خارک پیشنهاد کردم که شما بیایید این کشتی هایی را که عراق زده است و آسیب دیده اند به ما بدهید. ما آنها را در داخل دریا مستقر می‌کنیم و آنها را در مسیری که هواپیماهای عراقی در جزیره خارک حمله می‌کنند، مستقر می نماییم و روی آنها پدافند قرار می‌دهیم و قبل از اینکه هواپیماهای عراقی به جزیره برسند ما با آنها درگیر می شویم.

سردار علایی گفت: همین کار را آقای هاشمی دستور داد. ما چهار فروند از این کشتی ها را گرفتیم و در اطراف جزیره خارک مستقر نمودیم. اتفاقا عراقی ها نفهمیده بودند که طرح ما تغییر پیدا کرده است و تصورشان بر این بود که اینها کشتی های تجاری هستند. اولین گروهی که از عراق حمله کردند به جزیره بچه های ما با توپ های عادی هواپیمای عراقی را هدف قرار دادند. زمانی که هواپیما را زدند عراقی ها فهمیدند که طرح دفاع از خارک تغییر پیدا کرده است. بنابر این از روز بعد تمام تمرکزشان را بر چهار کشتی که ما مستقر کرده بودیم گذاشتند وهر چهار کشتی را هم زدند. این یکی از ابتکارات جالبی بود که ما در زمان جنگ با آن رو به رو شدیم .