شهر خبر

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش:

نیرو‌های ایران اسلامی جوری تربیت شدند که تا آخرین نفس در صحنه و گوش به فرمان ولی فقیه هستند

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش با بیان اینکه فرهنگ مقاومت بر مبنای ارزش‌های اسلام و قرآن است، افزود: نیرو‌های ایران اسلامی به گونه‌ای تربیت شدند که راهبرد آن‌ها مشخص است و تا آخرین نفس در صحنه و گوش به فرمان ولی فقیه هستند.

نیرو‌های ایران اسلامی جوری تربیت شدند که تا آخرین نفس در صحنه و گوش به فرمان ولی فقیه هستند
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۷ ۱۱:۵۳:۵۶
اعتمادآنلاین |

امیر سرتیپ دوم حسن سیفی فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش جمهوری اسلامی، درباره تأثیر فرهنگ دفاع مقدس در مدیریت کشور اظهار داشت: ما باید به چند سوال مهم درباره دفاع مقدس دهیم؛ اینکه چه کردیم؟ چه باید می‌کردیم؟ اکنون چه‌کار می‌کنیم و چه باید کنیم؟ این یک راهبرد برای ما است.

به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ دوم سیفی با بیان اینکه مردم در طول چهار دهه گذشته بیشتر خاطره شنیدند، ادامه داد: امروزه میل و گرایش مدیریت کشور بیشتر به دوران دفاع مقدس است که توجه جهان را نیز به خود جلب کرده است.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش با بیان اینکه حکومت ما حکومت دینی است و ما در دین سه موضوع داریم، افزود: اگر نتوانیم تصویر درستی از فرماندهی، مدیریت و رهبری همزمان ترسیم کنیم، موفق نخواهیم بود. کشور‌هایی موفق بودند که توانستند برای فرماندهی، مدیریت و رهبری خود یک راهبرد ترسیم و یک الگو به جهان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه جهان سه نوع فرماندهی، مدیریت و رهبری را تاکنون به نمایش گذاشته است، یادآور شد: نوع اول نیروهای مسلح زینتی است که توپ، تانک، بهترین تجهیزات و ابزار، زیباترین امکانات را در اختیار دارند. نیرو‌های مسلح در فرماندهی، مدیریت و رهبری با انسان و ابزار سر و کار دارند؛ یعنی بتواند انسان، امکانات را مدیریت و رهبری و فرماندهی کند؛ در واقع الگویی ارائه دهد که جهان بپذیرد که پشت سر این فرماندهی و مدیریت و رهبری انسان، ابزار و امکان، علم، فن و هنر است.

امیر سیفی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس برای تربیت انسان تراز، ما از شهید قرنی شروع کردیم، تاکید کرد: چه کسی «قرنی» را قرنی کرد؟ باید قرنی را از ابتدا شناخت. وصیت‌نامه شهید قرنی را در فتنه ۸۸ به یکی از فرماندهان ارتش نشان دادم. زمانی که این وصیت‌نامه را خواند، تعجب کرد و دید انگار برای زمان کنونی نوشته شده است؛ توصیه می‌کنم که وصیت‌نامه شهید قرنی را حتماً مطالعه کنید.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش با بیان اینکه شهید قرنی تنها با ۵۷ روز خدمت (دو دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی) نام خود را جاودانه کرد، تصریح کرد: انقلاب اسلامی پس از شهید قرنی، شهید صیاد را تربیت کرد و تحویل جامعه داد؛ چه کردیم؟ از جنس قرنی، صیاد شیرازی را تحویل جامعه دادیم. پس از شهید صیاد شیرازی برخی فکر کردند که قرنی‌ها رفتند و صیاد‌ها هم تمام شدند؛ چه کردیم؟ انقلاب اسلامی شهید قاسم سلیمانی را تربیت و تحویل جامعه داد.

وی با بیان اینکه فرماندهی، مدیریت و رهبری مختص کل جهان است، افزود: ما با دو چشم فرماندهی، مدیریت و رهبری را نشان جهان می‌دهیم، اما میلیاردها انسان فرماندهی و مدیریت ما را قبل و بعد از عملیات مورد سنجش قرار داده و تجزیه و تحلیل می‌کنند.

امیر سیفی با اشاره به نامه ۵۳ نهج‌البلاغه گفت: باید بتوان یک راهبرد نوشت و آن را تبدیل به یک روش و مدل کرد. دشمنان می‌گفتند آیا نیرو‌های مسلح ایران در این دوره زینتی است؟ دیدند که ما زینتی هم هستیم و رژه داریم و برای تمام جا‌هایی که نیاز باشد، زینت نیز می‌دهیم.

