شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#روحانی#اروپا

وب‌سایت «واشینگتن فری بیکن» ادعا کرد:

دسترسی نامحدود حسن روحانی به محافل سیاسی واشینگتن و اروپا به‌ویژه در دوران اوباما و زمان اجرای برجام در 2015

وب‌سایت «واشینگتن فری بیکن» مدعی شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، به «محافل سیاست واشینگتن و اروپا»، به‌ویژه در دوران دولت اوباما، زمانی که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برای نخستین بار انجام می‌شد، دسترسی نامحدودی داشت.

دسترسی نامحدود حسن روحانی به محافل سیاسی واشینگتن و اروپا به‌ویژه در دوران اوباما و زمان اجرای برجام در 2015
|
۱۴۰۲/۰۷/۰۵ ۱۴:۲۸:۵۴
اعتمادآنلاین |

وب‌سایت «واشینگتن فری بیکن» می گوید پنتاگون از یک مقام بلندپایه که به‌ عنوان یکی از اعضای ادعایی یک شبکه نفوذ گسترده مرتبط با ایران شناسایی شده، دفاع می کند.

به گزارش جماران به نقل از العالم، این گزارش مدعی شده است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، به «محافل سیاست واشینگتن و اروپا»، به‌ویژه در دوران دولت اوباما، زمانی که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برای نخستین بار انجام می‌شد، دسترسی نامحدودی داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز این گزارش را به دلیل داشتن اطلاعات متعلق به «تقریباً یک دهه پیش» رد کرده است.

بنابر گزارش وب‌سایت «واشینگتن فری بیکن،» پنتاگون همچنان از یک مقام بلندپایه که در گزارشی خبری به‌ عنوان یکی از اعضای ادعایی یک شبکه نفوذ گسترده مرتبط با ایران شناسایی شده است، دفاع کرد. وزارت دفاع آمریکا در این خصوص به واشینگتن فری بیکن گفته پیشینه این فرد پیش از اعطای مجوز امنیتی، «به‌درستی بررسی شده است».

گزارش وب‌سایت خبری «سمافور،» بر اساس ایمیل‌های منتشر شده، به جزئیات یک شبکه ارتباطی گسترده، موسوم به «ابتکار کارشناسان ایران» پرداخته است. این ایمیل‌ها نشان می‌دهد این شبکه شامل یک مقام ایرانی‌تبار پنتاگون و همچنین تعدادی از افراد دانشگاهی است. در این مطلب ادعا شده است آنها به وزارت خارجه ایران گزارش و اطلاعات ارسال می‌کردند و به پیشبرد نقاط گفت‌وگوی تهران با سیاست‌گذاران آمریکایی کمک می‌کردند.

در این ارتباط، سخنگوی پنتاگون به وب‌سایت واشینگتن فری بیکن گفت این فرد پیش از استخدام، تحت بازرسی کامل امنیتی قرار گرفته بود.

سخنگوی وزارت دفاع گفت: «دکتر طباطبایی به‌عنوان شرط استخدام در وزارت دفاع به‌طور کامل و مناسب بررسی شد». ما مفتخریم که خدمات او را در اختیار داریم.»

طباطبایی که برای شغلش در پنتاگون مجوز امنیتی دریافت کرد و دو نفر دیگر وابسته به کمپین ادعایی نفوذ ایران نیز به عنوان دستیار رابرت مالی، نماینده دولت بایدن در امور ایران، که اوایل امسال به اتهام سوء‌استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی شده از سمت خود تعلیق شد، خدمت کردند. مشخص نیست آیا تعلیق مالی مربوط به ارتباط او با شبکه نفوذ ایران در گزارش سمافور است یا خیر.

در حالی که پنتاگون به طور مستقیم به این خبر واکنش نشان نداده است، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه، این خبر را به دلیل داشتن اطلاعات متعلق به «تقریباً یک دهه پیش» رد کرد و پرسش‌های بیشتر را به پنتاگون ارجاع داد.

پنتاگون به سؤالات واشینگتن فری بیکن در مورد اینکه آیا پیش از افشای عمومی از این روابط اطلاع داشت، پاسخ نداد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، شامگاه سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان از پرداختن به پرسش‌های مربوط به این موضوع طفره رفت و گفت دولت «در مورد گزارش مطبوعاتی یا اعتبار آن به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است».

کربی گفت: «ما خودمان در حال خواندن این گزارش هستیم و نمی‌خواهم درباره جایی که قرار است به آن برسیم، زودتر صحبت کنم.»