شهر خبر

کدام کشورها در مدارس شیر رایگان توزیع می‌کنند؟ + جدول

بر اساس گزارش‌ها توزیع شیر مدارس در دنیا قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. طرحی که در بسیاری از کشورها از سال‌های قبل آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد و در برخی کشورهای دیگر نیز یا متوقف شده یا هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

ایسنا: سال ۱۳۳۶ کارخانه صنعتی شیر و فرآورده‌های لبنی با همکاری یونیسف جهت تولید شیر مدرسه در کشور احداث شد. در سال‌های ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ برنامه تغذیه رایگان مدارس شامل شیر و پنیر اجرا شد و در سال ۱۳۷۹ نیز برنامه شیر مدارس به طور آزمایشی انجام و سال ۱۳۸۰ این برنامه برای کلیه مقاطع تحصیلی در سراسر کشور به اجرا درآمد اما در نهایت در اواخر دهه ۸۰ به دلیل برخی مشکلات از جمله تامین منابع این طرح متوقف شد.

در کشورهایی دیگر نیز تاریخچه توزیع شیر رایگان در مدارس قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. این طرح در انگلستان از سال ۱۹۲۰ میلادی، در آمریکا از سال ۱۹۴۰ و در اروپا از سال ۱۹۷۵ اجرا شد و درحال‌حاضر نیز در حدود ۱۰۰ کشور این طرح اجرا می‌شود که این کشورها شامل انگلستان، چین، ژاپن، استرالیا، فرانسه، ایتالیا، آمریکا، کانادا، ترکیه، روسیه، ایران، عربستان، امارات، آلمان، پاکستان، اسپانیا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی، کنیا، نروژ، هند و...است.

بر اساس این گزارش به طور مثال در کشور چین ۲۷ میلیون دانش آموز در رده سنی ۶تا ۱۵ سال از سال ۲۰۰۰ تاکنون تحت پوشش شیر مدارس هستند.در انگلستان ۱.۵ میلیون دانش آموز در رده سنی صفر تا ۱۸ سال تحت پوشش این برنامه هستند و از سال ۱۹۲۰ آغاز و تاکنون ادامه دارد. در ترکیه شش میلیون دانش آموز تحت پوشش توزیع شیر رایگان در مدارس هستند و این طرح از سال ۲۰۱۲ در این کشور آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد.

 در ایران اما ۱۲ میلیون نفر در کلیه مقاطع تحصیلی از سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ تحت پوشش این برنامه بودند.

در ادامه مقایسه برنامه شیر مدارس در سایر کشورها آمده است:

جدول توزیع شیر در کشورهای دیگر
جدول توزیع شیر در کشورهای دیگر
جدول توزیع شیر در کشورهای دیگر
جدول توزیع شیر در کشورهای دیگر