شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واحد مسکونی#قیمت

وعده احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت

وعده احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت

معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح جزییات ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن توسط تعاونی‌ها گفت: تعاونی‌ها بر اساس قیمت تمام شده مسکن را تحویل متقاضیان می‌دهند و مبنا ارزش روز نیست.

مطابق قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف است با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

بر اساس اعلام مسئولان وزارت تعاون در طرح نهضت ملی مسکن، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب تعاونی‌ها ساخته خواهد شد و تعاونی‌ها بر اساس قیمت تمام شده واحدهای ساخته را تحویل متقاضیان می‌دهند و مبنا ارزش روز نیست.

طی سال‌های گذشته و در راستای تامین مسکن برای خانوارها طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شده که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی بوده است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی، طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت.

دی ماه سال ۱۳۹۸ تفاهمنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران بین وزیران وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی منعقد شد. همچنین تفاهمنامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی میان اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید.

دولت سیزدهم اما با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت ۴ میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد و این طرح به عنوان طرح ویژه دولت به اجرا درآمد.

در دولت سیزدهم تعداد واحدهای مسکونی برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران افزایش یافت و به ۴۰۰ هزار واحد رسید به نحوی که وزارت کار تفاهمنامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی به امضا رساند که به موجب این تفاهمنامه در مرحله نخست شناسایی، پالایش و اولویت بندی متقاضیان مسکن واجد شرایط از جمله کارگران صورت گیرد.

بر اساس اعلام معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی۴۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در قالب طرح جهش مسکن طی مدت چهار سال احداث خواهد شد.

تفاوت ساخت مسکن در تعاونی‌ها با مدل پیش فروش

مهدی مسکنی با تاکید بر تعهد ساخت ۴۰۰ هزار مسکن در قالب تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعاونی‌ها بر اساس قیمت تمام شده مسکن را تحویل متقاضیان می‌دهند و مبنا ارزش روز نیست که این اصلی‌ترین تفاوت مدل ساخت تعاونی‌ها با مدل پیش فروش و سایر روش‌هاست.

وی در توضیح جزییات ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن گفت: درحال‌حاضر سه نوع تعاونی شامل تعاونی متعارف، تعاونی مسکن مهر و تعاونی جهش ملی مسکن داریم که تعاونی‌های جهش مسکن جدیدا در دولت سیزدهم شکل گرفته‌اند و این تعاونی‌ها می‌توانند در توسعه طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند.

معاون وزارت کار و تعاون با اشاره به ساخت و تحویل تعدادی‌ از واحدهای نهضت ملی مسکن توسط تعاونی‌ها گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات تعاونی‌ها در حوزه ساخت مسکن، تخصیص زمین است.این موضوع به دولت اعلام شده و قطعا متناسب با زمین‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد نسبت به ساخت مسکن اقدام می‌کنیم.

آنطور که مسکنی گفته طی تفاهمنامه‌ای که میان وزارت تعاون و شهرداری تهران به امضا رسیده از ظرفیت بافت‌های فرسوده و ناپایدار جهت ساخت مسکن توسط تعاونی‌های مسکن محلات استفاده خواهد شد.

وی همچنین از تغییر اساسنامه تعاونی‌های جهش مسکن خبر داد و گفت: بر این اساس کف و سقف مواد ۶ و ۲۰ قانون تعاون را رعایت کردیم و مقرر شد که کف تعداد اعضای تعاونی ۳۰ نفر و سقف آن ۲۰۰ نفر باشد. ممکن است برخی تعاونی‌ها بالای ۲۰۰۰ نفر عضو داشته باشند که به سمت خرد کردن تعاونی رفته‌ایم و آنها را در قالب تعاونی‌های ۲۰ نفره ساماندهی کرده‌ایم.

بر اساس آمارها بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بستر خانه‌دار شدن آحاد جامعه را فراهم کرده‌اند. در تعاونی‌های مسکن نگاه سودآوری حاکم نیست و مسکن با قیمت تمام شده و کیفیت قابل قبول ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان اجرای طرح نهضت ملی مسکن و تشکیل تعاونی‌های جهش مسکن می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل قیمت مسکن و خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه به ویژه کارگران و اقشار کم درآمد داشته باشند.