شهر خبر

فرانسه به دنبال تاسیس مرکز کنسولی در زنگزور

فرانسه به دنبال تاسیس مرکز کنسولی در زنگزور

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه فرانسه از قصد کشورش برای تعمیق همکاری با ارمنستان، مستقر کردن یک وابسته نظامی در سفارتخانه فرانسه در این کشور و تاسیس یک مرکز کنسولی در حوزه مرزی زنگزور خبر داد.

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست پرسش و پاسخ در پارلمان کشورش اظهار کرد: پاریس به زودی یک دفتر کنسولی را در استان سیونیک در جنوب ارمنستان نزدیک به مرز این کشور تاسیس خواهد کرد، و هفت میلیون یورو کمک دیگر را به ارمنستان و حوزه قره باغ کوهستانی اختصاص خواهد داد.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: هیچ کشوری، حتی یک کشور نیست که به اندازه کشور ما در کنار ارمنستان ایستاده باشد و شما این را به خوبی می‌دانید.

او اضافه کرد: همه نشست های شورای امنیت سازمان ملل در سطح دیپلماتیک بدون هیچ استثنایی با ابتکار عمل فرانسه برگزار شدند.

این مقام ارشد دولت فرانسه بیان داشت: همچنین همانطور که گفتم، یک هیات دیده بانی نیز به ابتکار فرانسه در ارمنستان استقرار پیدا کرد. در سطح بشردوستانه هم اقداماتی انجام گرفت. وزارتخانه ما از ابتدای سال جاری میلادی بیش از پنج میلیون یورو به مردم ارمنی در ارمنستان و قره باغ کوهستانی اختصاص داده است. من با در نظر گرفتن رخدادهای چند روز گذشته، تصمیم گرفته‌ام این کمک ها را به هفت میلیون یوروی دیگر افزایش دهم.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین اظهار کرد، پاریس روابط نظامی را با ارمنستان تقویت کرده است.

او بیان داشت: وابسته نظامی در سفارت فرانسه در شهر ایروان حضور پیدا خواهد کرد. سپس به زودی ما یک دفتر کنسولی را در استان سیونیک در نزدیکی مرز افتتاح خواهیم کرد. بنا براین فکر می‌کنم، اینها اسناد و مدارکی ملموس که ایستادن محکم فرانسه در کنار ارمنستان را نشان می‌دهند محسوب می‌شوند.
کولونا همچنین ادعاهایی را علیه روسیه مطرح کرده و گفت: این حقیقت که روسیه ارمنستان را رها کرده و همدست در عملیات‌های نظامی جمهوری آذربایجان شده است، اقدامات دیپلماتیک بین‌المللی را حتی ضروری‌تر می‌سازد. امیدواریم بعد از فرانسه نوبت اروپا برسد. اروپا باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهد و با ما در راستای احترام به تمامیت ارضی ارمنستان و حفط حق زندگی برای ارمنی های قره باغ همکاری کند. این کاری است که ما انجام می‌دهیم.

311311