شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#بازار مسکن

بازگشت آرامش به بازار مسکن

بازگشت آرامش به بازار مسکن

امروز ۱۰ هزار واحد مسکن مهر شهر پردیس به مردم واگذار می‌شود. شهر جدید پردیس در نزدیکی کلانشهر تهران، از شهرهای با بیشترین متقاضی مسکن مهر است.

امروز ۱۰ هزار واحد مسکن مهر شهر پردیس به مردم واگذار می‌شود. شهر جدید پردیس در نزدیکی کلانشهر تهران، از شهرهای با بیشترین متقاضی مسکن مهر است. تعداد مسکن مهر این شهر حدود ۸۵ هزار واحد است. با افتتاح ۱۰ هزار مسکن مهر که امروز به متقاضیان در این شهر واگذار می‌شود، واحدهای باقیمانده ۱۹ هزار مسکن است. خلیل محبت‌خواه، مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس در گفت‌وگو با «ایران» گفت: تا آخر امسال نیز تعداد دیگری از مسکن مهر شهر پردیس به اتمام می‌رسد و حدود ۷ هزار واحد که پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵۰ درصد دارد سال آینده تکمیل خواهد شد.

پرونده مسکن مهر بر اساس برنامه قرار بود در نهایت تا نیمه دهه گذشته بسته شود، اما رکود ساخت‌و‌ساز در این دهه شامل مسکن مهر هم شد و تعداد ۲۴۰ هزار واحد که ساخت بیشتر آنها شروع نشده بود، در تعهد دولت سیزدهم قرار گرفت. بیشتر واحدهای باقیمانده در پردیس و پرند و دیگر شهرهای جدید اطراف تهران قرار دارد. از ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقیمانده، در این دو سال حدود ۱۰۰ هزار مسکن تکمیل و واگذار شده است. به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس، ساخت برخی از این واحدها در ۶ سال گذشته متوقف بود اما با تغییر پیمانکاران و شروع دوباره پروژه‌ها، درحال‌حاضر تکمیل مسکن مهر سرعت گرفته به‌طوری که برخی از آنها در کمتر از ۵ ماه تکمیل شده است.

به گفته محبت‌خواه واحدهای باقیمانده مسکن مهر که پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند تا آخر امسال تکمیل می‌شوند و واحدهایی که پیشرفت آنها از ۵۰ درصد کمتر است سال ۱۴۰۳ ساخته و تکمیل می‌شود و پرونده مسکن مهر شهر پردیس مانند شهر پرند سال آینده بسته خواهد شد. مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس گفت: هیچ پروژه‌ای تا اتمام مسکن‌های مهر باقیمانده در شهر پردیس آغاز نمی‌شود. بنابراین ساخت‌و‌ساز جدید در این شهر تا سال آینده شروع نمی‌شود.

تأکید دولت این است که مسکن مهر با تکمیل زیرساخت و روساخت به مردم عرضه شود. محبت‌خواه با اشاره به تکمیل زیرساخت‌ها در شهر پردیس گفت: واحدهای مسکن مهر که امروز افتتاح می‌شود از نظر امکانات کامل است و زیرساخت‌های شهری بر اساس طرح‌های جامع و تفصیلی توسعه پیدا کرده است.

وی گفت: هزینه ساخت مسکن‌های مهر باقیمانده برای مردم افزایش نداشته است و آورده مردم بر اساس قرارداد اولیه است. برخی متقاضیان آورده خود را در اوایل دهه ۹۰ تکمیل کرده‌اند و ما هیچ مبلغ اضافه‌ای از آنان بابت تکمیل مسکن مهر درخواست نکرده‌ایم.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲هرگونه کمکی برای اتمام طرح مسکن مهر فقط باید از طریق گردش کار صندوق ملی مسکن انجام شود.

کاهش قیمت مسکن

قیمت واحدهای مسکن مهر پردیس مانند سایر واحدهای مسکونی این شهر روندی کاهشی دارد. قیمت مسکن در کشور از خردادماه رو به کاهش بوده و کاهش قیمت با رکود معاملات همچنان ادامه دارد. بیشترین کاهش قیمت مسکن در شهرهایی مانند پرند و پردیس مشهود است. این کاهش محسوس قیمت علاوه بر تأثیر افت قیمت مسکن در کل کشور، تحت تأثیر اجرای طرح ساماندهی بازار مسکن نمود پیدا کرده است.

در طرح ساماندهی دو موضوع اصلی شناسایی بنگاه‌های معاملات مسکن متخلف و شناسایی خانه‌های خالی است. به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس، از نیمه اردیبهشت که طرح ساماندهی اجرا شده بیش از ۱۱۰ مشاور املاک متخلف در این شهر شناسایی و ۵۶ بنگاه پلمب شده است. قیمت‌سازی این دست مشاوران املاک از عوامل گرانی مسکن است.

وی افزود: در این شهر تاکنون ۶ هزار واحد خالی شاسایی شده است. در هفته‌های اول اجرای طرح ساماندهی، هر هفته تقریباً هزار تا ۱۵۰۰ واحد خالی در شهر پردیس شناسایی می‌شد. با معرفی این واحدها به سازمان امور مالیاتی، بسیاری از آنها به بازار عرضه شده است و الان خالی نیستند.

بر اساس طرح ساماندهی بازار مسکن، با ابزارها و مکانیزم‌های متعدد، بخش مسکن ساماندهی و قیمت کنترل می‌شود. یکی از آن ابزار مالیات بر خانه‌های خالی است. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون بیش از ۸۰ هزار پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دست بررسی قرار دارد و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی خالی به بازار مسکن عرضه شده است.

وی گفت: عده‌ای از سوداگران بخش مسکن اقدام به خرید انبوه مسکن مهر به قیمت بسیار کم کرده‌اند که تبعات منفی، هم برای فروشندگان و هم خریداران در پی دارد. تأکید می‌کنم آن دسته از متقاضیان مسکن که اقدام به فروش واحد پیش خریداری خود کرده‌اند فرم جیم آنها قرمز می‌شود و دیگر حق ثبت نام برای دریافت مسکن نهضت ملی و غیره نخواهند داشت. البته دلالانی که اقدام به خرید این مسکن کرده‌اند حتماً به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی خواهند شد.

با تکمیل مسکن مهر باقیمانده و همزمان ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، تولید و عرضه مسکن به بازار رو به افزایش است و این موضوع باعث رشد بخش مسکن در بهار امسال به میزان ۴.۶ درصد شده است. افزایش ساخت‌وساز همزمان با افت قیمت‌ها، ثبات و آرامش را به بازار مسکن بازگردانده است.