شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین

مزیت موشک‌های اتکمز برای اوکراین/ کار برای روس‌ها سخت شد

مزیت موشک‌های اتکمز برای اوکراین/ کار برای روس‌ها سخت شد

ارسال موشک های دوربرد اتکمز به اوکراین احتمال تشدید درگیری ها و گسترده تر شدن دامنه جنگ اوکراین را افزایش می دهد. این موشک ها ضربه زدن به اکثر پست های فرماندهی روسیه و انبارهای تسلیحات این کشور را که معمولاً فراتر از خطوط مقدم قرار دارند برای کی‌یف بسیار آسان می کند.

به گزارش خبرآنلاین، شبکه خبری ان بی سی، در گزارشی آورده است که به گفته برخی مقامات آمریکائی در جریان دیدار زلنسکی از کاخ سفید، بایدن به او قول داده که تعدادی موشک دوربرد به اوکراین ارسال خواهد کرد. مقاماتی که مجاز به صحبت علنی نبودند و نخواستند نامشان فاش شود، نگفتند چه زمانی موشک ها تحویل داده یا چه زمانی این مساله اعلام عمومی می شود.

کاخ سفید و پنتاگون تاکنون از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده اند. پنتاگون همچنین از بیان اینکه آیا وعده موشک دوربرد به زلنسکی در جریان دیدارهای روز پنجشنبه وی در پنتاگون داده شده است، خودداری کرد و گفت: «در رابطه با اتکمز ما چیزی برای اعلام نداریم».

کی‌یف پیش از این بارها از دولت بایدن خواسته بود تا سیستم‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا را در اختیار اوکراین قرار دهد تا این موشک های دوربرد به حمله و اختلال در خطوط تدارکاتی، پایگاه‌های هوایی و شبکه‌های ریلی در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه کمک کند.

مزیت موشک‌های اتکمز برای اوکراین/ کار برای روس‌ها سخت شد

اتکمز، بردی نزدیک به ۱۹۰ مایل (۳۰۶ کیلومتر) دارد و در هدف قرار دادن مواضع روسیه می تواند نقش تعیین کننده ای بازی کند. طبق گزارش ارتش ایالات متحده، واشنگتن برای اولین بار از اتکمز در اوایل دهه ۱۹۹۰ در طی عملیات طوفان صحرا و بعداً در عملیات آزادی عراق در سال ۲۰۰۳ استفاده کرد. واشنگتن پست گزارش داده است که ایالات متحده قصد دارد نسخه ای از اتکمز را در اختیار اوکراین قرار دهد که به جای یک کلاهک منفرد به بمب های خوشه ای مجهز خواهد بود.

گفتنی است موشک‌های سیستم موشکی کنونی اوکراین بردی در حدود ۴۵ مایل دارند و در اختیار گرفتناتکمز می تواند پیشرفتی چشمگیر در این زمینه برای اوکراین باشد. علاوه بر این تصمیم واشنگتن برای ارسال این سلاح به اوکراین ممکن است راه را برای آلمان باز کند تا موشک‌های کروز تاروس خود را که برد بیشتری به نسبت اتکمز دارد، در اختیار اوکراین قرار دهد.

از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد، دولت بایدن مدام موضع خود را در مورد سلاح هایی که آماده ارائه به ارتش اوکراین است تغییر داده است. کاخ سفید در ابتدا مخالف برآوردن درخواست های اوکراین در خصوص موشک های ضد هوایی استینگر، قطعات توپخانه هاویتزر، موشک های ضد کشتی و سیستم های هیمارس بود اما بعدها نه تنها به ارسال آنها چراغ سبز نشان داد بلکه برای ارسال سلاح های دیگری نیز به اوکراین اعلام آمادگی کرد.

