شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسکن#قیمت مسکن#بورس#واحد مسکونی

قیمت مسکن بالاخره در بعضی شهرها ارزان شد؟

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی تا پایان سال خبر داد و گفت: خروج عرضه سیمان و فولاد از بورس باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود.

تسنیم: مهرداد بذرپاش با بیان اینکه در روستاها زمین برای ساخت مسکن واگذار می‌کنیم، اظهار کرد: در حوزه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده باید اقدامات زیادی برای جبران برخی عقب ماندگی‌ها از سال‌های گذشته انجام شود.

وی با یادآوری این‌که به شهرداری‌ها برای اجرای طرح‌های ساخت مسکن و نوسازی بافت‌های فرسوده کمک خواهیم کرد، افزود: موضوع بیمه بیمه مسکن و ساخت‌وساز در مجمع تشخیص و شورای مصلحت نظام مورد تأیید قرار گرفته است و عملاً به حوزه ساخت‌وساز کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسته ۱۹ بندی مشوق‌ها برای رونق و افزایش ساخت‌وسازها تهیه و ابلاغ شده بود، گفت: هرجا که این بندها نیازمند اصلاح است می‌توانیم در شورای‌عالی شهرسازی این موارد و بندها را اصلاح کنیم.

بذرباش ارائه تسهیلات بانکی را یکی از مشوق‌ها برای رونق ساخت‌وساز مسکن بیان کرد و گفت: شناسایی زمین‌های بدون استفاده از محدوده شهرها که سال‌ها بدون ساخت‌وساز مانده‌اند و تعیین تکلیف این اراضی امری مهم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه لازم است بسته‌هایی برای بلند مرتبه‌سازی در شهرهای استان مد نظر قرار گیرد، گفت: باید مکان هایی که مستعد بلند مرتبه‌سازی هستند شناسایی شود، در زمان حاضر ۵ شهر کشور از مصوبه شورای‌عالی برای بلند مرتبه‌سازی استفاده کردند.

وی نظارت و ساماندهی مشاوران املاک، کنترل بازار و مصالح و خروج مصالح سیمان و فولاد از بورس کالا را در کنترل و کاهش قیمت مسکن امری مهم دانست و گفت: طی چهار ماه گذشته رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهرها منفی شده است.

بذرپاش افزود: یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن، گرانی مصالح ساختمانی است که این موضوع مهم در دستور جلسه شورای‌عالی مسکن هفته آینده قرار دارد و با حضور شخص رئیس‌جمهوری مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی طبق قانون باید همکاری همه جانبه در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن داشته باشند، ادامه داد: تا پایان سال باید زمین ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی واگذار شود.

وی تصریح کرد: در حوزه‌های بافت‌های فرسوده و مسکن روستایی طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از استان‌ها از جمله مازندران باید سرعت بیشتری داشته باشیم.مکانیزم شهرداری‌ها و تسهیلات بانکی می‌تواند ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده شهری را رونق ببخشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولان، کاربری مسکونی زمین‌هایی که ۲۰ سال نسبت به ساخت اقدام نشده را در شهرها جدی بگیرند، ادامه داد: در شهرهای حتی با جمعیت پایین زمین‌های ۳ تا ۴ هکتاری با کاربری مسکونی وجود دارد که بدون هیچ فعالیتی مانده است.

بذرپاش با اشاره به فعالیت بی‌رویه و غیر قانونی مشاوران املاک در شمال گفت: کنترل و نظارت بیشتر بر مشاوران املاک نیاز جدی برای ساماندهی عرضه و قیمت مسکن است، چراکه یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت ساختمان مسکونی، فعالیت غیرقانونی مشاوران املاک است.

وی از تکمیل و نهایی شدن قانون ساماندهی اجاره و مسکن خبر داد و گفت: موضوع مهم دیگری که استان‌ها باید اهتمام کنند، اجرای قانون جوانی جمعیت از طریق تامین زمین است.

وزیر راه و شهرسازی، اصلاح قانون بیمه مسکن در کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن را بسیار مهم دانست و از مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این حوزه قدردانی کرد.