شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#معاون وزیر#وزیر نفت

در تولید کاتالیست صنعت پتروشیمی به خودکفایی رسید

معاون وزیر نفت گفت: خودکفایی و بومی سازی ایران در تولید کاتالیست ها ی صنعت پتروشیمی تاپایان سال اجرایی می شود.

در تولید کاتالیست صنعت پتروشیمی به خودکفایی رسید

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در برنامه صف اول شرکت کرد

ماه عسل نمایشگاه ایران پلاست چه بود:

به کشور های دنیا انجام شده و دیپلماسی پتروشیمی باعث شد شرکت های خارجی حضور پررنگی داشتند و به طوری که سال گذشته تنها ۱۰ شرکت حضور داشت اما امسال  ۲۰۰ یکی از توقیقات خوب به شرکت های پیشرو منتقل کند که دوران تحریم گذشته و اگر تحریم اثر داشته باشد اما بازار  ایران بسیار قوی شده و دارای تجهیزات بسیار  انواع محصولات کمپرسور قوی وجود دارد و انواع توانمندی های خوبی وجود دارد. 

در یک سال ۲۰ برابر شرکت های خارجی حضور داشته باشد و یک پیام قوی از بی اثر شدن تحریم ها است و یک کار تکمیلی است حتی اگر  تحریم تبعات  زیادی برای این کشورها داشته باشد 

سبد پر تعداد محصولات پتروشیمی ایران بسیار قوی است و امسال شرکت های خارجی بسیار زیادی حضور  پررنگی داشتند و حتی استقبال خوب باعث ایحاد صف های طولانی برای حضور آنها شد

شرکت های ایرانی هم در این دوره بسیار پیشرفت زیادی داشته است شرکت های  ایرانی در حال حاضر اقدام به ساخت کاتالیست های جدید و متناسب با فناوری های روز دنیا کردند 

پرهیز از خام فروشی در این دوره بسیار  قوی شد و محصولات پتروشیمی  تولید شده در این زمینه بسیار پیشرفته تر شده بود.

بر  تا پایان امسال  تولید  کاتالیست ها بومی سازی می شود

برخی از  کاتالیست ها به کمک فلزات گران بها تهیه می شود برای آنکه  ایران در جرگه صادرات  قرار گیرد اقدامات  بسیار خوبی صورت گرفته  و در حال حاضر  ۱۵۰۰ تن انواع کاتالیست صادر کردیم .

در دو سال گذشته  با اتکا  به شرکت های دانش بنیان توانسته ایم به پیشرفت های خوبی دست پیدا کنیم و این موضوع ها در تولید  کاتالیست بسیاز نمود داشته است.

۹۰ درصد کاتالیست مورد نیاز صنعت پتروشیمی در  داخل کشور تولید می شود به طوری که  در حال حاضر  بسیاری از کاتالیست ها با تناژ بالا  در کشور تولید می شود.

ظرفیت تولید این صنعت به همت متخصصان داخلی از مقدار بسیار کم در ابتدای انقلاب هم‌اکنون به ییش از سالانه ۹۲ میلیون تن افزایش یافته است. پیش از انقلاب صنعت پتروشیمی ۱۰۰ درصد وابسته بود اما امروز در بیشتر موارد از جمله کاتالیست‌ها، کالا و تجهیزات و مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری خودکفا هستیم.

 از سیاست‌های دولت مردمی امضای بیش از ۱۰ها میلیارد دلار تفاهم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت نفت است که بخشی از آن انجام و بخشی در حال انجام است که این سیاست در صنعت پتروشیمی نیز جاری است و سرمایه‌گذاری‌های مطلوبی در صنعت انجام می‌شود.

سوال استفاده  از ظرفیت های دانش بنیان به چه شکل است

شاهمیرزایی : در سراسر کشور دانشگاه صنعت شیمی وجود دارد همچنین با استفاده از  ظرفیت پارک  های فناوری ، صنعت نفت و شرکت پژوهش و فناوری  توانستیم چرخه  زنجیره ارزش افزوده  را تکمیل کنیم و شرکت های خارجی که ما  نا امید دیدند از ما حمایت می کردند‌

سوال وضعیت جذب سرمایه گذاری و زنجیره ارزش یه چه مرحله ای رسیده ایم.

شاهمیرزایی : اقدامات راهبردی بسیار زیادی در این بخش  انجام داده ایم به طوری که حرکت به سمت زنجیره ارزش بسیار پیشرفت کرده ایم و به آن نقطه مورد هدف رسیده ایم .

برنامه هفتم توسعه در حوزه پتروشیمی از پیش‌تر آماده بود و برنامه هشتم توسعه نیز تدوین شده است،  طرح‌های توسعه‌ای برای تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد واحدهای جدید برای متنوع کردن سبد محصولات پتروشیمی ایران برنامه‌ریزی شده است.

با توجه به آنکه کشور ما کامل شویم خودکفایی را باید در تمامی محصولات داشته باشیم و باید به فناوری تولید  همه محصولات پتروشیمی دنیا دست یابیم

یک سری برنامه و مجتمع ها در حوزه های مختلف طراحی شده بود و آنچه مهم است و باید طرح های نیمه تمام به اتمام برسانیم.