وی به نوع دوم فرماندهی مأموریتی اشاره کرد و افزود: از این نوع فرماندهی در ما وجود ندارد؛ «فَٱصۡدَعۡ بِمَا تُؤۡمَرُ» کاری را که به آن مأموریت دارید، انجام دهید؛ ما راه‌مان را از ساختار کلاسیک جنگ‌ها در جهان جدا کردیم و یک نوع فرماندهی جدیدی در دفاع مقدس ارائه دادیم که اخلاق‌محور، عقایدپیشه و احکام‌ستون است.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش تصریح کرد: باید ما تابع مرجع تقلید باشیم؛ باید ببینیم که ولی فقیه ما چه می‌گوید؛ لذا نمی‌توانیم انفرادی عمل کنیم؛ در این نوع مأموریت باید اخلاق، عقاید و احکام اجرا شود.

امیر سیفی با بیان اینکه نوع سوم فرماندهی ما «مکتب شهید سلیمانی» است، افزود: شهید سلیمانی برای ما یک مکتب است و جنس این نوع فرماندهی این‌گونه است که باید ستون کار شما عقایدتان و همچنین اخلاق‌محور باشد.

وی گفت: ما در طول دفاع مقدس شیوه جدیدی از فرماندهی را اجرا کردیم که جهان مشتاق این نوع فرماندهی است؛ اینکه شهدای دفاع مقدس چگونه و چه نوعی از فرماندهی را ارائه دادند و توانستند موفق باشند؟

سرتیپ دوم سیفی با طرح این سوال که چه نوع مدل فرماندهی در آینده جوابگو است، تاکید کرد: ما از ابتدا با تکیه بر نوع زینتی، مأموریتی از نوع اسلام‌محور و استفاده از فرماندهی مکتب شهید سلیمانی اجازه ندادیم که حتی یک وجب از خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران به دست دشمن بیفتد.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش بیان کرد: شهید قرنی اجازه نداد کردستان را از ما بگیرند و مقابل دولت موقت ایستاد و مکتب این شهید نیز ماندگار شد.

وی تاکید کرد: ما پس از شهید قرنی، نوع مدیریت شهید صیاد شیرازی را ارائه دادیم که در ادامه آن، فرماندهی و مکتب شهید سلیمانی را به جهانیان معرفی کردیم و اجازه ندادیم کسی به تمامیت ارضی، پرچم و سرزمین مقدس‌مان تعرض کند.

امیر سیفی با بیان اینکه فرهنگ مقاومت بر مبنای ارزش‌های اسلام و قرآن است، افزود: نیرو‌های ایران اسلامی به گونه‌ای تربیت شدند که راهبرد آن‌ها مشخص است و تا آخرین نفس در صحنه و گوش به فرمان ولی فقیه هستند.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی اجازه نداد که به احکام، ارزش‌ها، عقاید و به فرماندهی اخلاق مدار ما لطمه وارد شود، یادآور شد: نمونه‌ای از نیرو‌های انقلابی و الهی را در جبهه مقابله با تروریست‌های تکفیری ملاحظه کردید؛ ما از نسل قدیم و جدید در نبرد با تروریست‌های داعش شهید دادیم و این نشان از نهادینه شدن مکتب شهید سلیمانی در بین نیرو‌های مسلح کشورمان است.

وی با بیان اینکه باید در مکتب شهید سلیمانی باید لیاقت، قابلیت و توانمندی خود را ثابت کنید، ادامه داد: تا پای جان به جهان ثابت می‌کنیم که باید اخلاق بر جهان حاکم شود؛ نه ابزار و سلاح. ما در آینده از انسان تراز با احساس و عاطفه استفاده می‌کنیم که در روز درگیر جنگ و در شب سر به سجده و عبادت در محضر خداوند متعال است.

امیر سیفی با تأکید بر اینکه در برابر هرگونه زورگویی سکوت نمی‌کنیم و با دشمنان اسلام قاطعانه برخورد می‌کنیم، عنوان کرد: ما نسبت به پرچم، مملکت، مردم، ظلم، انقلاب و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) با هیچ‌کسی تعارف نداریم.

فرمانده قرارگاه راهیان نور ارتش با بیان اینکه دشمن آرزوهای خود را به گورد برده است، یادآور شد: ما در دوران دفاع مقدس از ۳۸ کشور اسیر داشتیم و توانستیم با پنج میلیون نفر در برابر دشمن تا بن دندان مسلح ایستادگی کنیم. ما تا پای جان در کنار ولی فقیه و ملت عزیز ایران هستیم. امروز دشمن جرأت نمی‌کند به گزینه‌های روی میز خود دست بزند؛ چرا که اگر آغازگر جنگ باشد، تعیین زمان پایان آن با ما است.