در مورد موشک های دوربرد نیز موضع واشنگتن ابتدا سختگیرانه بود چنانکه در ژوئیه سال ۲۰۲۲، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفت که ایالات متحده آماده پذیرش خطر است، اما ارسال اتکمز می تواند منجر به درگیری مستقیم با روسیه شود. وی افزود: «سلاح‌های خاصی وجود دارد که رئیس‌جمهور گفته است که آمادگی ارائه آن را ندارد. یکی از آنها موشک‌های دوربرد اتکمز است. زیرا او معتقد است که اگرچه هدف اصلی ایالات متحده این است که اقدامات لازم برای حمایت و دفاع از اوکراین را انجام دهیم، هدف کلیدی دیگر این است که اطمینان حاصل کنیم که در شرایطی قرار نگیریم که در مسیر جنگ جهانی سوم باشد.» . اما یک سال بعد سالیوان در مورد ارسال موشک های دوربرد به اوکراین قاطعیت کمتری به خرج داد. او در ژوئیه امسال گفت: «اینکه ما در نهایت اتکمز بدهیم یا نه، تصمیم رئیس جمهور خواهد بود. او با رئیس جمهور زلنسکی در مورد آن صحبت کرده است. آنها به این گفتگو ادامه می دهند.»

در آمریکا مدت هاست بر سر ارسال موشک های دوربرد به اوکراین اختلاف نظر وجود دارد . عده ای استدلال می کنند که ارسال این سلاح ها به اوکراین با توجه به اینکه تعداد موشک هایی که آمریکا در اختیار دارد محدود است و جایگزین کردن این سلاح ها در کوتاه مدت عملی نیست، به قدرت دفاعی و نظامی آمریکا ضربه مهلکی وارد خواهد کرد. برخی دیگر نیز معتقدند که ارسال اتکمز به اوکراین اعلام جنگ علنی آمریکا علیه روسیه است و پای واشنگتن را به طور مستقیم به جنگ اوکراین باز خواهد کرد. اما در این بین برخی هم به شدت موافق ارسال موشک های دوربرد به اوکراین هستند چنانکه جیمز ریش، نماینده جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، در بیانیه‌ای به بلومبرگ گفت: «اتکمز در فهرست تسلیحاتی قرار دارد که می‌تواند تغییری قاطع در نبرد اوکراین ایجاد کند و هرگونه تأخیر بیشتر توسط دولت شرم‌آور خواهد بود».

ارسال موشک های دوربرد اتکمز به اوکراین احتمال تشدید درگیری ها و گسترده تر شدن دامنه جنگ اوکراین را افزایش می دهد. وزارت امور خارجه روسیه در اوایل ماه جاری هشدار داد که عرضه موشک‌های دوربرد به کی‌یف، عبور از خط قرمز خواهد بود و در صورت ارائه چنین تسلیحاتی، ایالات متحده به عنوان طرف درگیری در اوکراین تلقی خواهد شد.

دلیل اینکه روسیه موشک های دوربرد آمریکائی را خط قرمز خود می داند این است که اتکمز می تواند برتری در میدان جنگ را نصیب اوکراین کند. این موشک ها ضربه زدن به اکثر پست های فرماندهی روسیه و انبارهای تسلیحات این کشور را که معمولاً فراتر از خطوط مقدم قرار دارند برای کی‌یف بسیار آسان می کند. اتکمز همچنین به ارتش اوکراین کمک می‌کند تا پل زمینی روسیه به کریمه را قطع کند. با هدف قرار دادن پلی که کریمه را به روسیه متصل می کند دسترسی مسکو به کریمه قطع و احتمال بازپس گیری این شبه جزیره برای اوکراین بیشتر خواهد شد. روسیه بارها گفته است که کریمه را بخشی از خاک خود دانسته و هراقدامی برای بازپس گیری این منطقه تعرض به تمامیت ارضی روسیه است که ممکن است باعث واکنش هسته ای مسکو شود. حال با توجه به اینکه ارسال موشک های اتکمز به اوکراین احتمال وسعت پیدا کردن دامنه جنگ و حتی هسته ای شدن آن را افزایش خواهد داد باید منتظر بود و دید که آیا با وجود این خطر، آمریکا موشک های دوربرد خود را به اوکراین ارسال خواهد کرد یا خیر.

۳۱۱۳۱۱