شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#سایپا#قیمت

قیمت پسر ارشد سایپا در روسیه

قیمت پسر ارشد سایپا در روسیه

شاهین را می‌توان به عنوان لوکس‌ترین خودروی حال حاضر سایپا در نظر گرفت که این شرکت روی ارزآوری این محصول از طریق صادرات حساب باز کرده است. از سوی دیگر سایپا برای گسترش سبد محصولات خود دو خودروی آریا و لیدا را نیز می‌خواهد به خطوط تولید خود اضافه کند.

شاهین به عنوان یکی از اصلی‌‎ترین اجزای سبد محصولات صادراتی سایپا حواشی زیادی را در بر داشت. پس از اعلام قیمت فروش ۱۹ هزار دلاری این محصول در روسیه، یک سوال کلیدی در اذهان عمومی به وجود آمد که چرا در بازار خودروی روسیه که خودرو‌های چینی با قیمت کمتری حضور دارند مردم روسیه باید به سراغ شاهین با این قیمت گزاف بیایند. حال قیمت شاهین در روسیه چقدر است؟

قیمت شاهین صادراتی

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در رابطه با نحوه قیمت‌گذرای شاهین‌های صادراتی سایپا به روسیه گفت: شاهین را درب کارخانه با قیمت ۱۱ هزار دلار به روس‌ها می‌فروشیم، اما تا رسیدن این خودرو به دست مصر‌ف‌کنندگان روس هزینه‌هایی به قیمت نهایی این محصول اضافه می‌شوند.

دولت روسیه به عنوان هزینه اسقاط ۲۰۰۰ دلار دریافت می‌کند، حمل و ترانزیت این محصول به روسیه هزار دلار هزینه دارد، ۲۵ درصد کل مبلغ خودرو معادل دو هزار و ۷۵۰ دلار باید به عنوان هزینه گمرک به دولت روسیه پرداخت شود، ۱۰ درصد نیز به عنوان هزینه خدمات پس از فروش معادل هزار و ۱۰۰ دلار و پنج درصد معادل ۵۵۰ دلار به عنوان سود واردکننده برای هر خودرو و ۶۰۰ دلار هم به عنوان ارزش افزوده و هزینه شماره‌گذاری توسط دولت روسیه اخذ می‌شود که قیمت این خودرو را در مجموع به ۱۹ هزار دلار می‌رساند.

عرضه آریا یک سال دیگر هم به تأخیر افتاد

تیموری در رابطه با زمان عرضه عمومی خودروی آریا توسط سایپا گفت: آریا سال ۱۴۰۳ به بازار عرضه خواهد شد، این در حالی است که قبلاً مسئولان سایپا وعده عرضه آریا را در سال ۱۴۰۰ داده بودند. وی در ادامه افزود: آریا با دو موتور در سال ۱۴۰۳ روانه بازار خواهد شد که یکی از این موتور‌ها با حجم دو هزار سی‌سی متعلق به برند میتسوبیشی است. این پیشرانه دو لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش هفت لیتر بنزین مصرف می‌کند.

موتور دیگری که روی این محصول نصب خواهد شد یک پیشرانه ۱.۶ لیتری هیبریدی است. نکته جالب توجه در رابطه با موتور ۱.۶ لیتری سایپا مصرف سوخت ۱.۴ لیتری به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است. سایپا برای تولید آریا بعد از مدت‌ها استفاده از داشبورد‌های خشک و بی‌کیفیت دست به تولید داشبورد‌های نرم یا به اصطلاح سافت زده است.

لیدا اولین خودروی برقی سایپا

مدیرعامل سایپا در رابطه با خودروی لیدا محصول تماماً برقی سایپا تشریح کرد که طراحی خودروی لیدا به اتمام رسیده است و این خودرو در مرحله ساخت قالب‌ها قرار گرفته است و قرار است تا تأمین ۱۰۰ درصد پیشرانه این خودرو توسط شرکت قوای محرکه سایپا مگاموتور صورت بگیرد.

او در ادامه افزود که لیدا اولین خودروی تماماً برقی سایپا خواهد بود که بالای ۸۰ درصد قطعات آن توسط مهندسان داخلی ساخته می‌شود. وی در رابطه با زمان عرضه این خودرو به بازار گفت که این محصول تا پایان ۱۴۰۴ روانه بازار خواهد شد.

پروژه‌های ناتمام خودروسازان

خودروسازن ایرانی از اوایل دهه ۷۰ برنامه ریزی‌های زیادی برای تولید و فیس‌لیفت خودرو‌های گوناگون انجام دادند، اما تعداد انگشت‌شماری از این برنامه‌ها به خودرو تبدیل شدند. حال با گذشت زمان و عقب افتادن این شرکت‌ها از رقبای خود در جهان، مدیران و مسئولان این شرکت‌ها به جای بهبود عملکرد خود، تنها وعده‌های خود را بزرگتر کردند.

برای مثال سایپا در سال ۹۹ وعده ساخت اولین کراس‌اوور خود تا سال ۱۴۰۰ را به مردم داد، اما، بعد از گذشت سه سال نه‌تن‌ها کراس‌اووری به بازار عرضه نشده است، بلکه قرار است تحویل آریا یک سال دیگر نیز به طول بیانجامد.

در این بین مدیرعالمل سایپا از تولید یک خودروی برقی تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد. با توجه به سابقه خودرو سازان و عدم تطابق وعده‌ها با عملکردشان می‌توان انتظار داشت که لیدا خودروی تمام برقی سایپا حداقل چهار سال دیگر به بازار عرضه شود.