شهر خبر

از حصر آیت الله منتظری تا اصرار برای کاندیداتوری در خاطرات آیت الله هاشمی

از حصر آیت الله منتظری تا اصرار برای کاندیداتوری در خاطرات آیت الله هاشمی

مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در خاطراتش از روز ششم سال ۷۹، هم از حصر آیت‌الله منتظری نوشته هم درباره حکم دادگاه «نوارسازان» و کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری.

به گزارش خبرگزاری به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی، متن خاطرات مرحوم آیت الله هاشمی در ششم مهر ماه سال ۱۳۷۹ را بخوانید؛

آقایان [علی] باقری و [امیر] تهرانی، معاونان وزیر اطلاعات آمدند. در مورد پیش‌نویس کتاب خاطرات آیت‌الله منتظری و مسئله حصر ایشان گفتند و نظر خواستند و نیز گزارش اظهارات آقای بهزاد نبوی [نایب‌رئیس مجلس]، پس از ملاقات با من، در جلسه‌ای را دادند که‌ کمی با واقعیت فاصله دارد، ولی اکثر آن درست است. گزارش حکم محکومیت نوارسازان و نیز گزارش اتفاقات ارومیه در زمان سفر آقای [سیدمحمد] خاتمی [رئیس‌جمهور] را دادند.

ائمه‌جمعه استان قزوین آمدند. نگرانی از وضع اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و امنیتی و اداری‌شان را مطرح کردند. من هم جوابی که آنها را راحت کند، نداشتم؛ پذیرفتم. دربارۀ راه چاره هم بحث شد، ولی به نتیجه روشن نرسید. ناهار میهمان من بودند. راجع به برنامه‌های سفر قزوین من، صحبت شد.

عصر آقای [علی] آقامحمدی [قائم‌مقام سازمان صداوسیما] آمد. از مشکلات سیاسی و فرهنگی و [انتخابات] ریاست‌جمهوری‌آینده صحبت شد. گفتم، نامزد نخواهم شد. از امکان نامزدی آقایان [علی‌اکبر] ولایتی و [حسن] روحانی هم صحبت شد. دکتر [عبدالله] جاسبی [رئیس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. خواست، پیامی برای اجلاس انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بدهم و گفت، وزارت علوم، پیش‌نویس لایحه‌ای در مورد مدیریت آموزش عالی تهیه کرده که تند و افراطی است. دربارۀ انتخابات آینده هم صحبت کرد؛ گفتم نامزد نمی‌شوم. خودش هم گفت، تصمیم برای نامزدی نگرفته است. شب، مجدداً مدیرعامل تعاونی [تولیدکنندگان و صادرکنندگان] پسته رفسنجان آمد و برای تأمین نقدینگی تعاونی از بانک‌ها استمداد کرد.

انتخابات یوگسلاوی به دور دوم کشیده، ولی مخالفان [اسلوبودان] میلوشویچ [رئیس‌جمهور فدرال یوگسلاوی] می‌گویند، تقلب شده و رسانه‌های غربی هم همین را تبلیغ می‌کنند. در فرانسه، اکثریت آرای رفراندوم خواسته است که مدت ریاست‌جمهوری از هفت سال به پنج سال کاهش یابد؛ گرچه بیش از ۳۰ درصد مردم، در رفراندوم شرکت نکرده‌اند. جلسه سران اوپک [کشورهای صادرکننده نفت] در ونزوئلا تشکیل شده و همزمان کشورهای اروپایی هم عرضه ذخایر استراتژیک نفت‌شان به بازار را شروع کرده‌اند که قیمت را هم پایین‌ آورده‌اند. به دنبال روسیه، فرانسه و اُردن هم هواپیما به عراق اعزام کرده و تحریم را سست کرده‌اند.

۲۷۲۲۰