شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#چین

بیانیه مشترک چین و سوریه: مخالف حضور نظامی خارجی در سوریه هستیم

بیانیه مشترک چین و سوریه: مخالف حضور نظامی خارجی در سوریه هستیم

فارس نوشت: پس از دیدار «بشار اسد» و «شی جین پینگ» رؤسای جمهور سوریه و چین، این دو کشور، امروز (جمعه)، درباره توافق شراکت راهبردی بین دو کشور، بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «طرفین به حمایت متقابل از مسائل مربوط به منافع مهم طرف دیگر ادامه خواهند داد. طرف سوری به اصل چین واحد متعهد است و جمهوری خلق چین را تنها دولت قانونی می‌داند. لذا تایوان، بخش جدایی‌ناپذیر خاک چین است».

رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته برای اولین بار در یک سفر رسمی وارد چین شد و امروز با همتای چینی خود در «هانگژو» دیدار کرد و دو طرف توافق شراکت راهبردی میان خود را امضا کردند.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه غرب آسیا و جهان، شرایط سوریه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند و رئیس‌جمهور چین ضمن استقبال گرم از بشار اسد، گفت که پکن همواره در کنار دمشق خواهد بود.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ضمن نقل بیانیه مشترک گزارش داد، چین از تلاشهای سوریه برای استقلال، حاکمیت و تمامیت اراضی این کشور حمایت می‌کند تا بتواند امنیت، ثبات و توسعه خود را مجددا به دست آورد.

چین همچنین تأکید کرد که مخالف مداخله در امور داخلی سوریه و بر هم زدن امنیت و ثبات این کشور است و نمی‌پذیرد که سایر کشورها، حضور نظامی داشته باشند یا عملیات نظامی غیر قانونی انجام دهند و منابع این کشور را غارت کنند.

پکن با تأکید بر لزوم لغو فوری همه تحریم‌های سوریه، در پایان تأکید کرد: «از بازسازی سوریه حمایت می‌کنیم. طرفین به صورت قاطع، مخالف توسعه‌طلبی و سیاست زورگویی هستند».

«فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه نیز امروز سفر بشار اسد به چین را یک گام بلند در راستای توسعه روابط دو کشور دانست و گفت که شرایط بین‌المللی در مقایسه با گذشته بسیار تغییر کرده و چین اکنون نقش بارزی در تمامی سطوح ایفا می‌کند.

مقداد افزود: «چین و سوریه حامی یکدیگر هستند، چین طی این‌ سال‌ها حمایت قابل توجهی از سوریه در بخش‌های مختلف چه در بحث مالی و چه در صحن شورای امنیت به عمل آورده است؛ در مقابل نیز سوریه به کشور چین واحد و یکپارچه اعتقاد و التزام بالایی دارد».

سفر اسد در حالی است که او از سال ۲۰۰۰ که سمت ریاست‌جمهوری سوریه را برعهده دارد، تاکنون به چین سفر نکرده بود. رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته به همراه همسرش «اسماء الاسد» وارد فرودگاه پکن شد که طی مراسمی مورد استقبال گرم قرار گرفت.

311311