شهر خبر

راهکار جلوگیری از فرار مالیاتی سلبریتی ها وبلاگرها

راهکار جلوگیری از فرار مالیاتی سلبریتی ها وبلاگرها

موسی شعبانپور گفت: در هر شرایطی گرفتن مالیات تابع قانون است و صرف این که دولتی به پول نیاز دارد نمی‌تواند خارج از قانون، مالیات بگیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  بندی را در قانون بودجه سال ۹۹ تصویب کردند که بر اساس آن، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور (مانند اینستاگرام و تلگرام) از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین طبق بند ذ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص مالیات فعالیت‌های اینستاگرامی آمده است که درآمدهای کاربران دارای ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده در رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود . همچنین عنوان شد که سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف ۲ ماه از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه‌ای رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات را تهیه و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی برساند. اما از زمانی که این موضوع مطرح شد بسیاری از افراد در این خصوص احساس خطر کرده و به دنبال انواع شیوه ها برای فرار از مالیات گشتند. مهاجرت نیز ظاهرا یکی از راه هایی بود که این افراد برای گریختن از پرداخت مالیات های سنگین برگزیدند.

 موسی شعبانپور، کارشناس امور مالیاتی دررابطه‌با راهکار دریافت مالیات از سلبریتی‌ها  و بلاگر هاگفت: روند مالیات در قانون به این صورت است که با یک شیوه خاصی از درآمدها مالیات گرفته می‌شود؛ یعنی درآمد باقی، نه این که مثلاً در نقطه‌ای وامی را نداده باشد و آن را مشمول مالیات کند. دررابطه‌با عدم پرداخت نیز بانک مرکزی آن را کنترل می‌کند که نباید خلاف دستورالعمل‌ها عمل کند.

 وی افزود: در ارتباط با سلبریتی‌ها و مسائل دیگر هم در هر شرایطی گرفتن مالیات تابع قانون است و صرف این که دولتی به پول نیاز دارد نمی‌تواند خارج از قانون مالیات بگیرد. مالیات یا به‌صورت مستقیم است یا غیرمستقیم، برای یک سلبریتی باید منابع درآمدی یا نقل‌وانتقال در اموال و دارایی وجود داشته باشد و بر اساس آن طبق قانون مالیات بگیرند و صرف این که شاغل در این حرفه است نمی‌توان مالیات گرفت.

مالیات+سلبریتی

 شعبانپور درباره اینکه بخش زیادی از افراد به دلیل این مسئله از کشور مهاجرت می‌کنند تا به‌نوعی از پرداخت مالیات فرار کنند گفت: همه افرادی که به‌نوعی از محل شغل خود درآمد دارند می‌خواهند از پرداخت مالیات فرار کنند یا کمتر بپردازند، چه فرد از کشور برود و چه در کشور بماند مسائل قانونی همچنان مطرح است که باید سیستم‌های اخذ مالیات هوشمند شود و به‌وسیله آن هرکسی که درآمد دارد از مالیات نتواند فرار کند.

مالیات+

 وی ادامه داد: کارمندی که حقوق می‌گیرد اگر مشمول مالیات باشد، دولت تا ریال آخر آن را دریافت می‌کند؛ اما بسیاری افراد در جامعه درآمد دارند؛ ولی به دلیلی ضعف سیستم، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و اگر سیستم‌های مالیاتی ما هوشمند شود باید مالیات بیشتری هم از افرادی که درآمد دارند و اتفاقاً درآمد بیشتری هم دارند گرفته شود همان‌طور که در همه دنیا انجام می‌شود چرا که قوانین مالیاتی کشور و همه جهان براین‌اساس است؛ کسی که درآمد و ثروت بیشتری دارد اساساً باید مالیات بیشتری نسبت به افرادی که درآمد کمتری دارند پرداخت کند، اما چگونگی اجرای آن در جامعه مسئله اساسی است.

 این کارشناس درباره مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس نیز گفت: دررابطه‌با خانه و خودروهای لوکس در قانون پرداخت مالیات داریم که باید سالانه پرداخت شود. باید سیستم آن‌قدر هوشمند باشد که وقتی خودرو یا خانه‌ای به نام فردی ثبت شد قیمت و سالی که از آن می‌گذرد مشخص شود ضمن اینکه اولاً در هنگام انتقال سند مالیاتی از آن گرفته می‌شود و ثانیاً هر سال بابت داشتن آن خودرو باید مالیاتی دریافت شود، بنابراین این سیستم باید توانایی لازم را داشته باشد تا از آن شخص مالیات گرفته شود که در بیشتر کشورهای جهان مرسوم است.

مالیات+خانه+مسکن

 وی در پایان افزود: طی ۸۰ سال گذشته میزان درآمد مالیاتی ما شاید زیر ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی بوده است در خالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته جهان بالای ۵۰ درصد است و آن هم اخیراً به دلیل تحریم‌های فروش نفت و سایر درآمدهای دولت و... به این سمت رفته‌ایم درحالی‌که تا ۲۰ سال قبل زیر ۵ درصد بود، درحالی که در کشورهای دیگر به‌مراتب بالاتر از اینهاست و اکثریت افرادی که دارای درآمد بالایی هستند در اروپا و امریکا مالیات بسیار بالایی پرداخت می‌کنند، در ایران مالیات چندانی پرداخت نمی‌شود و بیشتر مالیات را کارمندان و اقشار ضعیف و افرادی که مشمول مالیات می‌شوند پرداخت می‌کنند.که این نیز باید اصلاح شود.