 در گام اول طرح  ۲۱ محصول پتروشیمی در حوزه کشاورزی در چرم مصنوعی،  خودرویی و ... آماده شده و تجزیه و تحلیل کرده ایم و بسته به آنگه محصولات خوراک در کدام هلدینگ  است برنامه های مختلف را ارائه کرده ایم‌

لایسنس و نسخه ایرانی و دانش فنی  محصولاتی که  در گذشته برخی از وارد می شد را بومی سازی کرده  ایم و  لایسنس ها را در دستور کار خود قرار داده ایم. کاتالیست ها را با همت دانشمندان کار را تمام می‌کنیم و کالا و تجهیزات که ما را تحریم می کردند ساخت بار اول باید شکل  گیرد در همین راستا در وزارت نفت  و در شرکت ملی پتروشیمی مرکز خود کفایی تاسیس کرده ایم و کالاهای که مشمول تحریم است باید ساخت بار شود به برخی از حوزه کمتر محصولات پتروشیمی تولید می کردند  اعلام کرده ایم که تولیدات خود را افزایش دهند.

سوال خوراک پتروشیمی‌ها  به جه مرحله ای رسیده است: 

مهم ترین چالش پتروشیمی جهان خوراک پتروشیمی‌ها است و بسیاری از منابع خوراک پتروشیمی‌ها رو به افول است و ذخایر خوراک پتروشیمی‌ها با استفاده بسیار زیاد و بیش از حد رو به افول است .

چرخه محصولات پتروشیمی بسیار زیاد می تواند متنوع باشد و به طوری که  هر محصولی که مورد نیاز باشد می توانیم تولید کنیم.  اگر زیاد مصرف نکنیم و صرفه جویی کنیم خوراک وجود دارد.

در فصل زیاد گاز کارخانجات که به دلیل مصرف زیاد در بخش خانگی با کمبود مواجه می شود بنابراین  با  تغییر الگوی توسعه در مجتمع ها می توانیم بخشی از این کمبود ها را جبران کنیم.

در این دولت به جد پیگیری شد از گازهای فلز کمتر استفاده شود و در ایران به این موضوع   توجه شد و گازهای فلر جداسازی می شود و  با برش های  شیرین سازی می شو د و در شبکه شهری قرار می‌گیرد و جمع آوری گازهای همراه به کمک خوراک آماده  سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت و گاز  است.

برای آنگه سرمایه گذاران و کسانی که در این بخش سرمایه‌گذاران تشویق شوند  در هر مرحله ای که از بالا زنجیره به پایین حرکت کنند تضمین می دهیم  که ۵ درصد خوراک را تا ۳۰ درصد تخفیف می  دهیم.

اختلاف قیمت بازار داخل و خارج سوداگری ایجادمی شود با مدیریت دستگاه ها سوداگری کم شود و سامانه بهین ساب محصولات پتروشیمی در این زمینه کمک کرد.

بنابراین در کمیته تخصص پتروشیمی نظام بخشی  بخشی از این مشکلات حل شد.

یک مقدار اشکالات و  تفاوت قیمتی در داخل وجود  دارد   اما در مجموع با ثبات ترین بازار پتروشیمی و باثبات ترین قیمت محصولات پتروشیمی وجود  دارد .

 

سوال  در خودکفایی مواد اولیه پتروشیمی چقدر پیشرفت داشته ایم 

شاهمیرزایی: میزان وابستگی  ما به مواد اولیه پتروشیمی بسیار کمتر شده و تنها در برخی از محصولات  پیشرفت داشته ایم  ۱۶ میلیارد ارز آوری که داشته ایم.

در آغاز انقلاب اسلامی محصولات انگشت‌شماری در صنعت پتروشیمی تولید می‌شد اما امروز بالغ بر ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که به خریداران و مشتریان داخل و خارج عرضه می‌شود.

سال گذشته  عمده نیاز صنایع داخلی به محصولات پتروشیمی معادل ۱۰ میلیارد دلار تأمین شد، حرکت سریع و عمودی از محصولات پایه به سمت انتهای زنجیره ارزش صنعت شعار نیست؛ یک تکلیف، برنامه و وظیفه است و راهبردی تخلف‌ناپذیر است و همه همکارهای من با همه توان برای دست یافتن به این راهبر متمرکز شده‌اند.

 تولید محصولات متنوع مورد نیاز صنایع مختلف در کشور در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی است، براساس بررسی‌ها، ۶۳ درصد واحدهای صنایع تکمیلی مشکل تأمین سرمایه در گردش داشتند که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با استفاده از سیاست فروش اعتباری محصولات به این شرکت‌ها کمک کرد و ۱۰ها هزار میلیارد تومان از این طریق برای این صنایع تأمین شد.

براین اساس، ۲۸ هزار میلیارد تومان محصول پتروشیمی به صورت اعتباری هدیه شرکت‌های پتروشیمی براساس تکلیف شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پنج ماه اخیر بوده است که تحول بزرگی را در واحدهای تکمیلی ایجاد کرده است.در این مسیر، صنعت پتروشیمی شاگرد اول صنایع دیگر شد و قرار است این شیوه در دیگر صنایع الگو شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان