شهر خبر

ورود مجددطرفداران رانت به صحنه بورس /راهکار خروج تالار شیشه ای از بحران

ورود مجددطرفداران رانت  به صحنه بورس /راهکار خروج تالار شیشه ای  از بحران

هلن عصمت پناه گفت: طرف‌داران قیمت‌گذاری دستوری و رانت، هر بار با شیوه جدیدی وارد میدان می‌شوند تا بازار را به‌گونه‌ای در دست گیرند که منافع آنها را تأمین کند.

روز گذشته شاخص کل بازار سرمایه تحت تاثیر اخبار منفی متعددی  با کاهش ۱۷ هزار و ۳۳۱ واحدی به ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار واحد رسید. اگر بخواهیم از عوامل نزولی شدن بازار بگوییم باید به صحبت‌های بذرپاش درباره خروج فولاد و سیمان از بورس تا آزادسازی منابع ارزی اشاره کنیم.

در همین رابطه هلن عصمت پناه،مدرس دانشگاه در گفت و گو با تیترکوتاه گفت: باتوجه‌به صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی، در جلسه آتی شورای‌عالی مسکن در خصوص خروج سیمان و فولاد از بورس کالا باهدف کاهش قیمت مسکن، اثر منفی آن در بازار آشکار شد. بازار سرمایه در رکود کنونی باارزش معاملات پایین با اخبار مثبت واکنشی در بر ندارد؛ اما هرگونه خبر منفی می‌تواند به‌راحتی در روند بازار مؤثر باشد.

اودر ادامه افزود: گویا طرف‌داران قیمت‌گذاری دستوری و رانت، هر بار با شیوه جدیدی وارد میدان می‌شوند تا بازار را به‌گونه‌ای در دست گیرند که منافع آنها را تأمین کند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی نیز مدعی است یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است و این موضوع در دستور جلسه شورای‌عالی مسکن قرار دارد که هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت، لذا هر روز شاهد بلاتکلیفی‌های بیشتر در خصوص صنایع مختلف و اثرات آن در بازار هستیم. هر چند که بلاتکلیفی‌هایی چون وضعیت قیمت‌گذاری در صنعت خودرو و وضعیت نرخ خوراک و فرمول آن در صنعت پتروشیمی همچنان پا برجاست.

photo_5803005334275603847_y

او در پاسخ به این سوال که« آیا باید انتظار توجه و بهبود تقاضا در بازار را داشت؟» عنوان کرد:  وقتی سیاست‌گذار بازیگر اصلی بازار است و اعتماد را از بین برده، محرک بازار را که برگرداندن اعتماد ازدست‌رفته هست باید بسیار موردتوجه قرار دهد. توجه اساسی به بورس و صنایع فعال در آن به‌خصوص صنایع بلاتکلیف جهت بهبود بازار و بهبود اعتماد، از دولت انتظار می‌رود. در خصوص گزارش‌ها نیز باید عرض کنم تا قبل از نشستن گزارش‌ها شش‌ماهه صنایع و شرکت‌ها بر روی کدال، بازار در همین شرایط درجازدن باقی خواهد ماند چرا که با آمدن این گزارش‌ها تقریباً اثرات برخی از خبرها در صورت عملیاتی‌شدن در گزارش‌ها شفاف خواهد شد و کمی ابهامات هم برای تحلیلگران جهت برآورد نیمه دوم سال رفع می‌شود. تا به اکنون برخی شرکت‌های کوچک و متوسط گزارش عملکرد شهریورماه را منتشر کرده‌اند.

 عصمت پناه در پایان عنوان کرد: در خصوص مولفه‌های اقتصادی و بین‌المللی فعلاً انتظاری برای رشد دلار نمی‌باشد؛ اما رشد قیمت‌های جهانی به‌خصوص نفت در راستای کاهش تولید آن و افزایش تقاضا در چین در صورت مؤثربودن بر کرک اسپردها می‌تواند به صنایع و شرکت‌های مربوطه در بازار سرمایه هم کمک کند. کلیه تغییرات، کوتاه‌مدت هست و بازار تا زمانی که حداقل ارزش معاملات بالای ۱۰ همت را تجربه نکند امیدی به بهبود آن نیست. پیش‌بینی می‌شود روند بازار به‌مانند روز گذشته با کمی بهبود در تقاضا و روند شاخص‌ها همراه باشد و فعلاً تک سهم‌هایی از صنایع مختلف موردتوجه واقع شوند.