شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#رئیسی

حمایت تمام قد رئیسی از گندمکاران

جمهوری اسلامی از بدعهدی5ماهه دولت در پرداخت پول گندمکاران انتقاد کرد.

حمایت تمام قد رئیسی از گندمکاران

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

گندمکاران خوزستانی اولین گروهی بودند که در اردیبهشت ماه سال جاری محصول خود را تحویل مراکز خرید دادند لیک با گذشت 5 ماه همچنان در انتظار تحقق وعده دولت برای پرداخت مابه‌التفاوت قیمت خرید تضمینی گندم هستند.علیرغم فشار رسانه‌ها و هشدار کارشناسان، آخرین وعده معاون رئیس ‌جمهور و ریاست سازمان برنامه و بودجه در جمع نمایندگان مجلس این بود که تا پایان شهریور 1402 کلیه مطالبات 45 هزار میلیاردی گندمکاران پرداخت خواهد شد اینک شهریور به آخر رسید و پاییز به ایران سلام کرد ولی از وعده‌ها خبری حاصل نشد.

باتوجه به بدعهدی‌های مکرر دولت طی ماه‌های اخیر و همچنین نظر به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله بذر و انواع کود شیمیایی و نیز نرخ بالای اجاره ماشین‌آلات جهت شخم، هرس و کاشت، حوزه کشاورزی استان با مشکلات فراوانی بویژه کاهش سطح زیرکشت مواجه خواهند شد.
 
تداوم درگیری میان روسیه و اوکراین در یکسال و نیم اخیر بر قیمت جهانی غلات خصوصا گندم و همچنین امنیت غذایی کشورهای مختلف تأثیر و پیامدهای منفی برای اقتصاد آنها داشته است. بدون تردید در صورت بی‌توجهی به مطالبات گندم‌کاران همین مشکل در کشور ما بر سفره شهروندان خودنمایی خواهد کرد.
 
در حال حاضر کشاورزان به دلیل عدم تحقق وعده‌های مسئولان دجار سرگردانی و در آستانه فصل کشت جدید گرفتار انباشت بدهی‌ها، فشار بانک‌ها و مراکز خدمات برای تسویه حساب و اقساط دیگر مشکلات ریز و درشت شده‌اند که حل این مشکلات نیازمند تصمیم و اقدام جدی دولت و مجلس می‌باشد.
 
برخی کشاورزان می‌گویند چگونه بانک‌ها و سازمان آب و برق برای تضمین بازگشت تسهیلات، سود و آب بها، پیشاپیش با اخذ چک‌ها و وثیقه‌های سنگین با اولین پرداخت، مطالبات خود را از حساب گندمکاران برداشت می‌کنند اما کشاورز با وجود گذشت پنج ماه از تحویل گندم به مراکز خرید، باید چشم به راه تحقق وعده‌های راست و دروغ باشد؟ آیا سزاوار نیست مجلس، سؤال از رئیس‌جمهور در صحن علنی یا استیضاح وزیر کشاورزی را به دلیل ایجاد مشل برای امنیت غذایی کشور در اولویت نخست خود قرار دهد؟
 
امید می‌رود دولت و بانک‌ها بیش از این کشاورزان را در حالت خوف و رجاء و سرگردانی قرار ندهند و پیش از آغاز بارش‌های پاییزی چاره‌ای جهت پرداخت مطالبات آنها بیاندیشند.

منبع: اقتصاد نیوز